Proč mají elektromobily tak stupidní názvy? Mohou za to automobilky, tohle asi nikdo nepochopí

Elektrická auta mají hloupé názvy a na první pohled k tomu není důvodů. Tohle pochopí jenom pár řidičů.

i Zdroj fotografie: Honda
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Názvy elektromobilů jsou často zdrojem zmatku a kritiky, není divu, nejde o nic, čím by se chtěl novopečený majitel chlubit. Pofiderní označování může být z několika důležitých důvodů. Názvy těchto vozidel často jdou od klasických vlastních jmen do alfanumerického chaosu. Ten je obtížný na zapamatování a nemá žádný smysl. Je zvláštní. Ale mnoho automobilek volí takové komplikované a neuchopitelné názvy pro své elektromobily.

Mustang, Speedster nebo Octavia dávají smysl, bZ4X ne

Tak složité, že to až může zkomplikovat orientaci zákazníků na trhu. Z marketingového hlediska jsou tyto názvy katastrofou, to lze snadno prohlásit. Jeden se musí ptát, co je špatného na názvech typu Escalade a podobně. „Zákazníky právě Cadillac zmátl tím, že od vlastních jmen před lety sklouzl k SRX, BLS a podobně,“ říká kolega Filip Rakovan. „Ale jak se ukazuje, u elektrických aut může být ještě hůř.“ 

Lidé dávají dětem jména po slavných automobilkách. A to dokonce i v ČR

Nejde jen o elektromobily, ale i o spalovací aua. „Stačí si vzpomenout na QashQai, se kterým měli lidé problémy to vyslovit,“ říká dále kolega Rakovan. „A naopak v písemně formě byl zase problém s Kiou, s modelem Cee‘d.Co by měl splňovat správný název automobilu? Měl by být být snadno zapamatovatelný, zajímavý a unikátní v rámci své kategorie. Jména jako Volkswagen ID.3, Toyota bZ4X nebo Honda e:Ny1 tohle rozhodně nesplňují.

Název auta, který si intuitivně nezapamatujete, je špatný

Názvy jsou zcela neintuitivní. Typickým příkladem je Mercedes-Benz. Už klasická škála modelů je poměrně komplikovaná. Když to bylo dříve S, E a C, tak to bylo v pořádku, plus ML a G u velkých aut. Pak se škála rozšířila na CLS, GLK a kdovíco ještě. A s elektrickou řadou EQ došlo ještě k dalšímu chaosu. Jsou tady EQE, EQS, EQA a EQB, respektive EQB SUV, EQS SUV a EQE SUV. Názvy elektromobilů by měly být jednoduché, snadno zapamatovatelné, a především smysluplné.

iZdroj fotografie: Ford

Vzhledem k rychlému vývoji trhu s elektromobily je důležité, aby zákazníci mohli snadno identifikovat a rozlišit jednotlivé modely. To se neděje. Rebelsky lze prohlásit, jestli za to nemohou odborníci přímo z automobilek, kteří sabotují progres elektrických aut. Auto, které se jmenuje jako počítačový čip, nikdo nemůže chtít. V kontrastu třeba k tomu, že „kamáro“ by chtěl asi každý. A každý by o tom mluvil. O tom, že jezdí e:Ny1, se nikdo u piva kamarádům chlubit nebude.

Co říkáte na názvy elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články