Auto nestartuje, motor nechce naskočit – co má chudák řidič dělat? Někdy lze problém diagnostikovat i bez automechanika.
Auta jsou složitá zařízení a většina řidičů o nich zdaleka neví všechno. Základní znalost fyziky může pomoci motoristovi, aby mechanikovi vysvětlil základní problémy. A ten pak pomocí diagnostiky našel problém. A pokud automobil nestartuje, tak také správně stanovil problémy vozu. Pokud řidič dokáže popsat, co se s autem stalo nebo děje, může být oprava rychlá a relativně levná. Aktuální je tedy problém se startováním.
Trápit startér dokola, pokud nestartuje, mnohdy nepomůže
Situace, kdy řidič stále dokola a dokola otáčí klíčkem v zapalování a motor nechce naskočit, je extrémně stresující. Zejména pokud člověk spěchá, má důležitý cíl a nemá alternativu, jak se dostat tam, kam potřebuje. Co může být v nepořádku? Jednou z možností, co by mohlo být v nepořádku, je palivový systém. Ten je rozhodující pro nastartování motoru.
Povětrnostní podmínky, jako je vlhkost nebo nízká teplota, mohou ovlivnit jeho provoz. Nejčastější problémy? „Zástrčky, cívky a zapalovací kabely,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Méně často je na vině regulátor.“ Při diagnostice se také vyplatí posoudit stav motoru, zejména kompresní tlak. Druhou problémovou oblastí může být elektroinstalace a baterie. „Nejlepší je věnovat pozornost alternátoru a komunikaci s řídicí jednotkou motoru,“ říká expert Pavlíček.
Problémy s kabely nebo připojením mohou narušit nabíjení, což nakonec povede k vybití baterie. Moderní systémy monitorují stav baterie a informují o nízkém nabití. Třetí věc, startér. Poškozený startér lze snadno identifikovat. Nejčastěji je důsledkem přirozeného opotřebení nebo problémů s elektroinstalací. Je slyšet charakteristické zadrhávání nebo obecné problémy s roztáčením motoru. Poslední věc je rozvodový řemen.
Základní identifikaci nezvládne každý, profík má diagnostiku
Ten může být jednou z nejdražších součástí na opravu. Přetržený řemen (nebo řetěz) může mít pro motor katastrofální následky. Ale pozor. Problém se synchronizací válců nemusí vždy znamenat přetržený řetěz nebo řemen. Někdy problém spočívá ve spojení mezi klikovým hřídelem a rozvodovým kolem. Pokud má řidič podezření na poškození rozvodového řemene, je dobré auto převézt na přívěsu do dílny a posoudit, co se přesně stalo.
Jak je to s pravděpodobností, že řidič sám identifikuje problém a najde řešení? V případě laika zcela minimální. „Pokud jsou vaše mechanické dovednosti na základní úrovni, a navíc hledáte informace z internetu,“ dodává odborník Pavlíček, „nemusíte mít pravdu v každé situaci.“ Velmi často se vyplatí důvěřovat specialistovi, který ví lépe, co se autu mohlo stát a co brání nastartování motoru.