Pohon všech kol v atraktivním kabátu je žádaný. Kupující ovšem často neví, že zaplatí vyskou cenu, a to hned dvakrát.
Když se léto přehoupne do podzimu, řada motoristů, kteří uvažují o koupi ojetiny, bere v potaz i vozy s pohonem všech kol. V takovém případě se dá uvažovat o tradičně populární tuzemské značce Škoda a modelu Octavia druhé generace. Ta byla ve výrobě v letech 2004 až 2023 a disponovala právě pohonem všech kol. Může tak být pro zájemce zajímavou alternativou.
Pohon všech kol ano, ale offroad to není. Lehký terén zvládne
Nejde jen o pohon všech kol, tato verze Octavie nabízí i jako ojetina prostorný interiér, dobré jízdní vlastnosti a různé dostupné motory. Oblíbené obecně jsou motory 1.9 TDI-PD jak po stránce holé mechaniky, tak odolnosti. Bez problémů by je šlo doporučit, přestože první generace naftových Octavií mívala motory TDI tišší a úspornější. Problémem mohou být plně využívané prodloužené „long–life“ servisní intervaly. Mazání přesluhujícím olejem ničí nejen turbodmychadlo, ale i různá těsnění v motoru, z čehož plynou další problémy.
Platí to i pro větší a výrazně dynamičtější 2.0 TDI-PD, který se zde vyskytoval ve dvojí verzi: 16ventilové a vzácnější 8ventilové. Tu typicky najdeme u Octavie 4×4. Zde je tedy první bod, na který je třeba se zaměřit. Škoda Octavia nemívá zásadnější problémy s trakcí, mnoho motoristů lákají verze 4×4. Systém se spojkou Haldex je za předpokladu pravidelné výměny olejové náplně spolehlivý. Je tady ale další relativní problém, a tím je spotřeba. To může být překvapení pro řadu zájemců, kteří mají Octavii spojenou s minimálními náklady za pohonné hmoty.
Je to Haldex, ale svůj úkol zajistit vyšší přilnavost zvládá
Výrazně vyšší spotřeba paliva je dána nejen vyšší hmotností „čtyřkolky“, ale také tím, že některé motory byly v kombinaci s 4×4 opatřeny kratšími převody. Nejmarkantnější je to u 2.0 FSI 4×4. S kratšími převody motory lépe táhnou, ovšem točí vyšší otáčky. Diesel 1.9 TDI-PD měl v kombinaci se 4×4 standardně šestistupňovou převodovku, běžné verze s předním pohonem ji nedostaly nikdy, tedy nepočítáme-li šestistupňové DSG. Pro výběr Octavie s pohonem všech kol platí samozřejmě i obecné poučky, jako u jiné ojetiny.
Jedním z klíčových faktorů při nákupu ojetého vozu je jeho servisní historie. U Octavie II. generace je třeba být opatrný, protože velká oblíbenost tohoto vozu zvyšuje riziko koupě automobilu s neúplnou nebo pozměněnou servisní historií. Někteří majitelé mohou záměrně zkreslovat počet ujetých kilometrů, což je zejména u dieselových motorů problematické, protože ty často zdolávají vysoké kilometrické výkony.
O naftových čtyřválcích už řeč byla, ale co benzínové motory? Mezi benzínovými motory Octavie II. generace byly oblíbené jednotky TSI. I když tyto motory mají mnoho výhod, mohly se v prvních letech provozu potýkat s některými „dětskými“ nemocemi. Doporučuje se vyhledat verze TSI s již odstraněnými těmito problémy. Starší atmosférické motory 1.6 FSI a 2.0 FSI vyžadují vyšší oktanové číslo benzínu a mohou trpět problémy s rozvody a variátory časování ventilů.
Závady tady jsou, ale ví se o nich. Pečlivý výběr je eliminuje
Mezi typické závady lze zahrnout například opotřebený dvouhmotový setrvačník u dieselových motorů s manuální převodovkou i DSG. Možné jsou závady na EGR ventilech u dieselů. Závady na systému časování ventilů či na systému DPF. Také problémy s ventilací a klimatizací. U verzí s pohonem všech kol jsou pak problémem vibrace kardanu. Na prodej je teď na německém inzertním serveru Škoda Octavia 2.0 TDI Combi Scout 4×4.
Je to tedy nejenom auto s pohonem všech kol, ale navíc v oblíbené specifikaci s oplastovanou karoserií a „terénními“ doplňky. Pod kapotou je diesel s výkonem 103 kW, síla jde na všechna kola přes manuální převodovku se šesti stupni. Auto má najeto 135 000 km a stojí v přepočtu 320 000 Kč. Auto se zdá být v dobrém stavu, nicméně samozřejmostí při zájmu by musela být pečlivá prohlídka technikem a kontrola servisní historie. Pokud bude pak auto v pořádku, jistě naplní veškerá očekávání, se kterými je zájemce koupí. Jen se musí smířit s tím, že si poprvé připlatí za čtyřkolku a podruhé pak za palivo navíc proti verzi s pohonem předních kol.