Do vyhrazeného pruhu se nesmí, ani když si to řidič myslí, protože to četl na internetu. Výjimky pro běžné lidi de facto nejsou.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Je to jak naschvál. Člověk se v autě posunuje pomalu dopředu ucpanou komunikací, a vedle v pruhu vyhrazeném pro autobusy městské hromadné dopravy není ani kolo. Tu a tam projede taxikář, občas řidič, který ztratí trpělivost a s rizikem pokuty využije pruh pro sebe. Na pražské Jižní spojce je několik posledních let vyhrazený pruh. Dříve tři pruhy pro všechny jsou dnes dva pruhy pro všechny a jeden pruh pro městkou hromadnou dopravu.
Pruhy pro autobusy neplní svou funkci, autobusy v nich nejezdí
Neřeším hasiče, záchranky a podobně. Ti samozřejmě ať mají přednost vždy a všude. Chápu, že pruh potřebují, protože chtít po českých řidičích, aby se naučili vytvářet záchranářkou uličku, je jako učit cihlu plavat. Zpět k Jižní spojce. Pruh pro busy MHD. Ty v nich ale nejezdí. Jezdí v prostředním pruhu. Zabírají tedy místo pro běžné řidiče. A přitom pruh pro ně je prázdný. Navíc realizace pruhu stojí miliony. Tak proč, proč, proč?
Jiná komunikace v Praze, Strakonická ulice směrem do centra. Nejprve je vyhrazený pruh vpravo. Pak je vlevo. Člověk by chtěl říct, že takto musí řidiči a autobusáci kličkovat, ale v reálu tam jede autobusů tak málo, že je to asi jedno. Vyhrazené pruhy pro autobusy jsou zlo. Běžní řidiči se snaží obcházet pravidla a vyhrazenými pruhy jezdit. Pokud existují nějaké rady a poučky, jak vyhrazené pruhy využívat, je to na hranici legálnosti, mýtů a pověr.
Tak třeba po síti koluje informace, že se dá vyhrazeným pruhem předjíždět, pokud je na levé straně. Právě tak, jako je to na Strakonické. Nedá. V podélném směru se do vyhrazeného pruhu smí vjet jen „při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti“. V obci se ale nejedná o předjíždění, na komunikaci o více jízdních pruzích lze jet v kterémkoli pruhu. I když jedou vozidla různou rychlostí.
Toto je mýtus a nelze jej použít jako argument, proč do vyhrazeného pruhu vjet. Je-li pruh vyhrazený i pro vozidla taxi, obcházení pravidel tím, že má řidič na zadním sedadle manželku a v přihrádce „smlouvu o přepravě“, také neprojde. Zjednodušeně řečeno, ve vyhrazeném jízdním pruhu nemá běžný řidič co dělat. A to je špatně. Respektive vyhrazené pruhy by měly zcela zmizet. Určitě v situaci, kdy jimi jezdí velmi málo autobusů.
Řidič, který veze babičku a dostane padesátikorunu, není taxi
Pokud by byla, v našem případě v Praze, hromadná doprava na takové úrovni, že by lidé vyměnili auta za autobusy, byla by to jiná věc. Ale to neplatí. Jezdit po Praze MHD je strašný zážitek. Neustálými zpožděními začínaje a páchnoucími individui konče. A proč jsou pruhy na Strakonické chvíli vpravo a chvíli vlevo? Zřejmě to souvisí s tím, že pak komunikace pokračuje odbočkou doleva na Smíchov.
Myšlenka je umožnit autobusu plynulou jízdu. Na tom, že se pár kilometrů před tím prokousává autobus z jedné strany na druhou a řidiči zmatkují, už asi nezáleží. Řidiči stojící v kolonách po celé Praze by se tak měli stále dokola obracet na politiky s jednoduchou otázkou. Zda namísto nefunkčních vyhrazených pruhů už konečně neudělat po desítkách let obchvat Prahy.