Diesel nekupujte. Ojeté SUV je pouze pro jeden typ řidičů. Dvoulitrovou naftu si koupí neinformovaný blázen

Na verzi s naftovým motorem se čekalo dlouho a čekání nebylo korunováno úspěchem, dětských nemocí byla řada. S benzínem je auto skvělé!

i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
i Zdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jeho příznivci mu obvykle říkají Lesník. Subaru Forester je kompaktní SUV, které je ve výrobě už poměrně dlouhé dekády, od roku 1997. První řada byla postavena na platformě modelu Impreza, další generace už zmohutněly a transformovaly se do plnotučného SUV. Je zajímavé, že Subaru přišlo s ostrou verzi svého SUV mnohem, mnohem dřív, než ostatní automobilky začaly do svých velkých krabic dávat silné a výkonné motory.

Nejprve šlo spíše o velké kombi, pak se z auta stalo SUV

U nás se sice drsné STi neprodávalo, ale 2.0 Turbo, resp. 2.5 Turbo ano. Byla to auta, která dokázala prohnat mnohem dražší a sportovnější konkurenci. Foresteru paradoxně dlouhé roky chyběl pod kapotou diesel. Naftu v našich končinách suplovaly přestavby na plyn. Poslední generace už je plnohodnotným luxusním SUV, přesto si zachovává skvělé jízdní vlastnosti, dalece překračující standardy kategorie.

iZdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB

Třetí generace Foresteru z let 2008–2013 se zásadně vzdálila od původního designu většího kombi a stala se tradičním SUV. Jde o globální model, nicméně v Evropě byl Forester v nabídce od roku 2008 buď s 2,0litrovým zážehovým motorem EJ20 s výkonem 150 koní a točivým momentem 196 Nm. Vznětový motor nabízel podobný výkon 147 koní, ovšem s točivým momentem 350 Nm.

Přestavby na LPG byly populární, nicméně leckdy ne zdařilé

Dlouho očekávaný diesel přinesl sice roky žádané snížení nákladů na palivo, ale také řadu dětských nemocí. Vznětový motor EE20 v generaci Euro 4 trápily problémy suché hřídele. S cílem odstranit problémy byl agregát v roce 2011 přepracován pro model Euro 5. Limitovanou životností a (pod)průměrnou odolností trpí vstřikovače. Jednoduchá není ani jejich demontáž, komplikovaná samotným konceptem pohonné jednotky s protiběžnými písty. Motor leží příjemně na plocho a snižuje těžiště vozu, z auta musí ven často při zásazích, u kterých by se jinak díky většímu prostoru automechanik k místu problému dostal bez potíží.

Legendární Subaru Impreza „555“ čeká na nového majitele nedaleko od Prahy. Poslední kousek může být váš. Cena? Pozoruhodná

Naftový boxer se mohl vzácně zadřít, to byl problém první generace. Také měl problémy s turbodmychadly a problémy s filtrem pevných částic. Vzhledem k nákladům na servis a náhradní díly bylo racionální spočítat si, kolik člověk zaplatí na opravách dieselu a palivu u benzínového Foresteru. Vyšší spotřeba se mohla ukázat ve výsledku jako menší finanční zátěž. Ten, kdo uvažuje pragmaticky, volí benzínový čtyřválec. Klidně ten základní s objemem dvou litrů. Volba větších motorů 2.5 je spíše záležitostí vkusu.

Benzín s turbem slibuje značnou dynamiku a svůj slib plní

V nabídce byla a v ojetinách stále je silnější přeplňovaná verze s výkonem 230 koní. Její složitější technika představuje i vyšší riziko opotřebení a technických potíží. Dynamicky jde ovšem o skvělé svezení. Jaké jsou typické závady modelu Forester? Kromě těch uvedených to může být zaklepávání ventilových sedel u benzínových verzí přestavěných na LPG. Dále předčasné opotřebení spojky nebo synchronů manuálních převodovek.

iZdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB

Rizikem je zadření motoru 2.5 Turbo v důsledku pochybení při výrobě. Šlo o ucpaný mazací kanál, byť dnes hrozí už jen vzácně, dotčené motory byly měněny na záruku. U neopečovávaných kusů může být také problémem koroze karoserie, zejména na hranách či místech osekaných kamínky. Motor, který lze doporučit, je tedy benzínový dvoulitr s výkonem 150 koní. Jakkoli se v rámci generace tváří jako jedna jednotka, jde o dvě specifikace.

V terénu pomáhá redukční převodovka, manuál je pětikvalt

Do roku 2011 řemenový, krátkozdvihový, s výraznějším zátahem ve vyšších otáčkách. Anebo řetězový, dlouhozdvihový, úspornější a lépe táhnoucí ve spodním spektru otáček. Ten je ve vozech od roku 2011. Obě verze jsou spolehlivé, tiché, s dostatečným výkonem. Jakkoli dynamika může nejprve působit na řidiče mdle, s trochou umu se Forester projeví jako spolehlivé auto.

iZdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB

Pokud je zapotřebí větší síly, například do terénu, je zde redukční převodovka, která si poradí s vlekem nebo výjezdem do kopce. Na německém inzertním serveru je aktuálně na prodej Forester 2.0 s výkonem 150 koní, manuální převodovkou a najetými 61 600 km. Jde o auto z roku 2013 ve stavu, který se zdá velmi sympatický. Výbava je široká a zahrnuje kromě běžných věcí třeba odnímatelné tažné zařízení nebo parkovací kameru.

Zvenku se jeví opotřebení auta jako odpovídající věku a nájezdu, to samé uvnitř. Samozřejmě více by prozradila prohlídka automechanikem přímo na místě. Ale od stolu se nejeví automobil jako kus, od kterého by se měl zájemce hned odvrátit. Cena vozu je 430 000 Kč. Za tuto částku lze jistě najít řadu jiných, na první pohled líbivějších aut. Ovšem koupit za tyto peníze SUV, které bude stejně odolné, schopné v terénu a jízdně delikátní, už tak jednoduché není.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Koupili byste si benzínové SUV?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články