Podvozek je většinou mimo zájem řidičů, a to je chyba. Tlumiče odcházejí pomalu a nenápadně, problém se zjeví nečekaně, klidně jako nehoda.
Pro většinu lidí je auto pouze prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B. Běžní motoristé často nevěnují pozornost postupnému opotřebení jednotlivých komponent. A i když se zdá, že je auto stále plně funkční, mohou některé součásti začít selhávat. To ohrožuje bezpečnost na silnicích. Odhalit to, že je s autem něco v nepořádku, zvládne velmi často pouze mechanik v servisu.
Ignorovat příznaky poruchy se nevyplácí, může dojít k nehodě
Nicméně existují díly, které s trochou zručnosti a vnímavosti dokáže otestovat i nezkušený řidič. Mezi klíčové komponenty patří tlumiče. Právě jejich problémy nejsou vždy viditelné na první pohled, mohou mít ale zásadní vliv na jízdní bezpečnost. Když auto začne po projetí nerovností na silnici působit jako loď na bouřlivém moři, může to být prvním znakem opotřebení. Houpání není jen nepříjemné, je také extrémně nebezpečné. Může vyvolat ztrátu kontroly nad vozem.
Každý řidič by měl znát varovné signály a měl by být schopen je rozpoznat. „Faktem je, že až 30 % vozidel na silnicích může mít problémy s tlumiči,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. To může mít vážný dopad na bezpečnost na silnicích. „Co je ještě horší,“ dodává expert, „mnoho řidičů si tyto problémy neuvědomuje.“ Tlumiče se opotřebovávají pomalu a tento proces často řidič v každodenním provozu nepostřehne. Je důležité pravidelně prověřovat stav tlumičů.
„Zejména u starších vozidel nebo těch, která jezdí na náročných cestách,“ dodává odborník. Tlumiče udržují kola vozidla v neustálém kontaktu s povrchem silnice, což je klíčové pro efektivní brzdění, akceleraci a řízení. Dokonce i malé odchylky ve funkci tlumičů mohou ovlivnit výkon pokročilých bezpečnostních systémů, jako je ABS nebo ESP. To znamená, že i když má řidič dojem, že auto je v pořádku, nemusí systémy fungovat optimálně.
Přestože ne každý řidič je mechanik, existuje několik jednoduchých způsobů, jak zjistit, zda jsou tlumiče v pořádku. Jedním z nich je „houpací test“. „Jednoduše se opřete o roh vozidla, zmáčkněte a uvolněte,“ radí odborník Pavlíček. „Pokud se auto po jednom nebo dvou houpáních vrátí do své původní polohy, jsou tlumiče pravděpodobně v pořádku.“ Tlumiče mohou být také poškozeny nárazy do děr na silnici nebo nárazem na obrubník.
Tlumiče jsou důležité, řada motoristů jejich stav nekontroluje
Už samotné stárnutí tlumiče může ovlivnit jeho funkci. Může docházet k úniku oleje, což by mělo být považováno za varovný signál. Zvláště jsou-li slyšet zvuky od zavěšení, je vhodné nechat auto prověřit odborníkem. Dalším problémem mohou být nepřirozené vibrace. Pokud auto začne vibrovat i na rovné silnici, může to být způsobeno selháním tlumičů.
Kritérium pro hodnocení účinnosti tlumičů je takové, že nad 60 % účinnosti je kondice tlumičů velmi dobrá. V rozmezí 60 % až 41 % je účinnost tlumení dobrá, v intervalu 40 % až 21 % uspokojivá. Tlumiče funkční na 20 % a méně jsou opotřebované a vyžadují okamžitou výměnu. Skupina řidičů, která jezdí na nefunkčních tlumičích, jde naproti nečekané nehodě. Která může být s ohledem na ztrátu kontroly nad vozem dost závažná.