Názvy modelů mají být hezké, zvučné, a ne to, co teď předvádějí někteří výrobci. Nikdo nechce mít auto, které se jmenuje jako počítačový čip.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jak vymyslet nový název pro novinku na trhu? S názvy nových modelů to nemají automobilky jednoduché. Existuje řada podmínek, které musí nové jméno splňovat. Divné označování automobilových modelů může mít různé důvody. Třeba že auta jsou už tak odtažitá a nezajímavá, že je v podstatě jedno, jak se jmenují. Dvě písmena, tečka a nějaké číslo od jedné do devíti a je pokrytá rovnou celá modelová nabídka.
Písmena jako názvy aut klidně, ale musí to mít hlavu a patu
Kritik může namítnout, že písmenné názvy už tady byly, a je to pravda. Ovšem za RS, GT3, WRX STI lze vycítit emoční náboj spojený s nefalšovaným autařským zájmem. Škoda se vydala už před lety cestou jmen začínajících na písmeno K a končících na písmeno Q. Proč ne, ve výsledku to může fungovat. Na globálním trhu lépe, než by fungovaly pro české prostředí tradičnější Octavie, Fabie a Felicie. A hrát si s písmeny se dá v podstatě donekonečna.
Toto zamyšlení nemá za cíl utahovat si z automobilky Škoda nebo toho, jak volí názvy jmen. Čech by určitě našel řadu dalších slov, kterými by po výměně posledního písmena K za Q vnesl do názvu špetku humoru, ironie nebo sarkasmu. Cikcak, polibek, náhrobek, tiktak. Škoda Bobeq by vzbudila jistě na rtech českého zákazníka úšklebek, globální klientele by to bylo asi jedno. Ono to vlastně je docela fajn.
Český zákazník možná nechápe, ale globálnímu trhu je to jedno
Ještě jinak, dá se říct, že Škoda vlastně neopustila myšlenku, že člověk dává svým věcem jména. Asi doma nikdo nepojmenuje propisku, ale auto, kytaru, to už je celkem běžné. A taky je jasné, že se člověk chce chlubit tím, co má, a je určitě údernější říct, že jezdí Kodiaqem, než ze sebe soukat kombinaci písmen a čísel, za které by se nemusel stydět ani robot z Hvězdných válek. Je to určitě lepší než hra s písmeny a čísly, jak to ukazují někteří jiní výrobci. Příkladem může být třeba Mercedes.
Jestliže dřív to bylo relativně jednoduché, dnes se vyznat v modelech hraničí s umem pokročilého luštitele křížovek. S, E, C a k tomu G a ML. Pár tříd, u toho ideálně 500 a člověk hned věděl, že má před sebou prémiový sedan s benzínovým osmiválcem. Dneska je to komplikovanější. V tomto ohledu je ještě zmatečnější Audi. To už před lety přestalo dodržovat schéma modelových řad à la A3, A6 a A8 (a tak dále) v kombinaci s motorem dle objemu.
Z A6 3.0 TFSI se tak stalo A6 55TFSI. Podle vedení byla změna lepší v tom ohledu, že je strukturování nabídky motorů podle výkonu logičtější a jednodušší. Ha ha ha. Skutečně? Naopak, tohle byla jasná snaha zákazníky totálně zmást, aby nevěděli, co si vlastně kupují. Tak schválně. Základní pohonné jednotky s výkonem 81 až 96 kW dostaly číslovku 30, nejvyšší číslo 70 pak bylo určeno agregátům s výkonem přes 400 kW.
Aféra Dieselgate de facto zničila a zabila motor 3.0 TDI
Prostřední číslovka 45 byla určena motorům s výkonem 169 až 185 kW. Ještě víc se může blížit pravdě konspirační teorie, že se Audi zbavilo novou koncepcí kontroverzního označení 3.0 TDI, pošpiněného aférou Dieselgate. Ten, kdo si po přeznačení koupil třílitrový naftový šestiválec, neměl pocit, že si kupuje něco politicky nekorektního. Ještě horší je recyklovat názvy původně úspěšných modelů. Ford Mustang? Legenda všech legend. Stačí přidat slovo Mach a nadšenec ví, že má před sebou skutečnou sportovní raritu. Nenápadné písmeno E však z drsné zadokolky s brutálním osmiválcem udělá elektrickou krabici.
Mustang Mach-E je plně elektrické SUV, které má s původním Stangem společného asi tolik jako africký pakůň s dostihovým hřebcem. Zpátky k myšlence nastíněné v titulu článku. Je škoda, že řada automobilek nepochopila, že řidiči stále chtějí vlastnit auta, která mají hezká jména. Nebo alespoň vůbec nějaká jména. Námi vymyšlený Komiq je sice trapný pokus o dobře vymyšlené jméno pro auta. Ale i tak, určitě by se dobře prodával a lidi by jej měli rádi. Rádi by o něm mluvili. Jistě raději než o iX2 xDrive30 či ID.4 GTX.