Tak levná ojetina, že víc stojí i mobilní telefon. Nabízí techniku prověřenou u Volkswagenu, ovšem i s patřičnými neduhy.
Změna je život, říká jedno tradiční přísloví. Ovšem ne vždy je změna změnou k lepšímu. Typickým příkladem je jistě Seat Toledo. Na začátku milénia šlo o defacto relativně luxusní sedan španělské značky. A to i přesto, že šlo o příbuzného VW Golf nebo Audi A3. Později se z auta, kterým jezdili úspěšní podnikatelé, stal nafouklý hatchback s oplácáným zadkem. Nic proti, ovšem považovat za prodejní úspěch „nové“ Toledo nelze.
Ojetina, na kterou si dneska právem nikdo nevzpomene
Seat Toledo třetí generace byl vyráběn v letech 2004 až 2009. Je často považován za outsidera ve srovnání s ostatními modely značky té doby, jako byl Leon či Altea XL. Ani ta příliš krásy nepobrala, ale rozhodně nešlo o auto, které měl vzadu tak nějak nepřirozeně naroubovaný kufr. I přesto může být jako ojetina zajímavou volbou pro ty, kteří upřednostňují praktičnost a ekonomičnost. Toledo, pro někoho s odvážným designem zadní části připomínajícím Renault Vel Satis, se nikdy netěšilo vysoké oblibě, a to se odráží na jeho ceně na ojetinovém trhu.
Vzhledem k této nižší oblibě může být pro zájemce výhodné, že automobily značky Seat podléhají nižšímu riziku odcizení a podvodů. Další z výhod spočívá v lepším stavu ojetin, protože vozy Seat často nesloužily jako služební automobily. Neměly tak náročné servisní intervaly, kterým byla většina vozidel koncernu VW v té době podřízena. Platforma vozu byla sdílena s modelem Golf V a Octavií II. Ovšem, je třeba být kritický vzhledem ke kvalitě použitých materiálů, která patří k nižším ve srovnání s jinými modely koncernu.
Avšak fungovala dobrá protikorozní ochrana. To je dobrýá zpráva. Stejně jako to, že zavěšení kol odolává nárokům během prvních 150 000 km bez výraznějších problémů. Závady, kterým je třeba věnovat pozornost jsou typicky například opotřebený dvouhmotový setrvačník, u dieselů s manuálem i DSG. Může to být prasklá hlava válců 2.0 TDI-PD 16V z prvních let výroby či závady EGR ventilů. Hrozí průnik nafty do motorového oleje kvůli netěsnícím vstřikovačům nebo vadnému tandemovému čerpadlu.
Proč kupovat Seat Toledo třetí generace? Není vlastně důvod
Typické jsou problémy převodovek DSG a závady řetězových rozvodů u benzínových verzí TSI, zejména 1.2 litru. Vadné mohou být vstřikovače u 1.6 TDI a 2.0 TDI. Relativně obvyklé jsou závady ventilace/klimatizace. Jaké motory hledat v autobazarech? Většina motorů je známá z jiných modelů koncernu. Zajímavou specialitou pro Seaty byly vysokovýkonné verze motoru 2.0 TSI pro modely Leon Cupra, Cupra 310 Limited Edition či Copa Edition. Tyto verze jsou však v bazarech vzácné. I když škála nabízí spolehlivé dieselové motory, je třeba být opatrný u starších verzí se systémem TDI-PD.
Výskyt modernějších verzí commonrailové šestnáctistovky po roce 2010 je sice možný, ale ty mohou trpět problémy se vstřikovači. Jaký motor tedy volit? Ideálně naftový turbodiesel 1.9 TDI-PD s výkonem 77 kW, známý z mnoha vozů koncernu VW. Poskytuje spolehlivý výkon a může být v ojetém autě bezpečnou volbou. Proslulá a oblíbená naftová devatenáctistovka ojetém stavu garantuje větší jistotu než složitější a silnější dvoulitry. Dobré je hledat kus s dobrým servisem a vyvarovat se verze s příplatkovým filtrem pevných částic.
Aktuálně je na německém serveru na prodej Seat Toledo z roku 2007 s motorem 1.9 TDI a nájezdem 77 kW. Auto má manuální převodovku, přijatelnou výbavu a vizuální stav, který při nákupu vyloženě žádá kompletní prohlídku specialistou. Pokud by někdo trval na tomto voze, musí si připravit v přepočtu 55 000 Kč a možná jednou tolik na servis, který bude automobil okamžitě vyžadovat. Velká nabídka na trhu s ojetinami není, pokud není člověk fanatický milovník Seatu a Toleda, „cokoli“ jiného pro něj bude lepší volbou.