Kontrolka se symbolem vykřičníku právem děsí řidiče, jde o problém, a ne jeden. Co to znamená a co musí každý ihned udělat?

Svítící kontrolka na přístrojové desce nikdy nevěstí nic dobrého. Někdy jde o malichernost, jindy problém, vše se ale musí rychle řešit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Každý řidič ví, že kontrolky na palubní desce jsou důležitou formou komunikace mezi autem a člověkem. A když se rozsvítí kontrolka se symbolem vykřičníku, okamžitě to upoutá zaslouženou pozornost. Spojenou s nepříjemnými pocity, zejména pokud motorista neví, co taková signalizace může znamenat. A obává se třeba toho, že mu začne hořet auto. Co tedy kontrolka s vykřičníkem znamená a jak na ni reagovat?

Vykřičník jako kontrolka není žádoucí, ale nejde hned o kolaps

Obvykle řidiči předpokládají, že čím méně toho je na palubní desce vidět, tím lépe. Ve skutečnosti je to správný přístup, protože výstražná světla obvykle znamenají nějakou poruchu. Kontrolka obvykle tvořená červeným světlem a vykřičníkem může znamenat několik věcí. Nejčastějším problémem je chyba nebo porucha brzdového systému. Tento systém je kritický pro bezpečnost a jeho nesprávná funkce by mohla být nebezpečná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Příčinou může být nízká hladina brzdové kapaliny, porucha snímače brzdového systému, spálená žárovka brzdového světla, ucpaný brzdový třmen, nerovnoměrný tlak v brzdovém systému nebo chyba v systémech jako ABS. Některé případy mohou být relativně jednoduché a vyřešitelné svépomocí. Základem je zkontrolovat, jestli není náhodou zatažená ruční brzda. Další kroky už ale zavedou motoristu do servisu k odborné pomoci a diagnostice.

Kolik jednotlivé značky a modely aut ujedou kilometrů, pokud se rozsvítí kontrolka rezervy

Ta bude zřejmě zahrnovat kontrolu hladiny brzdové kapaliny nebo vizuální posouzení stavu brzdových destiček a kotoučů na všech kolech. „Byť i toto zvládne část řidičů sama,“ říká expert na servis ojetých evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Tak povětšinou, když kontrolka nezhasne s dalším nastartováním, řidiči rovnou jedou k nám.“ Ne každý řidič kontroluje sám své auto. „Stav brzd určitě mohou vizuálně posoudit sami řidiči,“ dodává odborník. „Stačí se pečlivě podívat na stav brzdových destiček a kotoučů na všech kolech.“ 

Něco může zkontrolovat sám řidič, jiné věci vyžadují servis

Podle experta bude možná problém viditelný pouhým okem. Ovšem je zřejmé, že běžní řidiči mohou něco vidět, ale nebudou to umět zhodnotit. „Řidič sám také může zaznamenat únik signalizující vytečení brzdové kapaliny,“ říká expert. S tím už ale tak jako tak bude muset do dílny. Pokud laici nejsou schopni sami identifikovat problém, je skutečně nejlepší obrátit se na odborníky v autoservisu. Ignorování varování by mohlo vést k vážnějším problémům a ohrozit bezpečnost při řízení.

iZdroj fotografie: Pexels

Je také třeba být opatrní, protože podobný symbol může být zobrazen i v jiných situacích. Například žlutý nebo oranžový vykřičník může signalizovat problémy mimo brzdový systém, jako je přehřívání oleje v převodovce, nízký tlak v pneumatikách nebo porucha systémů jako ESP nebo převodovky. Podle odborníka by ve většině případů červené světlo s vykřičníkem nemělo znamenat velký problém.

Záleží na barvě hlášení, může jít o brzdy nebo převodovku

Rozhodně je však nutné to zkontrolovat a prozkoumat jeho příčinu. Zatímco červená kontrolka s vykřičníkem znamená problém s brzdovým systémem, oranžová říká něco jiného. Oranžová kontrolka s vykřičníkem může informovat, že něco v našem autě přestalo správně fungovat. V návaznosti na informace výše to může znamenat i něco nesouvisejícího s brzdami.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Příkladem může být přehřívání oleje v převodovce nebo příliš nízký tlak v pneumatikách. Pokud je „v závorce“ oranžová kontrolka, znamená to obvykle nízký tlak v pneumatikách. Symbol v kruhu a trojúhelníku – může být problémem porucha systému ESP. Oranžová kontrolka na ozubeném kole bude signalizovat problémy s převodovkou. Oranžový vykřičník na žárovce může znamenat poruchu světel. Vše je třeba samozřejmě řešit.

Bojíte se kontrolek?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články