Proč budou auta jen pro nejbohatší a řidiči v ČR už si nová nekoupí? Zbyde jediný povolený způsob dopravy

Zákaz aut se spalovacími motory znamená jedno, běžní lidé už si nebudou moct vlastní auto dovolit. Začnou chodit pěšky a jezdit MHD

i Zdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Automobily na počátku své éry rozhodně nebyly dostupnou záležitostí. Výroba probíhala kusově, ručně, individuálně. Koupit si automobil mohl skutečně jen ten, kdo patřil mezi bohaté lidi. Dokud nepřišel Henry Ford a nepostavil díky pásové výrobě a svět a čtyři kola. Dnes, zhruba o sto let později, se lidstvo vrací tam, kde bylo. Auta se stanou nedostupným zbožím, pouze pro vyvolené, pod čímž je třeba představit si bohaté.

Auta budou drahá a většina běžných lidí je nezvládne zaplatit

Paradoxem je, že si za to můžeme my sami. Nejde o žádné vnější vlivy, surovin je dostatek, poptávka je také, žijeme v blahobytu a přepychu, ale nesmyslnými regulemi a restrikcemi se z auta stane pro řadu lidí nedostatkové, přesněji řečeno nedosažitelné zboží. Jakkoli teď to mže vypadat jako scénář z nějakého fantastického filmu. A to ve jménu ekologie. Tedy spíše pseudoekologické fanatické hysterie.

iZdroj fotografie: S vědomím Next Car

Nikdo samozřejmě nechce ničit planetu, dýchat škodlivé zplodiny a podobě. Ale ne nesmyslně zakazovat osobní auta a dělat z nich něco nežádoucího. Už jen třeba přemrštěnou cenou. Ekologie je pro spoustu lidí něco neuchopitelného. Něco, co je těžké pochopit. Pro mnoho lidí je ekologie jakýmsi virtuálním pojmem a vše by mělo zůstat tak, jak je. Bez změn. Hlas většiny lidí však v tomto případě není důležitý.

Politici to vidí jinak. Tedy chovají se, jako by to mělo být jinak, podle nich. Kážou vodu a pijou víno. Stačí se podívat n a „tradiční“ klimatická setkání, na která lítají pár set kilometrů letadly. Bez ohledu na logiku a racionalitu, pokud má EU nápad, zrealizuje ho. Nebere ohled na to, jestli široká veřejnost takové změny podporuje nebo ne. Zatím to s námi směřuje do stavu, kdy spalovací auta budou zakázaná a elektrická tak drahá, že budou nedostupná. K tomu je tady omezenost nabíjení. Jinak řečeno, nebudeme mít čím jezdit.

Absolutní zákaz naftových motorů přijde hodně draho. Na obrovskou částku přispěje platbou každý z nás

Možná proto třeba v Praze rekonstruují hlavní nádraží. Chudina bude jezdit vlakem. A tou chudinou myslím vás, všechny kolem, a samozřejmě i sebe. Nikdo z nás na auta nedosáhne, nikdo si je už nebude moc dovolit. Budeme jezdit vlakem nebo chodit pešky. Je třeba mít na paměti, že rozloha Evropské unie není ani 1 % zemského povrchu. Je to přesně 0,83 % jeho povrchu. To, že začneme tady u nás dělat nějaké změny nic neovlivní. Můžeme pít z papírových brček a nabíjet auta na elektřinu.

Afrika a Asie jen tak se znečišťováním nepřestanou, EU je mimo

Necivilizovaný svět to nepřinutí přestat hrnout tisíce bagrů s plastovým odpadem do moře nebo tankovat naftu do starých dieselů. Změny by musel zavést celý svět včetně zemí třetího světa někde v daleké Africe, Jižní Americe, Asii nebo na ostrovech Oceánie. Jinak to nemá smysl, buď všichni, nebo nikdo. A to splnit nelze. Takže budou auta v budoucnu jen pro elitu? Ano. Co budou dělat obyčejní lidé, kteří se na své auto spoléhají každý den?

Budou chodit pěšky nebo jezdit hromadnou dopravou. Je jisté, že ekologická revoluce bude mít vedle „pozitivních“ aspektů stinné stránky. Zakázat auta bude svým způsobem návrat do minulosti. Trh prochází proměnou, kterou nikdo kromě hloupých ekologických fanatiků, kteří to dělají z přesvědčení a těch, kdo na tom vydělají, nechce. S nástupem elektromobilů a zákazem spalovacích aut zůstává jisté, že tyto změny budou nevratné.

iZdroj fotografie: Pixabay

Dá se trend ještě zvrátit? Ano dá, ale je třeba s tím dělat něco hned. Ne zítra, ne za rok, ale hned a možná už je pozdě. Každopádně pokud se bude dít i nadále to, co se děje teď, za pár let nebude mít 90 % běžných lidí své osobní auto. Nevrátíme se do doby kamenné, to jistě ne, ale pro lidi, kteří zažili život před listopadem 1989, to bude víc nej jenom deja vu.

Souhlasíte s touto prognózou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články