V zimě hrozí vysoké nebezpečí nečekaného smyku, na vině je černý led. Není vidět, o by řidiči měli dělat, aby nezpůsobili nehodu?
Zimní období a mrazivé počasí přináší pro řidiče nové nároky a na silnice nové komplikace a rizika. Ta mohou způsobit motoristům vážné problémy, zejména pokud nečekají změnu oproti předchozí sezóně. Když nasněží, tak bílá nadílka funguje jakýsi výstražný systém. Ovšem pokud sníh sleze, led roztaje a teploty kolem nuly mohou být zdánlivě mírné, řidiči by stále měli být ostražití vůči nebezpečí černého ledu.
Černý led je v podstatě neviditelný, jde o obrovské riziko
Co je to černý led? Jak ho lze popsat, charakterizovat s ohledem na styl jízdy? Jak předejít krizové situaci, které může nastat, když auto nepředvídatelně na černý led najede? První, co je třeba dělat, aby řidič předešel potížím, tak myslet preventivně, předvídat. Kromě běžných zimních povinností, jako je odstraňování ledu ze zrcátek a oken, se řidiči musí srovnat se stavem neustálé ostražitosti. Černý led není totiž na první pohled vidět. Jedná se o tenkou, téměř neviditelnou vrstvu ledu na vozovce, která může způsobit sníženou přilnavost.
Může vyvolat nečekaný smyk a pravděpodobnost nehody, pokud je řidič nepřipraven, je vysoká. Černý led vzniká rychle a nečekaně, obzvláště v noci nebo brzy ráno, kdy je teplota pod nulou a vzduch je vlhký. Kde hrozí nebezpečí? Černý led není na silnicích rovnoměrně a v jedné velké souvislé vrstvě. Má tendenci tvořit se zejména v blízkosti rybníků či jezer a řek, zalesněných a kopcovitých oblastí, mostů, tunelů a viaduktů.
Tato místa jsou náchylná k rychlým změnám teploty a vlhkosti. To vytváří ideální podmínky pro vznik černého ledu. Při jízdě v takových oblastech je třeba na riziko této speciální a zákeřné námrazy myslet a při jízdě udržovat větší odstup od vozidla vpředu. Jak poznat černý led? Identifikovat černý led může být obtížné, protože je téměř neviditelný. Neinformovaný řidič to nemá šanci poznat. Přesto existují znaky, které by měly být pro motoristy výstrahou.
Vrstva ledu je tenká, neviditelná. Řidiči nemají velkou šanci
Hlavní rozpoznávacím faktorem je lesklý povrch vozovky, který připomíná vzhledem asfalt po dešti. Pozornost si zaslouží i okolní prostředí – zmrzlé stromy, ploty a okraje cest také mohou signalizovat přítomnost kluzkého povrchu. Pokud si řidič není jistý, zda je na silnici černý led, může to opatrně vyzkoušet. Ostřejší přišlápnutí brzdového pedálu, samozřejmě mimo akční rádius jiných aut, může napovědět. Pokud se hned pneumatiky začnou trhat od povrchu vozovky, námraza je pod koly.
Aby řidiči minimalizovali riziko smyku na černém ledu, je důležité dodržovat ideální rychlost a silniční předpisy. Rychlost ne nejvyšší povolenou, ale rychlost takovou, při které motorista zvládne auto bezpečně ovládat, zastavit, řídit. A předpisy v tom ohledu, že musí přizpůsobit jízdu stavu vozovky. Černý led může být skutečně neviditelný, ale s opatrností a připraveností může řidič minimalizovat rizika spojená s tímto silničním postrachem. Tajemstvím je prevence a snížená cestovní rychlost.