EU zavede speciální řidičský průkaz: Konec roku přinese pro řidiče zásadní změny. Ti vůbec netuší, co je čeká

Nová směrnice EU o řidičských průkazech má být přijata již v roce 2024 a na programu je mimo jiné požadavek na zavedení řidičského průkazu na SUV a pravidelných zkoušek způsobilosti k řízení pro osoby starší 65 let.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

O vozy typu SUV je na celoevropském trhu stále větší zájem. SUVéčka nabízejí v očích řidičů větší zavazadlový prostor. Vyšší světlou výšku praktickou na neupravené vozovky. Také lepší jízdní komfort z pohledu prostornosti interiéru a v neposlední řadě i lepší přehled na vozovce. Z pohledu EU, respektive francouzské političky a předsedkyně dopravního výboru EU Karimy Delliové tyto větší a také těžší vozy vyžadují větší řidičské zkušenosti.

Řídit SUV až od 21 let? Myšlenka, která má v EU podporu

Podle jejího návrhu by měl být řidičský průkaz skupiny B pro osobní automobily platný pouze do hmotnosti 1,8 tuny. Nový typ řidičáku s prozatímním označením „B+“ by měl být k dispozici řidičům až od věku 21 let. A to právě na těžší vozidla – tedy s váhou nad 1,8 tuny.

Německý časopis Der Spiegel při této příležitosti v období od 16. do 18. října 2023 vyzpovídal více než 5 tisíc osob. Jedna z otázek zněla: „Jak byste hodnotili, zda začínající řidiči se standardním řidičským oprávněním (skupina B) mohou řídit pouze vozidla s maximální hmotností do 1,8 tuny?“ A jaký že byl výsledek? 48 % respondentů podporuje zavedení dalších řidičských práv pro SUV, 34 % je proti a zbývajících 18 % není ani pro, ani proti.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Z těchto výsledků je zřejmé, že návrh může být v rámci EU reálně přijat. Protože patrně nebude v rozporu s názorem veřejnosti. Ale slovo „patrně“ je rozhodně namístě. Otázkou zůstává, zda je vzorek 5 000 lidí skutečně dostatečně průkazný. A zda názor německých občanů koresponduje s názory občanů jiných evropských národností.  

Testy smyslů a řidičských schopností patrně seniory nepotěší

Co se týče prověrek řidičů souvisejících s jejich vysokým věkem, předsedkyně dopravního výboru EU navrhuje pravidelné testy zraku a sluchu. Přičemž Evropská komise chce zavést ještě povinné posuzování řidičských schopností, nebo dokonce lékařskou prohlídku pro všechny osoby starší 65 let.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Také k této otázce se vyjádřili respondenti ankety časopisu Der Spiegel. Konkrétně na otázku: „Jak hodnotíte pravidelnou povinnost přezkoušení řidičské způsobilosti pro všechny osoby starší 65 let, které jsou držiteli řidičského oprávnění?“ Na tu odpovědělo 39 % respondentů „rozhodně je to správně/spíše je to správně“, 49 % hodnotilo návrh jako „rozhodně je to špatně/spíše je to špatně“ a jen 12 % bylo v rámci otázky nerozhodnutých.

Rozhodnutí již v roce 2024

Výbor Evropského parlamentu pro dopravu má tyto změny projednat ještě do konce roku 2023 a rozhodnutí může být přijato až v roce 2024. Zda k němu dojde, či ne, je zatím otázka. Dá se předpokládat, že mladší populace řidičů bude návrhu přikloněna, ale naopak senioři z něj logicky nadšení nebudou.

Necháme se tedy překvapit, zda jeden z návrhů EU bude reálně přijat a jak se k případný změnám následně vyjádří široká veřejnost.  

Jaký je váš názor na omezení mladých řidičů v případě SUV? A má smysl testování řidičských seniorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články