Airbagy jsou základní bezpečnostní výbavou auta. Pokud nefungují, nebo dokonce ohrožují cestující a řidiče, je to problém.
Svolávací akce jsou relativně běžné. Ještě běžnější je praxe, že automobilky ví o problému, který je třeba na tom kterém autě řešit. Ale věc dávají do pořádku při další pravidelné kontrole v servisu. Řidič se tak vlastně ani nedozví, že na autě proběhla nějaká změna. Zejména pokud se jedná o změnu softwarovou. Typickým příkladem je úprava softwaru po takzvané dieselgate.
Servisní prohlídka obvykle zahrnuje i aktualizaci softwaru
Auta jezdila na servisní prohlídku, v rámci té byl přehrán nový software do řídicí jednotky. A problém s dieselgate byl vyřešen. Někdy je ale problém tak zásadní a vážný, že nesnese odkladu. Naposledy se v případě Toyoty týkal uvolňování šroubů na kolech u nového elektromobilu. To postihlo i Subaru, které identický automobil prodávalo pod svou značkou. A problémy má Toyota znovu a znovu volá majitele aut do svých servisů.
Japonská automobilka oznámila koncem roku 2023 svolání přibližně milionu vozů. Týká se to i nás, českých řidičů? Ne v první vlně, snad jen pokud by si někdo dovezl automobil z USA. Právě tam problém řeší. Obavy panují kvůli potenciálním problémům s airbagy. Preventivní kroky se týkají několika modelů, včetně Camry, Corolla, RAV4, Lexus ES250, Highlander a Sienna Hybrid. V čem je problém?
Důvodem svolávání je detekce možného zkratu v senzoru, který má za úkol řídit aktivaci airbagů. V případě, že senzor selže, může dojít k nesprávné funkci airbagů, a tím ohrožení bezpečnosti cestujících. Obtíž se týká těch senzorů, které hlídají, aby nebyly aktivovány airbagy, pokud na předním sedadle sedí malý dospělý nebo je tam ukotveno dítě. Svolávací akce Toyoty má za cíl provést kontrolu těchto senzorů.
Svolávací akce není nic nepříjemného, řidič v servisu nic neplatí
Pokud kontrola odhalí problémy, tak v případě potřeby dojde v rámci svolávací akce i na jejich výměnu. Je třeba upozornit na to, že do této chvíli nebyly hlášeny žádné nehody nebo zranění související s tímto potenciálním problémem. Automobilka prostě bere v potaz zásadní bezpečnostní opatření. Vyzývá majitele dotčených vozů, aby co nejdříve navštívili autorizovaný servis pro provedení nezbytných kontrol a oprav. Není důvod k panice.