Ušetřit spoustu peněz se dá snadno, rychle a ihned. Stačí okamžitě začít poslouchat odborníka a jezdit tímto speciálním způsobem.
Řidiči to řeší dnes a denně. Tedy minimálně ti, kteří nemají neomezené finanční možnosti nebo ropný vrt. Jak co nejvíce snížit spotřebu paliva a platit co nejméně za benzín či naftu. Každý asi chápe, že jezdit úplně zdarma nelze. Perpetuum mobile neexistuje. On je samozřejmě problém i v cenách paliva. Pokud by litr benzínu či nafty stál bratru pětadvacet korun, tak by se asi motoristé o stav nádrže i konta nezajímali.
Při cenách paliva člověk musí řešit, jak jezdit a ušetřit
Přitom existuje jeden docela snadný a okamžitý způsob, jak hned na spotřebu paliva zatlačit. Spotřeba závisí na tom, jak řidič jezdí. Tedy na jízdním stylu. V závislosti na jízdním režimu se mění spotřeba paliva. „Ovšem ti, kdo si myslí, že čím pomaleji jedou, tím méně paliva spotřebují, se mýlí,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Záleží na tom, jestli jezdí motorista ve městě, nebo mimo město.“
V městských podmínkách se jezdí většinou pomalu. Často se řadí, často akceleruje a často brzdí. „A pokud jízda městským tempem zahrnuje neustálé zrychlování a brzdění,“ dodává expert Pavlíček, „může se spotřeba paliva mnohonásobně zvýšit.“ Podle servisního odborníka je to vlastně hrozně jednouché. Stačí znát technickou podstatu automobilu a vědět, v jakých otáčkách pracuje motor nejefektivněji.
„Pro úsporu paliva je po rozjezdu při dosažení rychlosti 50–60 km/h nutné přeřadit na nejvyšší rychlostní stupeň a jet v rozsahu rychlostí 45 až 80 km/h,“ vysvětluje expert obecné řešení. „Pokud je stroj vybaven manuální převodovkou,“ pokračuje mechanik Pavlíček dál s výkladem, „je nutné zařadit vyšší rychlostní stupeň, jakmile motor dosáhne 1 500 otáček.“ Na základě tohoto přístupu může, podle pana Pavlíčka, každý ihned začít šetřit palivo.
S touto technikou lze dosáhnout tabulkových údajů výrobce
A přiblížit se tak jinak nereálným hodnotám spotřeby uváděným výrobci aut. Mimoměstské podmínky jsou mírně odlišné, ale princip je stejný. Snaha o maximální efektivitu. Při jízdě po mimoměstských komunikacích je energie podle experta Pavlíčka využívána především k překonání odporu vzduchu. „Pro ekonomickou jízdu by se měla udržovat rychlost kolem 80–85 km/h,“ říká expert.
Motor by se v tomto případě měl pohybovat přibližně v rozmezí 1 200 – 1 500 ot./min. Ještě více lze ušetřit využíváním setrvačnosti a plynulosti. To umožní autu pohybovat se bez nutnosti opouštět nejvyšší převodový stupeň. Jízda v intervalu 80–90 km/h navíc umožňuje projíždět zatáčky bez znatelného použití brzd anebo naopak akcelerace. A to má podle odborníka také pozitivní vliv na hospodárnost.