Sníh, led a nesprávné obutí? To nemůže nikdy skončit dobře a řidiči na to musí v daném období myslet, jen tak se vyhnou pokutě a nehodě.
Zima, která u nás panovala doteď, byla spíše mírná. Až na jedno zasněžení byly na blátě nejenom vánoční svátky, ale v podstatě celý čas od konce podzimu. Teď je tomu ale jinak. Teploty klesly hluboko pod bod mrazu, a co bylo ještě včera mokrou kaluží, je dnes ledovou klouzačkou. A to platí i pro silnice. Takže je třeba připomenout si, jak je to s přezouváním na zimní pneumatiky. Doteď totiž nebyly reálně na většině území zapotřebí.
Povinností řidiče je přizpůsobit se tomu, že dorazila zima
Zákon č. 361/2000 Sb. říká, že v období od 1. listopadu do 31. března je nutné mít na vozidle zimní pneumatiky. A to za jasných podmínek, pokud lze předpokládat nebo pokud se nachází na komunikaci souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Má to určitou logiku a za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a minimalizovat riziko dopravních nehod. Připomenout si to mohou motoristé tím, že si představí sebe sama v situaci, jako je na titulní fotce. Do sněhu a na led by asi nikdo nešel jen tak v pantoflích.
Nejde ale jen o výměnu obutí jako takovou. Při výměně pneumatik je nezbytné dbát na několik důležitých věcí. Za prvé, zimní pneumatiky musí být namontovány na všechna kola auta. Nestačí u předokolek nebo zadokolek jen hnaná náprava. Za druhé, důležitý je vzorek. Ten musí mít zimní pneumatika nejméně 4 mm hluboký, jde o auta do 3,5 tuny. U vozidel, která mají hmotnost převyšující 3,5 tuny, pak pneumatika musí mít vzorek nejméně 6 mm.
Ostražití musí být motoristé, kteří používají celoroční pneumatiky. Na první pohled mají vyřešeno na celý rok, ale jen v případě, že jejich gumy skutečně splňují zákonné požadavky. Některé z celoročních gum pravidla na provoz v zimě splňují, jiné ale ne. Podle zákona musí být na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S (případně M. S, M/S nebo MS). A je tady ještě jedna věc, za zimní dezén se považuje také speciální dezén, u něhož je na bočnici vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
Důležité je stáří pneumatiky, stará s dobrým vzorkem nefunguje
Pokud je na pneumatice vyobrazena pouze sněhová vločka, bez písmenného kódu, nic to neznamená. Podle zákona nejde o zimní pneumatiku. Vhodné také je, aby řidič věděl, co je to DOT a jak ho na pneumatice najít a přečíst. Jde o kód, který definuje datum výroby pneumatiky. Platí, že jak pneumatika stárne, ztrácí své vlastnosti. Respektive ty se mění k horšímu. Po sedmi a více letech je zimní pneumatika obvykle tvrdá jako kámen a i přes dostatečný vzorek nefunguje tak, jak má. Vyplatí se měnit staré obutí za nové včas.
Nejde jen o pneumatiky jako takové, při jízdě v zimním období je klíčové přizpůsobit rychlost a způsob jízdy aktuálním povětrnostním podmínkám. Klíčové je dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Na místě je zvýšená opatrnost, ohleduplnost a předvídavost. Jak bude odměněn řidič, který zapomene v zimě přezout z letního na zimní obutí? Za nesprávné použití zimních pneumatik může hrozit pokuta na místě do výše 2 000 Kč. Ve správním řízení pak samozřejmě víc. Tady ale nejde o pokutu, ale vážně o bezpečnost. V zimě to na sněhu a ledu bez zimních pneumatik nezvladatelně klouže, to je fakt.