Neznalost neomlouvá, pokud od začátku nového roku platí nové dopravní značky, řidiči si musí doplnit znalosti. „Já to nevěděl“ před policií neobstojí.
Změn od nového roku je opravdu hodně a tohle je další z nich. Nové dopravní značky budeme jako řidiči potkávat na našich dálnicích a silnicích. Legislativní rada vlády schválila novelu vyhlášky č. 294/2015 Sb., v rámci té pak o využívání a umístění nových značek mohou rozhodnout příslušné správní úřady. „Novela zákona o silničním provozu přináší na naše silnice od 1. ledna celou řadu změn,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka.
Nové značky upravují hlavně parkování, sdílené zóny a odstup
„Proto přicházíme i s novými typy dopravních značek, které právě na některé z těchto novinek reagují.“ Ministr pak akcentuje některé konkrétní typy značek. „Řidiči tak při svých cestách začnou potkávat značky upozorňující na začátek a konec sdílené zóny nebo na dodržování bezpečného odstupu při jízdě na dálnici,“ dodal ministr dopravy. O jaké hlavní novinky v dopravním značení se jedná?
Jde o zavedení dopravní značky IZ 10a „Sdílená zóna“ a IZ 10b „Konec sdílené zóny“. Ty budou označovat oblast sdílené zóny, nového dopravně urbanistického řešení míst určených pro užívání všemi účastníky silničního provozu. Sdílené zóny, které mohou být nově zřizovány v rámci úpravy center měst a obcí za účelem optimálního využití veřejného prostoru a současně ke zklidnění dopravy. Další značku už znáte, psali jsme o ní už v jednom starším článku. Jde o dopravní značku IP 30f „Parkoviště P+D (Park & Drive)“.
Parkoviště pro sdílenou jízdu funguje v cizině, bude i u nás?
Tak budou označená parkoviště určená pro zaparkování vozidel, jejichž řidiči budou pokračovat do centra města jako spolujezdci v jiném vozidle. Na rozdíl od existujících parkovišť typu P+R nebo K+R zde nedochází ke změně druhu dopravy, ale jen k přestupu více osob do jiného vozidla. Uvidíme, jak to bude fungovat, podle ministerstva parkoviště typu P+D jsou dnes úspěšně provozována v Rakousku, v Německu, v Belgii, Francii nebo v Nizozemí. Jestli je to i česká cesta, ukáže čas. Výhledově má být takto využité například okolí sjezdu z D1 Velké Popovice.
Ani nová, ani stará, je zde úprava vizuální podoby dopravní značky IP 32 „Bezpečný odstup“. Pozměněná podoba značky má být pro řidiče srozumitelnější a lépe jim připomínat podstatu věci. To, jak odstup správně dodržet. Zatímco dříve na značce bylo vyobrazeno jedno vozidlo a za ním dvě šipky, nyní jsou dvě šipky mezi dvěma auty. Měla tak vzniknout vhodná mnemotechnická pomůcka, bezpečný odstup = 2 sekundy = 2 šipky. Původní značka je na titulním obrázku, nová zde v textu článku.
Nová je podoba piktogramu e-auta a e-koloběžky. Tady se legislativa snažila spojit s tou evropskou. Změnou vizuální podoby symbolu č. 211 pro elektromobil dochází ke sjednocení se symbolem nejčastěji užívaným napříč státy EU. Mělo by dojít k většímu porozumění označení zahraničními řidiči. Zavedením určeného symbolu č. 229 pro elektrokoloběžku pak stát reaguje na aktuální rozšíření tohoto městského dopravního prostředku. Další značky jsou pro řidiče spíše okrajové a jejich neznalost nezpůsobí nic strašného.
Jde například o zavedení speciálního označení vozidla O 5c „Terénní sociální služba“. Jde o vozidla provozovatelů terénních sociálních služeb, ti ji budou využívat k prokázání nároku na parkování. Také došlo k zavedení nové dopravní značky IJ 15 „Servisní místo pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel“ nebo k úpravě významu a užití dopravní značky IS 20 „Návěst před křižovatkou pro cyklisty“.
O umístění nerozhoduje jedna instituce, ale majitel komunikace
Podle ředitele Odboru agend řidičů Ministerstva dopravy jde o to, že „nové dopravní značky usnadní řidičům a řidičkám orientaci v provozu a pomohou jim k bezproblémovému dodržování pravidel silničního provozu.“ Kdo a kde bude nové značky umísťovat? Orgán, který rozhoduje o umístění dopravní značky, je stanoven dle druhu komunikace.
Na dálnicích o umístění značek rozhoduje Ministerstvo dopravy po vyjádření Ministerstva vnitra. Na silnicích I. třídy toto rozhodování spadá do kompetence místně příslušného krajského úřadu s potřebou vyjádření Policie ČR. U silnic II. a III. třídy rozhodují o umístění značek jednotlivé obecní úřady, znovu přitom potřebují souhlasné stanovisko Policie.