Autoservis není všemocný a neumí zajistit, aby brzdy nevypověděly služby během jízdy mimo pravidelné prohlídky. Řidiči to musí zvládnout sami.
Oprava a servis brzd automobilu jsou neodmyslitelnou součástí správné údržby vozidla. Bezpečnost na silnici závisí na správně fungujícím brzdovém systému a i přes pravidelnou údržbu brzdy vyžadují odbornou kontrolu. Zejména pokud si všimne řidič jednoho nebo více z následujících osmi varovných příznaků problémů s brzdami. „Rozjet auto není problém, to zvládne i motor v nedobrém stavu,“ říká expert na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček.
Není problém auto rozjet, ale bezpečně ho zastavit
„Ale brzdy ve špatném stavu už mohou mít problém auto bezpečně zastavit.“ První ze signálů, které je třeba brát na zřetel, je, když svítí brzdové světlo. „Kontrolka na palubní desce je varováním před možnými problémy,“ upozorňuje expert Pavlíček. „Může indikovat různé problémy, ať už s brzdovými destičkami, nebo brzdovou kapalinou.“ Tato kontrolka vyžaduje podle odborníka pozornost a okamžitou kontrolu.
Přehlížet nelze ani to, když kontrolka signalizuje opotřebení brzdových destiček. Tento indikátor je navržen tak, aby upozornil na nutnost výměny. Pravidelná kontrola destiček během servisních intervalů je klíčová pro prevenci jejich opotřebení. Přesto ale může dojít k opotřebení i mimo stanovený interval. A pak je třeba věc řešit. Indikátor hladiny brzdové kapaliny začne svítit, když je hladina brzdové kapaliny nízká. Doplnění kapaliny by mělo být jednoduchou operací, kterou může řidič provést sám.
Pravidelná kontrola hladiny kapaliny je nutnou součástí základní údržby. Rozsvícená kontrolka parkovací brzdy může indikovat zataženou parkovací brzdu. Ale také problémy s brzdovým systémem. „Nejde ale jen o kontrolky jako varování,“ dodává odborník. „Je třeba vnímat i tak bazální věci, jako jsou zvuky od kol a brzd.“ Nicméně podivné zvuky z brzd nejsou vždy známkou přímých technických problémů. Mohou být způsobeny cizími tělesy uvízlými v brzdách nebo indikátory opotřebení brzdových destiček.
Prevence je nezbytná, ale pravidelná kontrola někdy nestačí
„Skřípavé zvuky při brzdění mohou znamenat problémy s brzdovými kotouči nebo třením brzdových destiček,“ vysvětluje expert Pavlíček. Některé brzdové destičky mají vestavěné indikátory opotřebení, které vydávají hlasitý zvuk při dosažení kritického opotřebení. Silné vibrace volantu nebo třes při brzdění mohou podle odborníka naznačovat problémy s brzdovým kotoučem. Ohnuté nebo opotřebené brzdové kotouče mohou vyvolat nepříjemné vibrace.
Stopy toho, že něco není v pořádku, lze najít i přímo pod autem. Únik brzdové kapaliny je vážným problémem a signalizuje poruchu brzdového systému. Řidič by neměl pokračovat v jízdě, dokud problém nevyřeší. Dalším ukazatelem je pronikavý zápach. Ten může signalizovat přehřívání brzd. „Pokud začnete cítit pálení nebo chemický zápach, je důležité okamžitě zastavit a nechat brzdy vychladnout,“ varuje mechanik Pavlíček.
„Přehřáté brzdy mohou ztratit účinnost a vyžadovat opravu.“ Motorista by měl mít i cit pro to, co se děje přímo pod jeho nohou. „Správně fungující brzdový pedál by měl nabízet odpovídající odpor při šlápnutí,“ popisuje další problém automechanik. „Příliš měkký nebo snadno sešlápnutelný pedál může signalizovat problémy s brzdovým systémem, včetně přítomnosti vzduchu nebo vlhkosti v brzdovém potrubí.“
Zvuky, zápach, slabý odpor. To všechno jsou jasné signály
Posledním typickým signálem špatných brzd je, když auto při brždění táhne na jednu stranu. Znamená to, že brzdy mohou být nevyvážené. To může být způsobeno nesprávně fungujícím brzdovým válcem nebo jiným problémem s brzdovým mechanismem. Pravidelná údržba a pozornost k těmto příznakům jsou klíčové. Podle servisního experta lze jen tak zajistit bezpečné a spolehlivé fungování brzdového aparátu. Řidiči by neměli zřetelné symptomy podceňovat a ignorovat. A také by neměli oddalovat pravidelné návštěvy v servisech.