Kdo zapomene, má o starosti a náklady na servis a opravy postaráno. Automatická funkce v létě slouží, v zimě se ale může pěkně prodražit.
Jak se společnost vyvíjí, lidé víc a víc spoléhají na to, že za ně někdo něco rozhodne. Nebo udělá. Auta jsou typickým příkladem, řada řidičů spoléhá na automatické asistenty. Automatické stěrače jsou moderní funkcí, která se stala běžnou součástí mnoha vozidel. Navzdory své užitečnosti v běžných podmínkách mohou v zimě způsobit problémy. Existuje doporučení tuto funkci vypínat. Jinak totiž hrozí poškození hned několika komponent.
Spoléhat se na automatiku se řidiči nemusí vždy vyplatit
„Zapomnětlivost může mít za následek nejen finanční ztráty, ale také potenciální škody na vozidle,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Pro řidiče může být zima náročná z hlediska údržby vozidla. „Kromě ztížených podmínek na vozovce se často setkávají s nutností odstraňovat námrazu nebo led z čelního skla,“ dodává expert. Někteří řidiči využívají elektrické vyhřívání čelního skla nebo cirkulaci vzduchu, aby urychlili odmrazování.
„Automatické stěrače, které se zapínají na základě signálů dešťového senzoru, mohou být praktickým řešením,“ pokračuje expert, „ale v zimním období mohou způsobit komplikace.“ Dešťový senzor, umístěný v horní části skla, spouští automatické stěrače, když rozpozná nečistoty na čelním skle. I když tato funkce umožňuje přizpůsobit rychlost stěračů intenzitě dešťových srážek, v zimě může vést k nepříjemným následkům.
Nechat tuto funkci zapnutou může mít za následek poškození stěračů a zvýšené náklady na opravy. „Když je čelní sklo pokryto vrstvou námrazy nebo ledu,“ vysvětluje odborník Pavlíček, „mohou automatické stěrače způsobit poškození gumových břitů.“ Namísto účinného stírání mohou stěrače poškodit gumu a rozmazávat nečistoty po skle. V extrémních případech může docházet k zamrzání stěračů. A to už je problém, který může stát nakonec dost peněz.
Zapomene-li řidič funkci vypnout, může si poškodit stěrače
Namrzání stěračů může podle odborníka poškodit motor stěračů a vyžadovat drahé opravy. Nejde jen o gumičky, které jsou relativně levné. Popřípadě o celé stěrače, pokud je výměna gumiček složitá nebo se finančně nevyplatí. Problém se může snadno přenést z vnějšku, od namrznutých stěračů, na jejich ramena a dále do vozu k pohonným systémům. A tam už mohou jít ceny opravy do tisíců korun a mnoha hodin práce v servisu.
Aby řidič předešel těmto problémům, doporučuje se před opuštěním auta zkontrolovat, zda jsou automatické stěrače vypnuté. Toto je důležité nejen v případě vozidel s dešťovým senzorem, ale obecně pro všechny typy vozidel. Bezvadný stav stěračů, zejména v zimním období, je nezbytný. Zkušenost říká, že pokud nezkontroluje řidič stav před odchodem, pak po usednutí do auta si na to povětšinou nevzpomene. A s nastartováním se dají stěrače automaticky do pohybu. A to je špatně.