Volnoběh v zimě jako způsob zahřívání auta není vhodný. Škodí, auto nepracuje, jak má, a motor se zahřeje pomaleji. Co tedy dělat?
Zima je pro řidiče bezpochyby výzvou. Zejména pro ty se staršími a hůře vybavenými automobily. Nebo pro motoristy, kteří nemají svůj automobil v ideálním stavu a technickém pořádku. Ti se pak mohou potýkat s takzvaným chladným startem. Po noci na mrazivém venkovním vzduchu auto těžce startuje a pak se motor velmi obtížně zahřívá. „Startování a zahřívání auta v zimě je pro řadu motoristů problém,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.
V zimě je zahřátý motor klíčový pro komfort, ale i životnost
„Efektivní ohřev motoru je klíčem k plynulému startu a bezproblémovému provozu vozidla v chladném počasí,“ dodává expert. „Existuje několik tipů, jak můžete rychle a efektivně ohřát motor svého vozu,“ pokračuje odborník. Co dělat a jak motor auta co nejrychleji zahřát? „Výhodu mají vozy s předehřevem motoru,“ říká odborník Pavlíček. „Některé je mají z výroby, u jiných je lze objednat jako příplatkovou výbavu.“ A co auta, která předehřev nemají?
„U některých modelů lze předehřev dodělat. Není to až tak drahé, ani komplikované,“ radí automechanik. Předehřívací zařízení jsou instalována k motoru, umožňují předehřát technické kapaliny. To usnadňuje start motoru, ale také snižuje opotřebení. „Levnější, ale méně účinné řešení v ochraně před mrazem je plachta na motor,“ pokračuje odborník Pavlíček.
Plachta podle zkušeného automechanika pomáhá udržet teplo v motorovém prostoru a chrání motor před přímým větrem a mrazem. „Vyžaduje to ovšem soustředění, plachtu je třeba včas vyndat,“ dodává pan Pavlíček. Parkování v garáži? Ano, jistě i toto je velmi žádoucí aspekt. Ovšem ne každý má prostředky nebo možnosti na temperovanou garáž. Kromě motoru je také vhodné zahřívat interiér.
Kutilové pozor. Otevřený oheň k autu nepatří, hrozí požár
„Pozor ale na domácí systémy, které mohou způsobit požár,“ varuje odborník Pavlíček. „Plynový hořák mířící na sedačku řidiče je absolutní nesmysl.“ Co dělat dál? „Vyhýbejte se nadměrnému volnoběhu motoru,“ radí automechanik. „Dost řidičů věří, že volnoběh pomáhá ohřát motor. Ale není to tak.“ Podle odborníka je lepší nastartovat, počkat pár vteřin, než se vše uvede do provozního stavu. A pak pomalu vyrazit.
Nejlepší je podle ostříleného automechanika ohřát motor jízdou, a ne stáním na volnoběh. Navíc moderní vozy jsou obvykle nastaveny tak, aby se co nejefektivněji dostaly jízdou na provozní teplotu. Volnoběh jim pak nesvědčí. Podle automechanika je důležité správné zahřátí nejenom pro bezproblémový chod pohonné soustavy a co nejlepší udržení jejího dobrého technického stavu. Kromě pohodlného a bezproblémového startu auta totiž motorista také šetří palivo a prodlužuje životnost celého svého vozu.