Moderní auta jsou sice efektivní, úsporná a výkonná, ale mají jeden velký problém. Jen těžko snášejí v zimě sníh a mráz.
Ne všechno, co je nové a moderní, je také odolné tak, jako byly předchozí exempláře. Platí to leckdy obecně, ale u aut na to můžete vzít jed. Jde o asistenční systémy, které jsou navrženy tak, aby pomohly řidiči řídit bezpečně. „Problém je v tom, že často, když jejich podporu nejvíce potřebujeme, přestanou fungovat,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.
Čím novější automobil, tím zjevně náchylnější na vliv počasí
„Proč? Není to způsobeno vadným softwarem nebo poruchovostí vozu, ale jejich citlivostí na povětrnostní podmínky,“ dodává expert. Moderní automobily jsou vybaveny různými asistenčními systémy, které bohužel v zimě trpí na specifické problémy. „Skutečně nejde o nějaké důvody k reklamaci,“ říká zkušený mechanik Pavlíček, „ale o technické vlastnosti, o citlivost těchto systémů na změny povětrnostních podmínek.“
Ten, kdo si koupí nové auto, může být podle odborníka poměrně nemile překvapen. „Při přechodu na nové vozidlo může být překvapením přítomnost různých ruchů a zvuků, zejména v zimním období,“ vysvětluje expert Pavlíček. „Tyto intenzivnější projevy souvisejí s provozními vlastnostmi asistenčních systémů, které jsou ve vozidlech stále běžnější,“ dodává. Asistenční systémy pracují s využitím mnoha kamer a radarů umístěných po celém vozidle.
Tyto senzory jsou umístěny za čelním sklem, na masce a nárazníku. V zimních podmínkách, při pokrytí sněhem, ztrácejí schopnost správně sledovat okolí. Systémy, jež mohou být ovlivněny, zahrnují asistenty pro jízdu v pruzích, aktivní tempomat s regulací vzdálenosti a systémy rozpoznávání dopravních značek. Co dělat? „V zimě je klíčové udržovat všechny senzory a kamery čisté,“ radí odborník.
V zimě systémy nemusí fungovat správně, řidič to hned neví
„Sníh a led mohou pokrýt čelní sklo a senzory, což omezuje jejich schopnost detekce.“ Když se objeví chybové zprávy nebo systémy přestanou fungovat, nemusí to nutně znamenat návštěvu servisního střediska. Pro udržení správné funkce systémů stačí udělat podle automechanika jeden jednoduchý krok. Očistit kryty kamer a radarů od sněhu. Kryty jsou obvykle umístěny v nárazníku a čelním skle.
„Pokud je nevidíte, hledejte obdélníkové nebo kulaté výřezy v nárazníku, kde jsou nejčastěji umístěny,“ vysvětluje servisní odborník Pavlíček. Parkovací senzory ovlivněné sněhem mohou fungovat nesprávně a řidič to nemusí hned poznat. Může to vést k falešným varováním před překážkami. „Při pohybu vozidla v nízké rychlosti může počítač naznačovat, že jste blízko překážce,“ říká expert.
„V tomto případě je opět nejlepší zastavit a očistit senzory od nánosů sněhu nebo ledu.“ Před autem ve skutečnosti nic není. V některých případech může být také nutné vypnout motor a znovu nastartovat, aby se systémy opět správně inicializovaly. Pokud nic nepomáhá, doporučuje se zajet do vyhřívané garáže a nechat auto zcela zbavit ledu a sněhu. Pokud i potom hlásí systémy chybu, už je to skutečně na návštěvu v servisu.