Žebříček nejlepších naftových motorů na světě sestaven: Co se vyplatí koupit, dokud to ještě jde? (ojetiny i novoty)

Výběr motorů bude rok od roku menší, vyplatí se koupit včas auto se spalovacím motorem. Klidně to může být při správné volbě diesel.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Naftové motory nejsou v záviděníhodné situaci. Po aférách spojených s upravováním emisních údajů řada lidí na vznětové pohony zanevřela. Benzínové motory se staly oblíbenějšími i v oblastech, kde do té doby kralovaly diesely. A na spalovací motory obecně je vyvíjen tlak, elektromobily mají ovládnout svět. Jakkoli logika v dané věci není, absolutní přechod na elektrické vozy je hloupost, automobilky postupně ohlašují ukončení vývoje benzínových a naftových pohonných jednotek.

Nafta nepatří jen do kamen. Dieselové motory stále mají smysl

Znamená to, že výroba dojede své několikaleté cykly se současnými motory. Ty pak budou nahrazeny elektrickými agregáty. Stačí se podívat na Porsche. Elektrický Macan. Boxster a Cayman už mají být pouze v elektřině. A teď co s tím z pohledu běžného řidiče? Navzdory tomu, že vznětové motory postupně ustupují benzinovým, i navzdory elektrické lobby mají po celém světě stále značné množství příznivců. Je to zřejmé, značný točivý moment a relativně nízká spotřeba mají něco do sebe.

iZdroj fotografie: Nozilla / Creative Commons / CC-BY-SA

Proto je vhodná doba koupit si auto s naftovým motorem, dokud ještě jsou na prodej. Ať už jde o nové vozy, nebo automobily z druhé ruky. „Vyplatí se koupit si ojetinu v dobrém stavu a tu udržovat,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Investice do servisu se člověku, který nechce elektromobil, určitě vyplatí.“ A teď tedy co koupit? Ve spolupráci se servisním expertem jsme dali dohromady žebříček těch nejlepších naftových motorů. Jde o globální náhled na problematiku.

Chcete být stále věrni dieselu a hledáte motory s menším objemem? Toto jsou tipy na ty nejlepší!

Ve výběru jsou motory, které u nás běžně nekoupíte. Ale stejně tak máme v žebříčku typické „šlágry“ našeho evropského trhu. První tři motory jsou typickými zástupci americké školy. Utáhnou na plaťáku Titanic a přežijí atomový výbuch. I u nás se dají koupit, v zásadě prostřednictvím individuálního dovozu nebo specializovaných firem. „Za jeden z nejspolehlivějších dieselových motorů je považován Cummins 6.7 ISB,“ začíná s výčtem expert. „Našli bychom ho ve velkých dodávkách Dodge RAM.“ 

Velké diesely v pick-upech vydrží roky, i s velkou zátěží

Druhé místo v pomyslném žebříčku nejspolehlivějších naftových motorů světa patří 7,3litrovému turbodieselu Ford Power Stroke„Tento dieselový motor se používal v letech 1994 až 2004 v pick-upech Ford F-Series Super Duty,“ vysvětluje automechanik Pavlíček. „První trojici završuje Chevrolet Duramax 6.6L LB7 o výkonu 300 koní,“ říká odborník Pavlíček, „který v letech 2001 až 2004 poháněl Chevrolet Silverado HD a GMC Sierra HD.“ 

iZdroj fotografie: RAM

Další motor je konečně „evropský“, jakkoli také nejde o ukázku malého objemu. BMW M57 je řadový šestiválec vyráběný od roku 1998 do roku 2013. „Motor vychází z předchůdce M51, byl několikrát modifikován,“ říká expert. „S rozličným vrtáním a zdvihem byl k mání ve škále od 148 do 282 koní v mnoha modelech BMW. Ale i v Opelu Omega a Range Roveru,“ dodává automechanik Pavlíček.

Větší je lepší, pro naftové motory to prostě platí už roky

Další zástupce evropské „školy“ je opět relativně velký. Jde o pětiválec Volvo D5„To je celohliníkový agregát s 20, který existuje ve třech generacích,“ vysvětluje automechanik. „První přišla v roce 2001, výkon motoru je od 163 do 220 koní.“ Konečně jeden malý motor, s objemem menším než dva litry. Tím je šestnáctistovka Hyundai 1.6 CRDi. Lze ji dohledat v mnoha u nás prodávaných modelech v rámci korejského koncernu.

iZdroj fotografie: Hyundai

„Motor Toyota 1HD-FTE není pro naše končiny právě typickým,“ pokračuje s další pohonnou jednotkou odborník Pavlíček. „Na rozdíl od dieselu Mercedes-Benz OM617.“ Řadový pětiválec ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století neměl moc výkonu, ale zase vydržel snad úplně všechno. Milionové nájezdy, drsné zacházení, naftu kvality použitého fritovacího oleje. Relativně nový je motor Mercedes-Benz OM656.

Ten byl uveden v roce 2017 ve faceliftu Mercedesu S generace W222. Jde o náhradu předchozího šestiválce. „Pohonná jednotka je založena na modulární konstrukci společné s dalšími agregáty,“ říká specialista. „Jeho dlouhověkost ale bude prověřena za roky,“ dodává. Mimo nejvyšší zmiňovanou řadu jde například o modely Mercedes-Benz E 220d, E 350d či Mercedes-Benz GLE. Osvědčený motor je také Volkswagen 1.9 TDI, ten znají u nás snad všichni příznivci nafty. 

iZdroj fotografie: S vědomím HD-GRUP

„Špatný není ale ani novější Volkswagen TDI 2.0,“ dodává servisní specialista. Jde například o aplikaci v modelech Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan. Mnozí odborníci považují za dobrý motor také třílitrový šestiválec z Audi, typicky Audi A6 3.0 TDI, Audi Q7 3.0 TDI, Audi A8 3.0 TDI. Odborník na servis dodává, že bez ohledu na to, zda je motor dobrý, nebo ne, je základem jeho výdrže správný a pravidelný servis. Pokud je servisní pravidelnost dodržována, ty skutečně dobré motory vydrží v provozu stovky tisíc kilometrů.

Máte pod kapotou diesel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články