Dacii poráží na hlavu konkurenci, tohle jiná auta neumí a Češi kupují jako diví. Rychle, už dochází zásoby

Kompaktní crossover je pro Čechy velkým lákadlem. Kromě nízké spotřeby a výkonu 163 koní nabízí i 5 let záruku. Tato značka je u nás již léta jako doma.

i Zdroj: SsangYong
                   

Značka Dacia je v posledních letech mezi řidiči velice vyhledávaným vozem. A také prodává ročně v Evropě více než 500 000 aut. Konkrétně v roce 2022 prodala Dacia dokonce 573 800 kusů svých vozů, což je pro vaši komplexní představu 7,6 % všech prodaných osobních automobilů na evropském trhu. A v zásadě se není čemu divit. Dacia prostě našla díru na trhu, kterou zaplnila svými levnými modely. A patří jí za to ovace. Bez ohledu na to, že si majitelé Dacií stěžují na častou poruchovost. Tu mimochodem dokládají také každoroční odborné průzkumy, a to především z Německa.   

Sandero jako jeden z nejprodávanější vozů v Evropě vůbec

Nejprodávanějším modelem Dacie je hatchback s názvem Sandero, jehož cenovka v případě nového vozu startuje pod hladinou 300 000 korun. Ovšem nejzajímavějším z nabídky Dacie je bez diskuze její crossover s názvem Duster. Ten už ale vyjde o více než sto tisíc korun dráž.  

iZdroj: Depositphotos

Ale to by to nebyl pořádný volný trh, kdyby se nenašla jiná značka, která začne laciným rumunským Daciím konkurovat. Dostat se na výrazně nižší cenu než Dacia je pro mnohé automobilky problém, ale konkurovat se dá i jinak. Třeba tak, že nabídnete zákazníkům vůz za stejnou cenu jako Dacia, ale notně auto posílíte na jiných frontách. Přinesete vyšší výkon, bohatší výbavu, případně sáhnete ještě pro jedno eso v rukávu v podobě mnohem delší záruky.

Zákazníci Dacie? Nenároční s preferencí nízké ceny

Nicméně kdo jsou vlastně typičtí zákazníci Dacie? Jsou to nenároční řidiči, kteří jsou ochotni oželet kvalitu materiálů zvoleného auta i jejich zpracování. Nebazírují na oslnivé podobě vozu a už vůbec ne na jakékoli prémiovosti značky. Prioritou je pro ně nízká pořizovací cena zvoleného modelu, ke kterému získají běžnou záruku. Účel jejich auta je přitom prostý – odvézt je z bodu A do bodu B bez ohledu na kvalitu jízdních vlastností.

iZdroj: Depositphotos

A s ohledem na ekonomickou situaci naší země, která nám přináší neustálé zdražování potravin, spotřebního zboží i energií, lze předpokládat, že zákazníků levných aut u nás bude neustále přibývat. To je sice smutný fakt, ale zase je to výzva pro automobilky, aby s touto skutečností nějak obchodně naložily.      

Na výbavě ořezaný, leč oblíbený Duster

Když se zaměříme na Dustera, tedy na jakousi pomyslnou vlajkovou loď automobilky Dacia, okamžitě nás napadne několik jeho přímých konkurentů v rámci jeho formátu. Třeba Renault Captur nebo Peugeot 2008. Ovšem zatímco například cena nového Capturu startuje na podobné hladině (tedy pod 400 000 korunami), Peugeot 2008 se prodává od 470 000 Kč. Ze zkušenosti ale mohu říci, že kvalitativně i designově je 2008 docela jiná liga. Použité materiály, vizualita interiéru, jízdní charakter – to vše je na tomto voze minimálně o třídu výš než v případě Dustera.

iZdroj: SsangYong

Ale pak tu máme ještě jednoho relativně nového konkurenta v podobě jihokorejského SsangYong Tivoli. Opět se jedná o menší verzi crossoveru, který v základní ceně začíná na 440 000 korunách. Ano, je to o nějakých 50 000 korun více než primární cena Dustera, ale už v základu můžete čekat od Tivoli více. Například jízdní asistenty, LED denní svícení, klimatizaci nebo třeba multifunkční volant v kůži. Tento vůz navíc působí vizuálně lépe než Duster. A to především v interiéru.

SsangYoung Tivoli jako chytrá odpověď na levného Dustera

Takže tu máme cenově velmi dostupné auto, jehož značka není v česku ani zdaleka nová. Tím pádem nebude problém se servisem ani náhradními díly. Tivoli je v zásadě menším bráškou modelu Korando, které už pro vás určitě nebude neznámé. Stejně jako třeba Rexton, jehož na silnicích také sem tam potkáte.

iZdroj: SsangYong

Každopádně SsangYong Tivoli jako přímý konkurent Dustera se u nás prodává se dvěma motory. Prvním je přeplňovaný 1,5 GDi a druhým 1,6 D. Silnější benzínový agregát přitom disponuje velmi solidním výkonem 163 koní. A toho nedosahuje Duster ani v té nejsilnější motorizaci. V té totiž poskytuje svému majiteli pouze 150 koní. Pohon všech čtyř kol je u vozu Tivoli příplatkový a vyjde na 39 900 korun, což je částka, kterou se rozhodně vyplatí do vozu investovat.

Benzín i manuál je k mání. Převodovku si můžete libovolně vybrat

Obě varianty motorizace Tivoli si lze pořídit jak s šestistupňovým manuálem, tak šestistupňovým automatem. Točivý moment je v případě manuálu 280 Nm a u automatu 260 Nm. Tivoli není samozřejmě žádný sporťák, v jehož případě byste si užili výraznou jízdní dynamiku. Jeho přednost je možné spatřovat spíše v komfortu vycházejícím z podvozku, ale také z překvapivě dostatečně kvalitního řízení. Podvozek opravdu dobře žehlí nerovnosti na silnici, což bude řadě jeho řidičů jistě vyhovovat.

iZdroj: SsangYong

Spotřeba benzínové motorizace se pohybuje mezi osmi až devíti litry na 100 kilometrů, což pravda není zrovna úžasně nízká hodnota. Ovšem spotřeba 100kW Dustera je úplně stejná. Takže v případě provozních nákladů není mezi oběma vozy výrazný rozdíl. Převodovka Tivoli pracuje spolehlivě a čistě. Tivoli nabízí oproti Dusterovi 5letou záruku, a to je opravdu zásadní výhoda.

Volba je jasná. Raději Tivoli než Dustera

Celkově je z mého pohledu SsangYong Tivoli lepší volba než Dacia Duster. Tedy alespoň pro toho, komu nevadí asijská vizualita aut, nebo k ní dokonce inklinuje. Jeho interiér působí podstatně lépe než v Dusteru, výbava je zde mnohem bohatší a výkon je na podstatně lepší úrovni. Cenovka je podobná, stejně jako náklady na provoz. Pokud bych si měl osobně vybrat, sáhl bych raději po Tivoli, a to s jeho benzínovou motorizací. Co vy? Máte stejný, nebo zcela odlišný názor na volbu mezi Dusterem a Tivoli? Těšíme se na vaše názory pod článkem.      

Který vůz byste zvolili vy? Dustera, nebo Tivoli?

Zdroj: SsangYong
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články