Je to tady: EU nám zakáže auta. Elektromobily budou povinné pro všechny. Kdy odevzdáme naše vozy?

Světu vládnou politici a těm na tom, co potřebují běžní lidé, nezáleží. Realita bez aut je tak možná, a to už za pár let.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Je to fakt a čísla mluví jasně. Jak se říká v jedné staré české pohádce, statistika je nuda. Má ale skvělé údaje. A ty říkají, že se elektromobily neprodávají tak, jak by výrobci chtěli. Prostě jsou mnohem méně populární, než se očekávalo. Dalo by se říci, že kdo si měl koupit elektromobil, už tak učinil, a kdo ne, nechce tak udělat. A dokud nebude muset, neudělá to. Tím se celé soukolí související s tímto tématem začíná pohybovat mnohem pomaleji.

Věc s elektromobily nejde tak, jak by si leckdo z EU přál

Jde o další jasný signál, že elektrifikace aut v tak rychlém tempu je prostě nemožná. Jedinou otázkou je, kdy si toho všimne Evropská unie, která stále tvrdě tlačí na to, aby všichni v Evropě co nejdříve jezdili na elektromobily. A prostě nám jezdit na elektřinu nařídí. Elektromobily jsou sice označované jako revoluční způsob dopravy, ovšem potýkají se s řadou problémů. Ne z jednoho oboru, ale rovnou v mnoha různých oblastech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zatímco se očekávalo masové přijetí elektromobilů a rychlý přechod k „udržitelnější“ dopravě, realita se zdá být odlišná. Poptávka po elektromobilech klesá. A to vede k obrovským problémům v automobilovém průmyslu. Chybí peníze. Lidé elektrická auta nekupují. Výrobci automobilů musí přehodnocovat své strategie v reakci na klesající poptávku.

Evropská komise zveřejnila nejnebezpečnější smrtelné silnice, Česko se umístilo nad průměrem

Někteří, jako Volkswagen, se rozhodli pozastavit výrobu některých elektrických modelů, což má negativní dopady na zaměstnanost v odvětví. Tato opatření naznačují, že elektromobilita není tak přitažlivá, jak se původně očekávalo. Ovšem vývoj spalovacích motorů už byl zastaven, tak co s tím? Existuje na to termín, totiž „slepá ulička“. Konkurence z Číny nabízí levnější alternativy elektromobilů. To snižuje atraktivitu evropských výrobců.

Čína drtí Evropu a ta s tím nedokáže nic udělat, ale vůbec

Současně skončily nebo končí dotace, které dříve podporovaly poptávku po elektromobilech. To zvyšuje finanční bariéry pro zákazníky, kteří by si přáli zakoupit elektromobil. Jinak řečeno, trh ukazuje nahou pravdu. Elektrická auta skoro nikdo nechce. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura a dlouhé doby nabíjení elektromobilů jsou dalšími překážkami. Bez rozvoje infrastruktury to budou mít elektromobily obtížné. A znovu, nejde to tak rychle, jak by si mnozí zainteresovaní přáli.

Je zřejmé, že elektromobilita se stále potýká s řadou problémů. Pokles poptávky, finanční obtíže výrobců, konkurence z Číny a infrastrukturní nedostatky jsou jen některé z nich. Přesto je podle EU elektrifikace automobilového průmyslu nevyhnutelná. Může se tedy stát, že až si toho nějaký úředník v Bruselu všimne, začne konat. Výsledkem bude okamžitý zákaz spalovacích aut a povinnost přesednout na elektromobily.

Jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články