Auto, které nikdo nečekal, že se objeví na trhu. A teď zase stejně dramaticky jako nové končí, ojetinu si hned pořiďte.
Tohle auto bylo nejen pro příznivce značky Subaru doslova šokem. Příjemným šokem, šokem v dobrém slova smyslu. V době, kdy se automobilky od sportovních aut spíše distancovaly, Subaru udělalo to, co obvykle. Pravý opak. Doslova. Značka hrdá na svůj pohon všech kol představila sportovní kupé s atmosférickým motorem a hnanou zadní nápravou. Letos, po dvanácti letech od uvedení na trh, oficiální prodej končí. Děkujeme, EU!
Model v Evropě končí, mohou za to přísné regule a předpisy
Tak jako už mnohokrát. V tomto případě nejde o nesplnitelné emisní normy. Problémem je povinný kamerový systém, který monitoruje značení na silnici a zajištuje udržování jízdy v pruhu. Při aplikaci v kupé by neměl „výhled“ přes kapotu. Takže než upravovat pro Evropu auto, je lepší ho tam neprodávat, má Evropa smůlu. O to větší důvod koupit si ojetinu, ani ty nebudou a ceny jim narostou. Subaru BRZ, spolu se sesterským modelem Toyota GT86, představuje tradiční sportovní kupé s atmosférickým motorem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol.
Samozřejmě lze najít i verze s automatem, ale „tu nechcete“, Subaru BRZ by s ním přišlo o část reputace mimořádně zábavného vozu. Nabídka ojetých vozidel na trhu není příliš bohatá. A bude hůř. Limitované prodeje v Evropě a loajálnost majitelů vedou k tomu, že Subaru BRZ zůstává v jejich držbě delší dobu. Pokud se rozhodnou pro prodej, často požadují vysoké ceny. A znovu, lepší už to nebude.
Ceny se pohybují od 400 000 korun za více ojeté kusy s nejistou historií. Exempláře s nízkým nájezdem a prověřenou historií atakují částky 700 000 Kč. Situace u nás kopíruje stav v zahraničních inzerátech. Všechna Subaru BRZ jsou vybavena atmosférickým plochým čtyřválcem 2,0 litru s výkonem 147 kW a točivým momentem 205 Nm. Standardní je šestistupňová manuální převodovka a pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Jen málo vozidel má automatickou převodovku, a to bez možnosti řazení pod volantem.
Spolehlivost je doménou, základ auta je vlastně jednoduchý
Během výroby docházelo spíše ke kosmetickým změnám a modernizaci infotainmentu a výbavy. Ve výbavě se objevovaly různé oficiální doplňky, jako je například paket STI s odlišnými nárazníky a křídlem na víku kufru. Z hlediska techniky nepředstavuje Subaru BRZ žádná vážná rizika. Základ je velmi spolehlivý a odolný, a to jak podvozek, motor, převodovka, tak i elektronika. Důležité však je, aby majitel pečlivě dodržoval servisní plán.
Subaru má poměrně přísný servisní plán, který zahrnuje pravidelnou výměnu oleje, kontrolu podvozku a dalších komponent. Mezi nejčastější závady a problémy patří opotřebované brzdy a spojka. Typický projev prodávaných ojetin, je to ale spíše spotřební materiál, vzhledem k tomu, jak řidiči svůj vůz používají. Vůle v podvozku a zavěšení se mohou projevit až po velmi vysokém nájezdu, cca za 150 000 km. Problémem může být vadný katalyzátor. I u BRZ může motor „zaklepat“, ale za to může obvykle skrblík tím, že dlouhodobě „šetřil“ na dobrém palivu a tankoval natural 95.
Závady zapalovacích cívek jsou většinou kvůli nevyměněným svíčkám. Důsledkem příliš agresivní jízdy se studeným autem je drhnoucí řazení a skučení diferenciálu. Svolávací akce se týkaly zejména amerických aut, ať už šlo o vadné ventilové pružiny, nebo řídicí jednotky. Jaký motor doporučit? Pokus o vtip, samozřejmě. Pokud v této části článku obvykle vyberu jeden z mnoha agregátů, tak zde není jiná možnost než plochý benzínový dvoulitr. Dobrou zprávou je, že se není čeho obávat. „Laděné“ kusy s kompresorem mohou brát hodně oleje. Od nich radši ruce pryč.
Nabídka ojetin na trhu není široká, v Evropě jen desítky aut
Uvažovat o „posílených“ kusech se dá snad jen tehdy, pokud k tuningu došlo u renomovaného servisu. Je třeba při výběru eliminovat vozy, které mají záznamy s velmi pozdními výměnami oleje. BRZ nehlásí na palubním počítači potřebu nového oleje. Takže existují kusy, jimž pár výtečníků po 50 000 km přidřelo motor. Jedno z aut, které je teď na prodej na německém inzertním severu, je Subaru BRZ Final Edition.
Jde o 19. kus z vyrobených 38. Jde o auto z roku 2020, které má najeto 49 647 km. V přepočtu stojí 812 000 Kč. Jak už bylo řečeno, ceny rostou a porostou dál. Tak jako tak, Subaru BRZ je spolehlivé a zábavné sportovní kupé, které stojí za to mít a řídit, pokud člověk nemá nějaké jiné, dramatičtější kupé. „Chybí“ mu sice pohon všech kol, ale to je v pořádku. BRZ získává víc a víc punc dobré ojetiny, dobrého auta a relativně dobré investice.