Mít řidičský průkaz v sedmnácti letech je jistě lákavé. Ale odpovědnost padá na hlavu mentora a ten si toho musí být vědom.
První kvartál roku 2024 je zhruba za polovinou a už se ukazuje, co funguje a co nefunguje. Myšleno novinky, které vstoupily v platnost 1. ledna 2024 v oblasti automobilismu. Bodový systém, odebírání velkých technických průkazů. A také řidičské průkazy na osobní automobil pro sedmnáctileté žadatele. Je to tak, i nedospělý člověk u nás může řídit legálně automobil. Tedy může získat legálně řidičský průkaz na osobní automobil.
Mladí se radují, ale experti si nejsou jistí, jestli je to správně
Z řad odborníků, zejména provozovatelů autoškol, se ozývají rozporuplné ohlasy. Samozřejmě „je to kšeft“, protože je více žadatelů. Ale zároveň je tady problém s jednou věcí. Sedmnáctiletý člověk není dospělý. A když je tady právní odpovědnost a tak podobně, pořád jsou za „dítě“ odpovědní podle lidí z autoškol rodiče. Co řidičský průkaz pro sedmnáctileté obnáší? Říká se tomu L17 a je to alternativa k běžnému systému autoškoly.
Umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Žadatel, který chce získat řidičské oprávnění v režimu L17 (tj. řidičské oprávnění pro skupinu B již od věku 17 let), musí absolvovat standardní výuku a výcvik v autoškole pro skupinu B, tedy naprosto stejně jako jakýkoliv jiný žadatel. V čem je rozdíl? Může začít o rok dříve a nečekat na osmnáctý rok věku.
Je důležité připomenout, že mladý řidič ve věku do 18 let nesmí řídit motorové vozidlo skupiny B sám. Ale jen a pouze za přítomnosti konkrétního zkušeného řidiče, takzvaného mentora. Ten musí sedět vedle mladého řidiče a sledovat provoz na pozemních komunikacích. Plus chování řidiče, a v případě potřeby mu musí poskytnout radu. Mentor může být každý, kdo splní několik kritérií. Musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B po dobu více než 10 let.
Chce někdo být mentorem? Spíše ne, nejde o nic příjemného
V posledních 5 letech nesmí být mentor zbaven práva k řízení motorového vozidla na území ČR a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel. Nesmí mít zadržený řidičský průkaz. V neposlední řadě nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení. Mentor musí být zapsán v Evidenční kartě řidiče L17. Tato role zjevně není pro každého, jde o značnou zodpovědnost.
Aktuální situace je taková, že o řidičák v režimu L7 je velký zájem. To znamená, že tady bude jezdit po silnicích víc a víc řidičů, kteří budou nedospělí. S mentorem po boku. Což je funkce, kterou může dělat kdokoli, který splní výše uvedené podmínky. Ale klidně to může být špatný řidič?! Třeba který 20 let neseděl v autě. Má špatné návyky, nezná předpisy a „jezdí podle citu“ a „to je nejlepší“.
Dosavadní statistiky ukazují, že je o režim L17 zájem. Za první měsíc jde o 771 sedmnáctiletých vedle 4 544 osmnáctiletých. Jinak řečeno, už teď je tady bratru osm set lidí a číslo poroste. Lidí, kteří nemají zkušenost, nejsou dospělí a mohou řídit mnohasetkoňový supersport s mentorem, který nemá v reálu o řízení ani páru.