Za předjíždění zaplatí řidiči servisní poplatek 82 300 Kč. Rychlejší styl jízdy se jim časem vymstí

Vytáčet motor do otáček je problém, poškozená je reálným rizikem. Někdy to ale motorista prostě udělat musí

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pro mnoho řidičů je otázka, zda jízda ve vysokých rychlostech může poškodit motor, zdrojem neustálých spekulací. Motoristé nevědí, jestli je vhodné jezdit rychle, vytáčet pohonnou jednotku do otáček, nebo je lepší naopak podtáčet motor a „šetřit“ ho. Je obecně známo, že každý motor má svůj optimální rozsah otáček, ve kterém pracuje nejlépe. Má „nejvíce síly“, je nejméně zatěžován, má nejnižší spotřebu. U každého agregátu je to jinak.

Kdo moc šlape na plynový pedál, jde naproti velkým servisním poplatkům

Logika věci i technické parametry říkají, že to je spíše ve středním spektru otáček. Stačí se podívat na grafy z brzd. Nicméně vysoké otáčky motoru jsou někdy nevyhnutelné, jako například při předjíždění nebo rychlé jízdě po dálnici. Výrobci motorů navrhují motory tak, aby fungovaly efektivně v určitém rozmezí otáček. „Proto jsou krátkodobě vyšší otáčky v tomto rozmezí obvykle bezpečné a nepoškozují motor,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. 

iZdroj fotografie: S vědomím STOP CHAM

„Ovšem při nadměrném vytáčení motoru, zejména mimo jeho optimální rozsah, může dojít k zvýšené spotřebě paliva, oleje a opotřebení součástek,“ dodává odborník. S tím, že doplňuje vyjádření o to, že jde zejména o dlouhodobé zatěžování pohonné jednotky, a ne o krátkodobé a občasné sešlápnutí plynového pedálu. Jedním z klíčových aspektů je správná „příprava“ motoru před jízdou ve vysokých rychlostech. 

11 potíží, které mohou potkat každý dieselový motor, jak jim předejít?

„Motor musí být řádně zahřátý, aby olej mohl efektivněji cirkulovat a chránit součástky,“ říká odborník Pavlíček. Využívání studeného motoru přímo do vysokých otáček by mohlo způsobit náhlé změny teploty a tím i jeho poškození. „Moderní oleje mají své ideální vlastnosti až při určitých teplotách,“ vysvětluje dále automechanik, „a proto není vhodné pouštět motor do vysokých otáček, pokud není dostatečně zahřátý.“ 

Teplota oleje je klíčová, studený olej je synonymum potíží

Toto opatření je podle experta klíčové pro zachování dlouhé životnosti motoru. V případě poškození motoru jsou pak generální opravy podle odborníka drahé, začínají u nich na průměrném servisním poplatku 82 300 Kč včetně DPH. Celkově platí, že krátkodobé vyšší otáčky motoru obvykle nezpůsobí žádné závažné problémy. Nicméně přehnaně častá jízda ve vysokých rychlostech může vést k nadměrnému opotřebení motoru a následně i k vyšším nákladům na servis a údržbu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Důležité je vědět, že ani nejmodernější oleje nefungují „ihned“ jako po zahřátí. Své optimální vlastnosti nabízejí až při teplotách od 70–80 °C, pod tímto bodem nejsou schopny poskytnout motoru dostatečnou ochranu. Platí tedy, že občasně přidat plyn a vytočit motor nevadí, nemělo by to být ale pravidlem. Výjimkou jsou samozřejmě sportovní auta servisně na takovou zátěž připravená. A že vytáčet motor do otáček je možné pouze po zahřátí oleje na správnou provozní teplotu.

Jak moc točíte motor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články