Známý automechanik s 55letou praxí varoval řidiče, aby přestali dělat časté chyby, díky čemuž dramaticky sníží spotřebu paliva svého vozu. Pojďme si jeho prověřené úsporné triky představit.
Renomovaný automechanik Scotty Kilmer ve videu na YouTube, kde má téměř šest milionů odběratelů, popsal několik způsobů, jak mohou řidiči zdvojnásobit úsporu paliva. U některých motorů klidně o 5 l/100 km. Hlavními aktéry úspory jsou podle něj pneumatiky, ale také vzduchový filtr.
„Pokud chcete dosáhnout výrazně nižší spotřeby vašeho auta, nepoužívejte žádná úsporná zařízení, která se začínají valit na trh. Je to jen podvod na řidiče, aby za tahle úsporná udělátka vyhodili peníze z okna. Existují osvědčené způsoby, jak nižší spotřeby reálně dosáhnout,“ říká Scotty Kilmer. „Ty jsou nejen léty prověřené, ale navíc budou pro váš vůz přínosem i z dlouhodobého hlediska,“ doplňuje.
Tlak v pneumatikách je třeba mít pod kontrolou
Prvním z jeho tipů na snížení spotřeby je sledování tlaku v pneumatikách. „Ujistěte se, že je tlak v pneumatikách vašeho automobilu správný. Pokud jsou pneumatiky podhuštěné, mají příliš velké tření. A to vede jednoznačně k vyšší spotřebě paliva,“ říká Kilmer. S tím nelze než souhlasit. Faktem je, že na kontrolu tlaku v pneumatikách příliš mnoho řidičů nedbá. Přitom nejde jen o spotřebu, ale na podhuštěných pneumatikách je jízda zvláště ve vysokých rychlostech dokonce nebezpečná.
Výhodu mají samozřejmě ti řidiči, kteří se mohou spolehnout na to, že jim vůz pokles tlaku v pneumatikách sám oznámí. Ti ostatní ovšem musí nejlépe pravidelně a v ne příliš dlouhých intervalech tlak v pneumatikách sami přeměřovat. Možná chcete argumentovat tím, jak můžete kontrolovat tlak v pneu, když na spoustě čerpacích stanic tlakoměr nefunguje. To ale není tak složitá záležitost. Tlakoměr neboli manometr je možné si koupit a vozit neustále v zavazadlovém prostoru. Ideálně s rukavicemi, abyste si při sundávání čepiček od ventilků pneumatik neušpinili ruce.
Tlakoměr už od pár korun
Manometr – a dokonce i se šlapací hustilkou – je možné pořídit už od 170 korun. Manipulace s ním je extrémně jednoduchá. A můžete si díky tomuto zařízení nejen tlak změřit, ale rovnou také do pneumatik doplnit. A pokud by se vám nechtělo při huštění šlapat, prostě si kupte přenosný elektronický manometr s huštěním (v ceně od 500 Kč), který zapojíte ve svém voze do 12V zásuvky. Je to opět skladná, lehká a snadno obsluhovatelná záležitost za malé peníze.
Třetí varianta je pak tzv. pneuhustič s manometrem, jejž napojíte na kompresor. Mnozí z nás máme kompresor v garáži u domu, který jinak používáme na nafukování bazénů, člunů apod. Pneuhustič stojí od 350 korun výše a ve spojení s kvalitním kompresorem je kontrola tlaku s ním i jeho doplnění úžasně rychlá záležitost.
Vzduchový filtr musí být dostatečně průchozí
Druhým a neméně důležitým faktorem, který dokáže ovlivnit spotřebu auta, je vzduchový filtr. Ten by se měl pravidelně čistit a měnit minimálně v rámci servisních intervalů, aby se do motoru dostával dostatek potřebného vzduchu. „Nepoužívejte zanesený vzduchový filtr,“ vysvětluje Kilmer. „Váš vůz spaluje tisíce kubíků vzduchu a průtok filtrem nesmí být ucpaný. Pokud není vzduchový filtr dostatečně průchozí, pak počítejte s nárůstem spotřeby paliva.“
Vzduchový filtr řada řidičů nechává na pravidelných servisních kontrolách, kde dochází v určité frekvenci k jeho výměně. Ovšem ti, kdo na servisní prohlídky nejezdí, často ani nevědí, že mají filtr dokonce až tragicky zanesený. A pouze se diví, že jim „nějak narostla spotřeba“. Kdepak, vážení. O auto je třeba se pořádně starat, aby vám sloužilo podle vašich představ. Občasná výměna motorového oleje a dolévání provozních kapalin opravdu nestačí.
Chcete ušetřit? Zapomeňte na závodění
Pokud řidiči nechtějí platit za palivo více, než musí, měli by se také zamyslet nad tím, jakým způsobem jezdí. „Čím vyšší jsou otáčky motoru, tím více paliva motor zkonzumuje,“ dodává k tomu Kilmer. Pokud chcete dosáhnout co nejnižší spotřeby, pak namísto dynamické a sportovnější jízdy zvolte raději variantu „lehká noha na plynu“. Okresní silnice, rychlost do devadesáti kilometrů v hodině, klidná jízda a včasné řazení – to je ten správný recept na nízké náklady za palivo.
Samozřejmě na silnicích musíte občas reagovat na aktuální situaci. Asi nepojedete za pomalým traktorem hodinu jen proto, že ho nechcete kvůli úspoře paliva předjet. To by bylo zbytečné zacházení do extrémů. Bohatě postačí, když budete za svým cílem cesty vyrážet včas, abyste nemuseli rychlou jízdou nahánět zpoždění. Také si není třeba neustále dokazovat, že je vaše auto rychlejší než ta ostatní kolem vás. A pokud vás sportovní styl jízdy baví, dobře, pak ale nesmíte skuhrat, že jste na čerpací stanici čím dál tím častěji. Toto rozhodnutí je jen a jen na vás.
Těžké zbytečnosti musí z auta pryč
Další faktor, který významně ovlivňuje spotřebu, je zatížení vozidla. „Čím menší hmotnost převážíte, tím nižší je vaše spotřeba a naopak. Takže pokud chcete zlepšit spotřebu paliva, nevozte ve svém voze zbytečnosti. A především ty těžké,“ komentuje problematiku náš zkušený mechanik.
Některé předměty, které vozíme neustále v zavazadelníku našeho auta, dávají smysl. Například litrovka motorového oleje v případě, že víte, že je třeba jej čas od času dolévat. A nechcete v případě jeho poklesu řešit, kde správný olej seženete třeba během služební cesty nebo jízdy někam na výlet. Stejně tak výše uvedený pneuhustič dává v kufru našeho auta smysl.
Ale opravdu potřebujete vozit neustále s sebou těžkou bednu s nářadím? Nebo dva kartony balených vod, které už vám v kufru cestují ze strany na stranu týden v kuse? To je samozřejmě jen příklad. Třeba ve svém případě odhalíte mraky zcela jiných záležitostí, bez kterých se v autě obejdete. A které vám především přestanou zvyšovat spotřebu paliva.
Zamyslete se i nad cenami paliva
V případě, že chcete na provozu svého auta ušetřit, byste měli minimálně tyto čtyři aspekty vzít v potaz. A možná se rovnou zamyslet nad tím, zda je můžete hned začít ovlivňovat. A k tomu všemu nezapomínejte na vysoce rozdílné ceny paliv v rámci různých lokalit a konkrétních benzínek.
Čerpat pravidelně na dálnicích, kde je palivo podstatně dražší než kdekoli jinde, určitě není ekonomicky rozumné. Ona už samotná jízda po dálnici 130kilometrovou rychlostí je sice z pohledu času jízdy efektivnější (tedy alespoň někdy), ale také vám přináší vyšší spotřebu, a tím pádem vyšší finanční náklady na cestování.