Mezi typické zástupce kategorie tento model jistě nepatří. To ale neznamená, že nemá co nabídnout, právě naopak.
Existují kategorie aut, kde už jen při samotné zmínce má člověk před očima typického zástupce. Tak třeba ve třídě kompaktních hatchbacků je to například Volkswagen Golf. Přesto ale existují alternativy, automobily, které jsou když ne lepší, tak stejně dobré. Jen bohužel nedosahují stejného věhlasu. Popřípadě jsou de facto „ve stínu“ a objeví se, teprve když dojde na podrobnější výběr a hledání. Třeba jako Mazda 3. Mazda 3 druhé generace, označovaná jako BL, představuje modernizovanou verzi předchůdce BK.
Focus, Golf nebo Astra, to jsou auta v první linii. Neprávem?
Model se vyznačuje lehčí karosérií, vyšší pevností a zlepšenou ochranou proti korozi. To byly mimochodem zásadní neduhy předchozí generace. Podvozkově Mazda 3 vychází z Fordu Focus druhé generace. S lehčími benzínovými motory má Mazda 3 ovšem ještě lepší jízdní vlastnosti než Ford Focus. I přes téměř sportovní nastavení podvozku je jízdní komfort na nekvalitních silnicích výtečný. Celkově je robustnost podvozku velmi solidní.
Mezi motorizacemi u ojetin se vyskytuje zřídka používaný silný diesel s výkonem 136 kW. Tento motor trpí problémy s rozvodovými řetězy a dvouhmotovými setrvačníky. Mnohem obvyklejší v nabídce je diesel 1.6 MZ-CD. Ten může mít problémy s turbodmychadlem a filtrem DPF. Atmosférické benzínové motory 1.6 MZR a 2.0 MZR/DISI jsou spolehlivé a mají bezúdržbové rozvodové řetězy. Jaké jsou (další) typické závady?
Patří mezi ně praskání mechanismu aretace předních sedadel. Některé vozy mohou trpět mírnými nepatřičnými zvuky v interiéru. To jsou ale malichernosti. Celkově jsou zásadnější závady motorů a podvozku spíše vzácné. Mezi typické závady patří opotřebený dvouhmotový setrvačník u dieselů, natažení rozvodového řetězu u verze 2.2 MZR-CD a problémy se systémem DPF u dieselů. Motor, který doporučuji, je tedy 2.0 MZR/ MZR-DISI/ DISI i-Stop.
Atmosférický benzínový motor? Kdo chce TDI, jde o dům dál
Je to klasický atmosférický dvoulitr. Vynikající, přesto málo rozšířený, nebo spíše málo oblíbený, Češi totiž milují diesel. Agregát byl v nabídce ve dvou verzích, jednodušší nepřímovstřikové s výkonem 110 kW. Ta byla spřažena pouze s automatem Activematic. Přímovstřiková alternativa DISI/i–Stop se 111 kW byla pro manuál. Oba motory jsou velice dobré a problémy s nimi nejsou.
Mazda 3 II. generace představuje solidní volbu pro ty, kteří hledají spolehlivé a dobře ovladatelné kompaktní auto. S pravidelnou údržbou a péčí by měla tato ojetina nabídnout spolehlivé a pohodlné jízdní vlastnosti. Na německém prodejním serveru je aktuálně na prodej Mazda 3 z roku 2012 s nájezdem 125 000 km. Má dobrou výbavu, podle fotek odpovídající stav a stojí v přepočtu 215 000 Kč. Pro člověka, který nechce TDI a umí ocenit benzínový čtyřválec, jde o nabídku velmi, velmi atraktivní.