Koupit si ojetinu a opravit ji, to bude zanedlouho problém. Stejně tak čekají starosti majitele klasických vozů.
Téma, které rezonuje nejenom automobilovou veřejností, ale vlastně mezi všemi majiteli ojetých automobilů. Jde o to, jak Evropská komise představila návrh, jenž má změnit definici automobilového „šrotu“ s cílem chránit životní prostředí. Pokud budou tyto předpisy schváleny, může to mít rozsáhlé dopady na automobilový průmysl a trh s ojetými vozy v Evropě. Nelze tedy říct, že EU už teď zavádí tyto restrikce ve smyslu, že už platí.
Co je ještě auto a co už je vrak, za vás rozhodne Evropská unie
Ale zavádí je určitě tak, že na nich pracuje. Jedním z hlavních bodů navrhovaného nařízení je změna oficiální definice automobilového odpadu. Například auto s poškozeným motorem by mohlo být považováno za odpad a nesmělo by být opraveno. To by mohlo mít za následek nejenom zákaz provozování takových aut, která už u nás jsou. Ale také omezení dovozu ojetých vozidel z USA, Švýcarska, Japonska a dalších zemí.
„Dnes je běžné, že si člověk koupí třeba auto s rozbitým motorem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A pak si auto nechá opravit, ve výsledku má vůz ve skvělé kondici.“ S novými předpisy by ale tohle padlo. Je to soumrak renovací youngtimerů a klasických aut? Zdá se, že ano. Další důležitou změnou je stanovení podmínek, za kterých se vozidlo stává neopravitelným vozidlem, tedy odpadem.
To má zahrnovat stav, kdy je technicky nemožné auto opravit, typicky při výměně motoru, převodovky nebo karoserie. Jenže jak namítají oborníci, výměna motoru není neřešitelná. A určitě nemá vliv na bezpečnost. Nové nařízení má také omezovat možnost svařování karoserie. Pokud je vozidlo zkorodované nebo poškozené na konkrétních místech, nebude tato část vozidla rekonstruována nebo vyměněna.
Koroze na karoserii odsoudí vůz k sešrotování, oprava zakázána
Logické u desítek starých Fabií, ale co třeba veterány, které stojí za to zachovat? Zavedení nových předpisů má za cíl zvýšit podíl recyklace v průmyslu. Jinak řečeno, jde o ekologii, šetření zdrojů a ochranu planety. Proti tomu samozřejmě nelze nic namítat, ovšem proti stylu, kterým to EU chce dělat, ano. Takové změny by měly negativní dopad na trh s ojetými vozy v Evropě. Dovoz vozidel z USA by mohl být omezen.
Zároveň by mohlo dojít k omezení vývozu vozidel do zemí mimo EU, což by mělo dopad na trhy jako Afrika. To by mohlo mít negativní dopad na obchod s vozidly a na dostupnost levných vozidel pro lidi v těchto zemích. V tuto chvíli je třeba postup EU sledovat a apelovat na politiky, aby se zachovali správně a nedovolili, aby se absurdní předpisy dostaly do reálného života. Planetu můžeme chránit jinak, a lépe.