Japonec až na konec? Pejorativní rčení má vlastně docela pravdu, pokud jde o korozi, tady jsou asijská auta vyloženě špatná.
Automobil, jakkoli je stále častěji a častěji používána k jeho výrobě široká škála různých plastů, je stále z velké části z oceli. Ocel má řadu skvělých vlastností, zejména pevnost, tvrdost, houževnatost či odolnost ve zkrutu. A jednu hodně, hodně nepříjemnou, totiž že podléhá korozi. Jinak řečeno, auta reziví. Existovaly a existují výjimky. Dnes jsou to automobily vyrobené z různých kompozitů, supersporty z karbonu.
Některé materiály nepodléhají korozi, jiné ano. A jde o auta
Dříve to byl naopak levný Trabant s karoserií z bakelitu. Většina aut ovšem dříve či později začne podléhat korozi. Mezi jednotlivými automobilkami je ohledně antikorozní ochrany velký rozdíl. „Antikorozní ochrana je pro mnoho majitelů automobilů důležitým rozhodovacím faktorem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.
„Odolnost proti rzi ovlivňuje rozhodnutí lidí při výběru nového auta.“ Expert dále pokračuje: „Zjistil jsem, že švédský časopis Vi Bilägare se nedávno na tuto problematiku zaměřil a zveřejnil zajímavé výsledky.“ Servisní odborník komentuje žebříček, který hodnotí úroveň antikorozní ochrany různých automobilových značek. „Právě Švédsko není typické mírným klimatem, proto je stav automobilů v této zemi často zasažen korozí,“ spekuluje Pavlíček.
„Není divu, že se Švédi na tento aspekt opotřebení aut tak soustředí,“ pokračuje. Podle mechanika Pavlíčka se věc týká 68 % zákazníků jejich servisu. Průzkum se zaměřil na různé faktory, které ovlivňují antikorozní ochranu vozidel, včetně tloušťky laku, úrovně ochrany poskytované karoserií a vnitřními profily. To vše bylo hodnoceno v kontextu času a velkého nájezdu. Bodové ohodnocení pak bylo stanoveno od 5 do 1 bodu.
Ochrana a prevence umí proces korodování zpomalit
Přičemž 5 je nejlepší výsledek, není to známkování jako ve škole, naopak. Absolutním vítězem se tak stala automobilka Porsche s 5 body. Následovalo ji BMW s výsledkem 4,1 bodů, bronzovou pozici uchvátilo Audi s 4,0 body. Od 4,0 do 3,6 bodů pak měly Mini, Mercedes, Renault, Volkswagen a Seat. Jak dopadla automobilka Škoda? Ta získala pomyslné „smolné“ 13. místo, v reálu to ale není špatný výsledek se 3,4 body. Průměr je 3,1 bodu a těsně pod ním skončila Alfa Romeo.
Volvo, jako „domácí“ značka s 3,0 body na 20. místě, nedopadlo nijak dobře. Poslední pak byla Honda na 40. pozici s výsledkem 1,8 bodu, jen o něco lepší bylo Subaru s 2,0 body a Suzuki s identickým bodovým hodnocením. Může samotný koncový zákazník a majitel auta ovlivnit to, jak rychle podlehne jeho automobil korozi? Podle experta Pavlíčka ano. Zejména pravidelnou péčí, kvalitním mytím, ale také například ošetřením podvozku voskem proti nánosům špíny a soli. Do určité míry lze i u vyloženě problematických aut napadení rzí zpomalit.
Žebříček automobilek
- Porsche – 5 bodů
- Jaguar – 4,7 bodu
- Nio – 4,5 bodu
- BMW – 4,1 bodu
- Audi – 4,0 bodu
- Mini – 4,0 bodu
- Mercedes – 3,9 bodu
- Renault – 3,7 bodu
- Volkswagen – 3,6 bodu
- Seat – 3,6 bodu
- Dacia – 3,5 bodu
- Tesla – 3,4 bodu
- Škoda – 3,4 bodu
- Lexus – 3,3 bodu
- Alfa Romeo – 3,0 bodu
- BYD – 3,0 bodu
- Cupra – 3,0 bodu
- Polestar – 3,0 bodu
- Volvo – 3,0 bodu
- Kia – 2,9 bodu
- Hyundai – 2,9 bodu
- Nissan – 2,7 bodu
- Peugeot – 2,6 bodu
- Opel – 2,6 bodu
- Jeep – 2,5 bodu
- MG – 2,5 bodu
- Citroën – 2,4 bodu
- Mazda – 2,3 bodu
- Ford – 2,2 bodu
- Toyota – 2,2 bodu
- DS – 2,0 bodu
- Fiat – 2,0 bodu
- Hongqi – 2,0 bodu
- Lynk&Co – 2,0 bodu
- Mitsubishi – 2,0 bodu
- Range Rover – 2,0 bodu
- Subaru – 2,0 bodu
- Suzuki – 2,0 bodu
- Honda – 1,8 bodu