Automobilka možná věřila v to, že lze ošálit zákazníky rohlíkem, ti se ale nedali. Tohle auto nikdo nechce a nebude kupovat.
Je to asi dva roky, co Volkswagen představil elektrické MPV ID. Buzz. Automobil, který měl plynule navázat na ikonickou podstatu Multivanu a nahradit tento univerzální křižník. Jen pro připomenutí, VW Multivan je vážně skvělý. Jede jako velký hatchback, uveze cokoli, co rodina nebo podnikatel potřebují. Dá se v něm jezdit za sportem, dovolenou, lze v něm bydlet. Možná i proto velmi rychle po prezentaci elektrického MPV následovala zpráva o plánované obytné verzi California.
Slavnostní odhalení slibovalo obytný vůz. Ten jen tak nebude
Tato myšlenka však nyní prochází (minimálně pro VW) neočekávaným zvratem. Není tajemstvím, že Volkswagen skutečně pracoval na první elektrické Californii. Výzva jistě spočívala především v úspoře hmotnosti, neboť obytné nástavby jsou obecně těžké. Tak by auto v kombinaci s masivními bateriemi vážilo více než 3,5 tuny. A to by odsoudilo řidiče do zatracení, tedy k nutnosti pořídit si řidičský průkaz na nákladní auto.
Což by samozřejmě vyřadilo MPV z obliby řidičů, kteří mají řidičák B. Ovšem podle informací z magazínu Autocar byl projekt odložen kvůli nedostatečné poptávce ze strany zákazníků. Podle dostupných zdrojů měl Lars Krause, člen představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy odpovědný za prodej a marketing, prohlásit, že zatím neexistuje dostatečná poptávka po elektrických karavanech. No, aby také byla.
Myslím, že každý táborník a kempař by trnul hrůzou cestovat s autem, které musí dobíjet. A které nelze používat jako dvacetiletý Multivan, jejž natankujete u každá pumpy. Volkswagen tedy odkládá plány na výrobu ID. Buzz California až do konce tohoto desetiletí. A doufá v budoucí zvýšení zájmu zákazníků. To je za mě dost pokřivená logika a zoufalá úvaha. Jinak řečeno čeká Volkswagen na to, až běžní zákazníci budou definitivně v kleštích.
Co si přejete? Máme na výběr elektromobil nebo elektromobil?
Až budou auta se spalovacími motory tak znevýhodněna nebo zakázána, že elektřina bude jedinou volbou. Pak budou chudáci lidi muset kupovat elektrické obytňáky. Zpoždění v případě ID. Buzz California není tedy způsobeno technickými problémy, ale nedostatkem zájmu ze strany zákazníků. Volkswagen zjevně doufá, že s příchodem lehčích a kompaktnějších baterií se situace změní. Velká pompa se tedy odkládá na konec dekády.
Zájemci o cestování ale nepřijdou zkrátka. Volkswagen plánuje představit novou verzi obytného vozidla na bázi modelu T7 Multivan. Ten by měl na trh přijít již letos. Tento nový Multivan bude k dispozici s dieselovým i plug-in hybridním pohonem. Takže žádné starosti s nabíjením. Postupné rušení a oddalování uvedení nových elektrických aut ukazuje smutnou a holou pravdu. O tyto vozy není mezi lidmi zájem. Malý EV hatchback do města? Ale jistě, to dává smysl a nikdo jistě netouží dýchat zbytečné škodlivé plyny pod oknem. Ale dálkové cestování, to ne.