Škubání při řazení je vždy nepříjemné, někdy jde ale o zásadní problém. A někdy znamená v podstatě skoro vždycky.
Automatická převodovka by měla řadit lehce a plynule. Existují okamžiky, kdy dojde k výraznému přeskakování a cukání a je to v pořádku. Jde však o zcela specifické momenty. U některých převodovek to je záležitost konstrukčního řešení. Některé dvojspojkové převodovky cukají v určitých momentech řazení. Zejména při pomalém popojíždění na parkovišti a rychlém střídání jízdy vpřed a vzad.
Pokud je cukání vlastnost, je to v pořádku. Vše další řešte
Někdy také cukají a trhají automatické převodovky ve sportovních autech. Opět jde o konstrukční vlastnost a ne vadu. „Mnohdy je to navíc doprovázeno značným kovovým hlomozem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Typicky třeba u Porsche 911 GT3 RS to zní, jako když přesýpáte plechovku hřebíků,“ dodává. Ovšem u běžných osobních aut by k trhání při řazení docházet nemělo.
Když se automobil s automatickou převodovkou začne při řazení chovat divoce a vykazovat nežádoucí škubání, může to být příznakem různých potenciálních problémů. Pak je důležité zjistit, co to může způsobovat a jak postupovat. Vozy s automatickou převodovkou přinášejí řidičům komfort a plynulost při jízdě. To je jasné. Ovšem pokud začne převodovka při řazení škubat, je důležité obratem provést patřičná opatření.
Škubání při řazení může být způsobeno několika faktory, včetně opotřebení nebo poškození součástí převodovky, vadného elektronického ovládání nebo nedostatečného množství převodového oleje. „Častým důvodem může být špatný stav samotného převodového oleje,“ říká expert Pavlíček. „Ten časem ztrácí své mazací vlastnosti a může způsobovat problémy s řazením.“ Problémem aut s automatickou převodovkou je škubání při řazení.
Automechanik odhalí problém. Pokud je to olej, je vyhráno
Projevuje se to tak, že při přeřazení převodovky na vyšší rychlost je cítit „kopanec“ v zadní části vozu. „U studeného auta se dá cuknutí pochopit,“ říká odborník. „Ale pokud k takovému jevu dojde 20 minut a více po nastartování motoru, už to může znamenat problémy.“ Jde o to, že když je olej horký a převodovka prokluzuje a tepe mezi rychlostními stupni nebo má zpoždění při řazení, je to nestandardní. Skutečně problémem může být olej.
Čím je starší, tím obsahuje více nečistot, které mohou poškodit pohyblivé části převodovky. Ty se začnou zasekávat a pracovat s nesprávnou rychlostí. Právě to má za následek výše zmíněné cukání. Pro odstranění tohoto problému se proto vyplatí neprodlužovat servisní intervaly a dodržovat pravidelnou výměnu převodovkového oleje. Generálka převodovky může stát u dražších aut podle odborníka klidně 250 000 Kč. „Problémy se škubáním nemusí vždy souviset s nesprávným chodem převodovky,“ dodává automechanik Pavlíček.
„Může k tomu docházet vlivem závad na jiných součástech.“ Podle odborníka jde například o selhání elektrického systému nebo ABS. I přes výměnu oleje problém stále trvá? Pak může být příčinou poškození měniče momentu nebo lamel spojky. Za kontrolu stojí také hnací hřídel, zadní příčná ramena a stabilizátory. A to není všechno, často je příčinou trhavého projevu při řazení selhání ventilu nebo nadměrné znečištění. V každém případě je zapotřebí neprodleně vyhledat servis a obornou pomoc.