Snížit rychlost lze pomocí brzdy, ale i prostřednictvím motoru, ne každý tohle ale umí. Přitom může ušetřit peníze za palivo.
Když jde o brzdění auta, většina lidí nejprve myslí na použití brzdového pedálu. Prostě šlápne pravou nohou na prostřední pedál a nic víc neřeší. Někdy je to v pořádku. Lepší než přemýšlet nad nesmrtelností brouka je šlápnout na brzdu a zastavit. A předejít tak třeba nehodě. Ovšem existují i jiné způsoby, jak zpomalit auto. Třeba brzdit motorem. Tento způsob brzdění může být v určitých situacích více než užitečný.
Brzdit se dá i motorem, mnoho řidičů to ale neví a neumí
„Jaký je rozdíl mezi tradičním brzděním a brzděním motorem? Nešlape se na brzdu,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Někdy je tato dovednost nezbytná,“ dodává. Tradiční šlápnutí na brzdu je nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak snížit rychlost vozidla. „Nebo ho zastavit v případě nouze,“ říká expert Pavlíček. Naopak brzdění motorem funguje tak, že řidič uvolní plynový pedál a podřadí.
„To způsobí, že auto začne zpomalovat,“ dodává odborník. Tento proces využívá sacího efektu, který vzniká, když se ventil nasávání vzduchu uzavře. To způsobí ztrátu energie ve válci a vytváří brzdnou sílu. „Brzdění motorem může na první pohled působit složitě,“ namítá odborník Pavlíček. „Ale ve skutečnosti je to poměrně jednoduchý proces.“ Podle experta stačí trocha cviku a intuice. Prý až 64 % zákazníků jeho servisu to neumí a dělá chybu.
Pro brzdění motorem jen řidič sundá nohu z plynového pedálu a podřadí na nižší převodový stupeň. Řidič zvolí vhodný stupeň v dané situaci a postupně uvolňuje spojku. U dieselových vozidel je potřeba kontrolovat otáčkoměr, aby se podřazovalo ve správný okamžik. „Aby nedocházelo k opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku,“ dodává automechanik. „A aby nedošlo k přetočení motoru.“
S automatem to jde také, ale jenom v některých případech
Pokud jde o vozidla s automatickou převodovkou, brzdění motorem je možné pouze tehdy, pokud má převodovka možnost manuálního řazení. V tomto případě je potřeba přepnout do režimu ručního řazení a použít řadicí páky nebo pádla k podřazení. Kdy je brzdění motorem nezbytné? A proč za 8 dnů bude povinné? Jestli se udrží teplé dny a teploty vysoko nad nulou, je tato technika „povinná“ pro řadu řidičů.
Třeba při sjíždění kopců na dovolené. Aby nedošlo k přehřátí brzdové kapaliny. Brzdění motorem je prostě užitečné v situacích, kdy je potřeba snížit rychlost vozidla bez použití brzdového pedálu. Jak bylo řečeno, tak při jízdě v kopcovitém terénu nebo při dlouhých sjezdech. Tato technika také pomáhá šetřit palivo a prodlužuje životnost brzdových kotoučů a destiček tím, že se brzdy používají méně často. Nevýhody brzdění motorem?
Ano, jistě jsou. Hlavní nevýhodou brzdění motorem je nedostatek cviku u některých řidičů. Předčasné podřazování může způsobit rychlé opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku. Navíc při použití brzdění motorem na kluzkém povrchu může dojít k nekontrolovatelnému trhnutí, což může ohrozit bezpečnost. Prostě řidič vyvolá nechtěný smyk. A hrozí zmíněné přetočení motoru. Nelze použít dlouhodobě, ale v daných situacích může značně pomoci.