Zpočátku nenápadné potíže se velmi rychle stanou závažnými, a co hůř, auto pak přestane jet. Kdo tohle ignoruje, nedoplatí se.
Některé z komponent automobilu jsou prostě spotřebním zbožím, ať se to motoristům libí, nebo nelíbí. Spíše nelíbí, protože v případě spotřebního zboží musí za toto platit. Je samozřejmě rozdíl dát pár stovek za nové stěrače, anebo pár (desítek) tisíc za novou spojku. Právě druhý jmenovaný díl ale do spotřebního sortimentu také spadá. Čas od času je potřeba vyměnit. Je důležité udělat to ale včas, zejména aby řidič předešel potížím s nepojízdným autem.
Zápach, zvuky, prokluzování. To naznačuje potíže se spojkou
Prokluzující spojka může být nenápadnou, ale v důsledku závažnou poruchou. Ovlivňuje jízdní komfort, posléze jízdu samotnou. Tedy vůbec její uskutečnění. „Jaké jsou příznaky prokluzující spojky a proč by je lidé neměli ignorovat?“ ptá se nahlas odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Podle experta existují jasné signály, že je spojka poškozena. První je typický zápach přehřátého kotouče spojky.
„Pokud ucítíte charakteristický zápach přehřátého kotouče spojky,“ říká automechanik Pavlíček, „může to být první signál, že spojka začíná prokluzovat.“ Tento zápach obvykle přichází z prostoru převodovky. Dalším alarmujícím signálem je kouř vycházející z prostoru převodovky. „Pokud si všimnete kouře, nebo dokonce páry vycházející z této oblasti,“ radí odborník, „je to vážný znak, že spojka potřebuje pozornost.“
Potíže s odstartováním vozidla z místa a škubáním mohou být způsobeny prokluzující spojkou. „Tento problém se obvykle projevuje při rozjezdu,“ říká expert. „Řidič dělá vše jako obvykle, ale auto se nerozjíždí a motor jen řve.“ Rušivé a neobvyklé zvuky, jako je cvakání, skřípání nebo ťukání – to mohou být známky poškozené spojky. Ty by neměly být ignorovány, protože mohou naznačovat vážnější problém.
Auto nejprve hůře jede, až najednou nejede vůbec a jen stojí
Ještě jednou k prokluzování spojky, to je patrné jak při rozjedu, tak při přeřazování. Při akceleraci si lze všimnout, že otáčky motoru stoupají, ale rychlost vozidla se nezvyšuje odpovídajícím způsobem. To naznačuje, že spojka prokluzuje a není schopna účinně přenášet výkon motoru na převodovku. Dříve či později pak auto nepojede. To může přijít opravdu náhle. A pak už se s tím nedá nic dělat. Důležité je také ptát se po příčinách poškození spojky.
Mezi nejčastější patří jízda na tzv. poloviční spojku, nesprávná technika řazení nebo intenzivní používání vozidla. Když řidiči šlapou na spojku během jízdy v zatáčkách, to vše ji nadměrně opotřebovává. Nežádoucí je přibržďování si spojkou. Zatěžují ji také drsné starty, to platí zejména pro pouliční závodníky. Ale i běžná jízda se na ní prostě podepisuje. Jak bylo řečeno, je to spotřební zboží.
„Pokud máte podezření, že vaše spojka prokluzuje, neváhejte navštívit odborný servis,“ říká expert Pavlíček. Zkušený mechanik je schopen posoudit stav spojky a rozhodnout se, zda ji je nezbytné vyměnit. Ignorování problémů se spojkou vede k vyšším servisním nákladům. A nevyhnutelně k okamžiku, kdy auto přestane jet. V tu nejméně vhodnou chvíli.