Škoda Fabia RS je konečně v nabídce: Čekali jsme dlouho, ale přišla. Kdo ji koupí, bude králem vesnického tuningu

V době uvedení na trh šlo o blesk z čistého nebe, zákazníci auto se sportovním stylem a naftovým motorem milovali. Atraktivní je i dnes.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Škoda Fabia první generace je jedním z těch aut, které si získalo srdce mnoha majitelů díky své spolehlivosti, nízkým provozním nákladům a dobrým jízdním vlastnostem. Robustní základ umožňuje i takto malému autu vydržet klidně půl milionu kilometrů nájezdu. Podmínkou je však výběr správného motoru, přičemž dva jsou při správné péči nezničitelné. Tedy při správném servisu. Ostatní pohonné jednotky už znamenají více problémů.

Motory jsou dobré, ovšem zastaralé a ne příliš dynamické

O které dva dobré motory jde? V první řadě je to atmosférický diesel 1.9 SDI s rotačním vstřikovacím čerpadlem. A poslední verze starého českého motoru OHV 1.4 MPI (44 nebo 50 kW). Jakkoli se budeme za pár chvil bavit o zcela jiné specifikaci, je korektní toto zmínit. Stejně jako to, že motoru z dnešního profilu je třeba se spíše vyhnout. Turbodiesely TDI-PD byly nákladné, a nejsou tak v bazarech rozšířené.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Motor, který lze bez okolků doporučit, je 1.4 MPI s výkonem 44 nebo 50 kW. Jde o poslední reinkarnaci původního motoru OHV. Ten má pod kapotou Fabie objem zvýšený na 1,4 litru, hydraulické vymezování ventilové vůle, elektronicky řízenou škrtící klapku a lepší odhlučnění. Dostat ho do otáček je téměř nemožné, to spíše vytočíte Dalajlámu než tenhle motor. Ale má nekonečnou životnost. Navíc servis je relativně snadný a dostupný.

5 spolehlivých a bezpečných aut pro rodiny

5 spolehlivých a bezpečných ojetin pro rodiny s dětmi

Mezi typické závady Fabie první generace spadají opotřebené silentbloky předních ramen. Klepající tyčky stabilizátoru a hučící ložiska kol. Pravděpodobné je selhání řetězových rozvodů u motoru HTP. Závady zapalovacích cívek a lambda sond jsou také obvyklé. Výjimkou nejsou ani problémy v důsledku nadměrné tvorby karbonu u HTP. Je známé pronikání nafty do oleje vadným tandemovým čerpadlem nebo netěsnostmi jednotek PD (TDI-PD).

Nejsilnější motor RS TDI má základ v prověřeném agregátu

Přes to všechno, jak bylo řečeno, se správným výběrem motoru Fabia první generace sloužila a může sloužit i dnes. Mezi doporučené motorizace nepatří RS TDI. Důvodem, proč o RS píšeme, je zájem čtenářů, kteří se na auto poměrně často ptají. Ne že by motor 1.9 TDI byl špatný. To naopak. Má sice své odpůrce, ale nelze mu kvality upřít. Jde o to, že vrcholná naftová verze RS s 96 kW a šestistupňovým manuálem zažívala v rukách pouličních závodníků peklo.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Nejde jen o časté opravy spojky, dvouhmotového setrvačníku a rychleji vytlučeného tvrdšího podvozku. Podvozek Fabie není nijak odolný, zejména přední náprava trpí. Ale dá se poměrně levně opravit. Bohužel u RS trpěl dvojnásob. Když bylo auto zatěžováno dynamicky na českých okreskách. Jednou z nejnákladnějších závad netýkajících se motoru je porucha elektrohydraulického řízení. Originální modul je velmi drahý. Nicméně pravděpodobnost výměn v dnešní době už není vysoká.

Verze RS trpěla. Jak hrubou jízdou, tak zbytečným tuningem

Fabia I. generace má tuhou karosérii a nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti. Verze RS s turbodieselovým motorem poskytuje výkon 96 kW, tedy 130 koní ve 4 000 otáčkách. Co řidiči milovali, byl masivní točivý moment 310 Nm v 1 900 otáčkách. Bohužel Fabia RS TDI padla v mnoha případech za oběť tuningu. Jak motorovému, tak vizuálnímu. Existují exempláře parodující rallyový speciál. Snad v narážce na to, že Fabia vznikla, aby šlo homologovat tehdejší závodní WRC. Zvyšování výkonu motoru neprospělo. Ani plasty nalepené kolem dokola nebo obří křídla.

Najít dnes auto v původním stavu se dá. Většinou jde ale o kusy s nájezdem dvě stě či tři sta tisíc kilometrů. Na německém prodejním serveru je několik Fabií RS TDI první generace na prodej. Těch pár upravených nelze doporučit hned od stolu. Pokud by někdo na autě trval, tak pak snad kus z roku 2003 s nájezdem 235 000 km. Stojí 70 000 Kč a nabízí to, co „Ereso“ tehdy nabízelo. Stav bude nutné posoudit mechanikem, ale nelze čekat zázraky.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Přesto, pokud by se zázrak měl stát, může Fabia poskytnout pro začínající nadšence nebývalé jízdní potěšení. Škoda Fabia I. generace obecně nabízí spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti a nízké provozní náklady. S dostatečnou péčí a údržbou může být první generace Fabie spolehlivým společníkem na dlouhá léta. V případě RS TDI to ale neplatí. Díky tomu, jak se k autu předchozí majitelé obvykle chovali, ani nemůže. Snad jen u výjimky potvrzující pravidlo.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Je Fabia RS sportovní auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články