Malé motory jsou chyba. Němci veřejně oznámili, co po downsizingu zůstane v nabídce

Tady je svět stále v pořádku. Velké motory patří do sportovních aut a mnichovská automobilka to nejen ví, ale hodlá dále dodržovat.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

V automobilovém průmyslu se stále více hovoří o trendu elektrifikace a snižování objemu motorů ve prospěch efektivity a ekologie. Mercedes nedávno představil novou C63 s dvoulitrovým motorem podpořeným elektromotorem. Nedá se vůbec zpochybňovat to, že auto vybavené takovýmto pohonným systémem bude rychlé. Bude jistě pekelně rychlé. Stačí se podívat na to, jak to funguje ve Formuli 1.

Fungovat to může, a skvěle. Ale zábavné za volantem to není

Kdysi tam byly obří motory, dneska tam jsou „malé“ agregáty doplněné všelijakou podpůrnou technologií. A monoposty jsou rychlejší, než kdy byly dřív. U aut, těch sportovních, ale nejde jen o rychlost, jde o pocit. O dojem z jízdy. Ono se to ukázalo už u Porsche. Když z Caymanu a Boxsteru zmizely šestiválce a nahradily je přeplňované čtyřválce. Auto bylo stále skvělé, ale „něco mu chybělo“.

iZdroj fotografie: Porsche

Nebyl to výkon. Byla to síla a charakter těch dvou chybějících válců. Je to tak, i když marketingoví specialisté budou tvrdit opak. Mercedes tedy ukázal budoucí trend linie AMG. Menší motory a k tomu elektrická podpora. Ovšem jeho věčný konkurent BMW se rozhodl jít jinou cestou. BMW M, divize zodpovědná za vývoj výkonných a sportovních verzí automobilů mnichovské značky, odmítá trend používání malých motorů. Ne ve „svých“ modelech.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

Frank van Meel, šéf BMW M, nedávno zdůraznil, že umístění malých motorů a baterií pod kapotu M modelů není pro značku správnou cestou. Děkujeme! Konečně se někdo nebál jít s pravdou ven. A to si i BMW vyzkoušelo, jaké to je, snižovat objem motoru. Stačí se podívat na M5, kdysi s desetiválcem, pak s osmiválcem. Nebo M3, dříve s osmiválcem, pak s foukaným šestiválcem. Ale stále to nejsou čtyřválce, a to je v pořádku.

Tradice, odkaz a rodokmen. To je větší bohatství než marketing

„Chceme mít výkonný základní motor spíše než kombinovat menší jednotky s většími bateriemi,“ řekl van Meel. „V budoucnu raději přejdeme přímo na plně elektrický pohon a uděláme to správným způsobem.“ BMW M se tak nadále zaměřuje na šestiválcové řadové motory a motory V8. Ty jsou pro značku symbolem výkonnosti a emocí spojených právě s BMW. Tímto přístupem si automobilka udržuje svou charakteristickou identitu. Je skvělé, že odmítá ustoupit tlaku trendů ve prospěch tradičních hodnot.

iZdroj fotografie: BMW

I když elektrifikace motorů a snižování objemu mohou být nevyhnutelnými kroky směrem k udržitelnější budoucnosti automobilového průmyslu. BMW M si stojí za svým přesvědčením, že výkonnost a zážitek z jízdy jsou nepřekonatelné. Už dávno kdysi kdosi řekl, že výkon nelze ničím nahradit. A to stále platí. Snad s výjimkou přeplňování, ale to leckdy také není ono. BMW tímto rozhodnutím jistě získává větší uznání mezi fanoušky, kteří oceňují tradiční hodnoty a vášeň pro řízení.

Je přístup BMW v pořádku?

Zdroj: Car Expert
Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články