Jsme o krok pozadu a s každým dnem se naše prodleva zvětšuje. Jiné státy nás předbíhají a dohnat je už asi nezvládneme.
Dnes se jméno téhle země skloňuje ze všech stran. Proč? Čína je země rychlého rozvoje a pružného přístupu k inovacím, o tom nelze pochybovat. Pokud se tam něco vymyslí, je jen otázkou velmi krátkého času, než se to realizuje. Třeba létající automobily jako taxi, o kterých jsme psali nedávno. Věřte tomu, že za pár let to tam bude standard a my jen budeme zírat s otevřenou pusou. Nejde o to, že by nutně létající auta musela fungovat i u nás.
EU rozhoduje za nás a rozhoduje špatně. Jinde na to jdou lépe
Budeme se divit, jak je to možné a že „to jde“. Teď Čína opět překvapuje svět svým dalším ambiciózním plánem. Tentokrát se rozhodla, že automobilka BYD (Build Your Dreams) bude hrát klíčovou roli v domácím i evropském elektromobilovém průmyslu. Vzhledem k tomu, jak efektivní tam umí vizionáři být a jak „snadno“ rychle mění vize v realitu, to lze považovat za hotovu věc. Aby dosáhla tohoto cíle, Čína neváhala investovat ohromné finanční prostředky do podpory elektromobility a rozvoje související infrastruktury.
Podle nedávné studie německého Institutu pro světovou ekonomiku získala automobilka BYD od čínské vlády více než 86 miliard korun na podporu elektromobility a souvisejících oblastí. To je částka, kterou si obyčejný člověk asi ani neumí představit. Finanční injekce není zdaleka jediná, kterou BYD obdržel. Výhody získává také z podpory pro výrobce baterií a z dotací na nákup elektrovozů pro koncové zákazníky.
Jinak řečeno Čína lije do systému obrovské peníze a ví, že dříve či později zbytek světa tohle neustojí. De facto ničí uměle konkurenci. Tato „podpora“ nezůstává bez odezvy. Evropská komise zahájila vyšetřování nespravedlivé podpory čínských automobilových značek na evropském trhu. No, vyšetřovat se asi může, ale jak říká zkušenost, s čínským molochem stejně nic nepohne. To je asi jako chtít po Putinovi, aby uznal, že napadl Ukrajinu a ukončil válečný konflikt. Omluvte tento příměr, s úctou ke všem obětem, ale je to tak, představitelé totalitních a polototalitních režimů jsou svými pány a EU nemá žádnou páku, aby s tím pohnula.
U nás všechno trvá, na druhé straně světa se řekne a udělá
Výsledkem by tak mohlo být zavedení represivních cel na čínské automobily ve výši až 25 %, čímž by se měly vyrovnat podmínky na trhu. Udělá to něco? Já myslím, že ne, Čína to ustojí, zaplatí. BYD se také snaží expandovat do Spojených států, ale narazil zde na překážky spojené s regulacemi. To už může být větší problém. A cesta, jak Číňana přinutit změnit strategii. Přestože si mnozí Američané oblíbili levné vozy z Číny, BYD zatím do USA osobní automobily neposílá.
Automobilka BYD se vypracovala z malého výrobce baterií na giganta elektromobilového průmyslu s loňským ziskem téměř 100 miliard korun. Nový elektromobil Seagull nabízí za cenu kolem 220 000 Kč. To ukazuje na agresivní cenovou politiku, kterou BYD používá na „svých“ trzích. Západní automobilky, ačkoliv kritizují čínskou podporu elektromobilového průmyslu, současně uzavírají „výhodná partnerství“ s čínskými firmami a kupují od nich baterie. Je to pravdu výhoda?
Výhoda je krátkodobá, nakonec to všechno zaplatíme my
Nemůže se stát, že až budou evropské firmy plně odkázané svou výrobou na čínské dodávky, tyto závratně zdraží? No nic. Ještě že nejsem vysoký manažer v některém z evropských automobilových koncernů. Jedno je jisté. Čína je rozhodnuta hrát v elektromobilovém průmyslu významnou roli, a tak se stane. Bude zajímavé sledovat, jak se tato situace začne dál vyvíjet. Možná by si západní automobilky měly vzít příklad a zaměřit se na inovativní produkty, které osloví zákazníky a přinášejí skutečnou hodnotu, ať už mají, nebo nemají elektromotor. A ne pouze slepě následovat hloupý diktát EU.