Když je nikdo nechce, tak je prostě nikdo nechce. Nedávají smysl pro běžné lidi, ale ani pro velké půjčovny.
Náš pomyslný český rybníček je malý. A i když se můžeme pyšnit některými nej, maximálně tak v přepočtu na obyvatele. Příkladem je třeba konzumace piva. Na hlavu jsme kabrňáci, v celkovém objemu ale nemáme šanci. A to samé platí i pro elektromobily. To, jestli se u nás prodávají nebo ne, nemá v zásadě žádný dopad na globální povědomí, statistiky. Nefunguje to jako žádný vypovídající ukazatel.
U nás nejsou prodeje nijak zásadní, nedokážeme ovlivnit trh
Velké státy jsou jasnými ukazateli toho, jaká je situace. A ta není dobrá. Myšleno pro elektrická auta. Elektromobily se totiž ocitly v obtížné situaci. Opakovaně se objevují zprávy, které nevěstí pro budoucnost elektromobility nic dobrého. Zdá se, že po několika letech rostoucího trendu na trhu s automobily se situace mění. A mění se ne „na lepší“. Každý, kdo investoval do elektromobilu, měl jistě představu, že jeho vozidlo bude držet svou hodnotu.
Bohužel situace se vyvíjí jinak. Podle analýz britské společnosti Autovista24 elektromobily ztrácejí na hodnotě rychleji než auta poháněná tradičními palivy. Po 3 letech a 60 000 kilometrech elektromobil udrží pouze 38,4 procenta své původní hodnoty, zatímco ostatní automobily si zachovávají 53,3 procenta. Proč? Jedním z důvodů je intenzivní konkurence mezi výrobci elektromobilů. To vede k tlaku na snížení cen.
Elektromobily jsou stále dražší než auta se spalovacím motorem, to vede k většímu poklesu jejich hodnoty na sekundárním trhu. Dalším faktorem je degradace baterií, které ztrácejí svou kapacitu. Dojezd klesá a klesá, rok co rok. To vede k situaci, kdy elektromobily rychle ztrácejí svou hodnotu, klesá použitelnost. Výsledkem je, že zájemci o ojeté elektromobily mají omezený zájem, a to komplikuje prodej těchto aut „za dobrou cenu“.
Ani půjčovny je nechtějí, o elektrická auta není zájem
Situace má negativní dopady na celý trh s elektromobily. Půjčovny vozidel, jako je Hertz, zjistily, že provoz elektromobilů není tak výhodný, jak se očekávalo. Vysoké odpisy a náklady na údržbu snižují očekávané zisky. Jinak řečeno, půjčovny si vyzkoušely, jaké to je půjčovat elektrická auta ve velkém. A ustupují od toho. A tady se můžeme vrátit k úvodu. U nás jde o jednotky, desítky kusů. Ale ve velkých státech už jsou jiná čísla. A pokud o auta nemají zájem velcí hráči, tak ti malí také ne.
Důležitým faktorem je také rostoucí inflace, která zvyšuje životní náklady na život a omezuje ochotu lidí investovat do dražších elektromobilů. Nejde jen o evropský trh – zájem o elektromobily klesl i v Asii, jak ukazuje třeba prodej vozidel značky Tesla v Jižní Koreji. Co s tím? Buď nechat vše na volné ruce trhu s tím, že se uvidí, co bude dál. Anebo lze vsadit na pobídky a dotace. Třeba se zase někdo nachytá a koupí si auto, které ho ve výsledku nikam nedoveze a částečně ho zruinuje.