99,8 % řidičů neví, jak se v takové situaci zachovat. Patříte mezi ně? Vraťte řidičák

Překážka, to není jenom zdechlý srnec nebo pomalu jedoucí traktor. Výmoly či praskliny na vozovce mohou způsobit nečekané potíže a škody.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Život řidiče není vždy jednoduchý, člověk za volantem nemá na růžích ustláno. Někdy musí jet na poškozeném povrchu silnice, často překonává různé druhy překážek. Jak se chovat při jízdě na nerovné vozovce? Co dělat, když je na silnici výmol nebo na ní leží překážka? Expert na techniku jízdy a pořadatel okruhových akcí AmaterCup pan Menzl radí: „Je lepší nespěchat přes překážku.“ Pokud ji přejedete ve spěchu, zvyšuje se riziko poškození auta.

Spěchat se nevyplácí, rozhodně ne přes překážky či výmoly

To platí samozřejmě pro výmoly a praskliny v povrchu, ne spadlý strom. Neméně důležitá je však plynulá jízda, protože náhlé brzdění ještě více zatíží přední zavěšení. „Pokud víme, že nás čeká cesta náročným terénem, ​​měli bychom se předem pokusit posoudit, zda naše auto takovou nerovnost zvládne,“ dodává odborník na servis evropských a japonský aut pan Pavlíček.

iZdroj fotografie: Uživatel nasejablonecko.cz / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud si řidič není jistý, zda jeho vůz může jet po náročné silnici, může z auta dokonce vystoupit a na vlastní oči si prohlédnout povrch vozovky. Je lepší to udělat, než se později vystavit dodatečným nákladům souvisejícím s nutností opravy vozidla nebo odpružení. Samozřejmě pouze za dodržení bezpečnostních pravidel, ideálně ve výstražné vestě. „Zvláštní pozornost je třeba věnovat loužím nebo větším částem vozovky zaplaveným vodou, kterým bychom se měli snažit vyhnout, pokud si nejsme jisti hloubkou vody,“ radí odborník.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Pod vrstvou vody se mohou skrývat kameny nebo větší výmoly a jejich hloubka může přesahovat možnosti vozidla. „Náraz na kámen nebo výmol může mít za následek ztrátu kontroly nad vozidlem, poškození ráfku, nebo dokonce komponent zavěšení vozidla,“ zdůrazňuje expert. Při jízdě ve ztížených podmínkách musí řidiči dávat pozor, aby nepoškodili spodek vozu. V opačném případě může dojít k vážnému poškození.

Takovému, které v mnoha situacích může znemožnit další jízdu a mít za následek drahé opravy. „Někteří řidiči vozů s pohonem všech kol mají pocit, že získali superschopnost a nyní mohou překonat jakoukoli překážku. Tento typ pohonu jistě nabízí větší možnosti ve ztížených podmínkách, ale může také znamenat, že uvízneme na místě vzdálenějším od případné pomoci,“ varuje Pavlíček. U překážek typu velkého předmětu je to na zvážení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vždy je nejlepší zavolat policii, ta by se o věc měla postarat. S velkým stromem přes cestu řidič sám nepohne. Měl by zpětně vystavit výstražný trojúhelník a zavolat pomoc. U kanystru, bedny a podobně se může pokusit toto odstranit, ale pouze pokud je to bezpečné. Ne uprostřed dálnice například. Toto neplatí s poraženým zvířetem, tím by řidič neměl manipulovat. A měl by opět volat policii. Tak jako tak se vyplatí dodržovat maximální pozornost a předvídat. Nejhorší je do překážky vjet plnou rychlostí a nabourat.

Umíte jezdit a předvídat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články