Chtěl by ho každý a Tesla Cybertruck je mimoděk důkazem, že ajťáci by ho kupovali ve velkém. Apple iCar, to zní lákavě, že?
Viděl někdy někdo paní Columbovou? Ne, ale slyšel o ní asi každý. A s automobilem od renomovaného výrobce telefonů je to podobné. Projekt Apple Car, nebo chcete-li iCar, se stal symbolem naděje i zklamání. Tak jako iPhone měl být připraven k tomu, aby způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Nestalo se, i když v roce 2014 to vypadalo jinak. Před deseti lety bylo oznámeno, že společnost Apple intenzivně pracuje na vlastním vozidle.
Bylo by to hezké, kromě iPhone v kapse mít iCar v garáži
To bylo plánováno jako revoluční konkurent stávajícím trhovým lídrům. Jak plynul čas, ukázalo se, že cesta k cíli je plná překážek, a nyní je jasné, že je Apple nedokázal překonat. Bylo oficiálně oznámeno, že iCar světlo světa nikdy nespatří. Škoda. Já bych si ho asi koupil. Hezky by mi auto s nakousnutým jablkem pasovalo k ostatní „jablečné“ výbavě. No nic. Představa vozidla od Apple vyvolala neuvěřitelný ohlas.
Zejména vzhledem k tomu, že Apple zaujal dominantní pozici na trhu s elektronikou a technologiemi. A dalo se předpokládat, že s autem to bude podobné. Oznámení, že se chystá do automobilového průmyslu, vzbudilo obrovskou pozornost a očekávání. Milovníci značky jistě začali připravovat svá konta k provětrání. Teď jim nezbývá nic jiného než Tesla. První informace o plánech Apple na vlastní automobil byly velmi ambiciózní.
Autonomní vozidlo dokonalé jako iPhone zní lákavě, ale nebude
Společnost plánovala vytvořit vozidlo s plně autonomními funkcemi, které by využívalo moderní energetické systémy a pokročilé senzory pro bezpečnou a efektivní jízdu. Tento futuristický koncept byl však nakonec pouze vizí a nikdy se nedostal do fáze oficiálního prototypu. Nedostal, a nedostane. Stal se černou dírou, do které padaly peníze. Projekt stál údajně miliardu dolarů. Ročně. Jinak řečeno za deset let práce to je v přepočtu přes 250 miliard korun.
Na věci se podílely i jiné divize značky. Za nic. Projekt navíc stál místo 600 propuštěných zaměstnanců. Počáteční plány Applu na plně autonomní vozidlo s nekonvenčním designem a funkcemi, které byly představovány jako technologický zázrak, se postupem času měnily. Firma narazila na mnoho technických a regulačních problémů. To vedlo k revizi plánů a snížení ambicí. Z ambiciózní vize se stala kulička, která byla tlačena dopředu, a nikdo neměl odvahu ji včas zastavit.
Škoda, že projekt neprobíhal v Číně, tam by se pravidel typu „co dělat, když autonomní auto přejede chodce“, tolik nebáli. V konečném důsledku se zdálo, že Apple Car by mohl být více v souladu s tradičními automobilovými koncepty, což způsobilo ztrátu jeho původního inovačního potenciálu. A postavit obyčejné auto v Apple nechtěli. Nedávná zpráva odhalila, že Apple se nakonec rozhodl ukončit projekt „Titan“ a zaměřit svou pozornost na jiné priority, zejména na rozvoj umělé inteligence.
Kdy? Třeba až za deset, dvacet let. Teď nebude, je to oficiální
Na tu je v současné době kladen jeden z hlavních důrazů společnosti. Rozhodnutí oznamuje konec nadějí na uvedení Apple Car na trh. Fanoušci i odborníci na technologie budou jistě smutní ze ztráty tohoto ambiciózního projektu. Ano, jsme. Příběh Apple Car je příkladem toho, jak i největší a nejvíce inovativní společnosti mohou narazit na nepřekonatelné překážky. Že musí přizpůsobit vozy novým podmínkám a realitě. I když se zdá, že se auto od Apple nikdy nestane skutečností, jeho odkaz jako symbolu naděje a inovace v automobilovém průmyslu zůstane živým i nadále. Víte, co se říká, nikdy neříkejte nikdy.