Budou se u nás konečně prodávat levné čínské elektromobily? EU rozhodla za nás. Navíc určila, jaké konkrétně budeme kupovat

Proč musíme platit víc, když bychom snadno mohli platit méně? Protože to za nás rozhodla EU a my s tím nic nenaděláme.

i Zdroj fotografie: Chery
                   

Kde je pravda? Lidé chtějí kupovat co nejlevnější auta a Čína jim je nabízí. EU se snaží „vysvětlit“ všem okolo, že tohle je špatně. Proč? Pokouší se vyslyšet evropskou automobilovou lobby a jít jí na ruku s tím, abychom museli kupovat auta draze? Snaha o omezení dovozu levných čínských elektromobilů do Evropské unie je aktuálním tématem, které vyvolává vášnivé diskuse o budoucnosti elektromobility v Evropě.

Auta z Číny jsou levná, a aby to bylo spravedlivé, EU je zdraží

Čína se stala centrem produkce levných elektrických vozidel. To je fakt. Faktem je, že to vyvolává obavy o místní průmysl a situaci na trhu. Nová opatření Evropské unie mají za cíl předejít možnému „zkreslení konkurence“. A mají „ochránit domácí výrobce“, ale logicky se pak běžní lidé ptají, jestli to není přehnaná reakce. A záměrné porušení volné soutěže trhu. Evropská unie zahájila vyšetřování možného dotování čínských elektromobilů místními úřady.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ono „dotování“ by prý vedlo k nespravedlivým konkurenčním výhodám na trhu EU. Pokud se vyšetřování ukáže být pravdivým, mohou být uvalena represivní antisubvenční cla, což by způsobilo zvýšení cen čínských elektromobilů a snížení jejich konkurenceschopnosti. Tato opatření by měla chránit evropské výrobce před nespravedlivou soutěží a podpořit jejich inovace a konkurenceschopnost. Panují ale obavy, že tyto kroky mohou mít negativní dopad na spotřebitele.

Čína se konečně přiznala: Do Ruska vyváží auta à la úplný šrot. Otázkou je, co chce vyvážet do Evropy. Poloviční šrot?

Ti by mohli mít méně možností přístupu k levnějším elektromobilům. Naopak by posílila pozice dražších modelů výrobců z EU. Jinak řečeno, platili bychom více a ty peníze by zůstávaly v EU. Zdá se, že hlavním problémem je rozdíl v cenách mezi čínskými a evropskými elektromobily. Některé čínské modely jsou dostupné za zlomek ceny evropských vozidel, Evropská unie se obává, že to může vést k oslabení místního průmyslu.

EU řekla, že budeme platit víc, a tak se také stane, občané

Ano, ale nic přece nebrání evropským výrobcům zlevnit. Zmíněná evropská „ochranná opatření“ mohou mít také nechtěné důsledky. Zvyšování cen elektromobilů by mohlo zpomalit přechod na elektromobilitu a zkomplikovat dosažení cílů v oblasti snižování emisí CO2. To by mohlo mít negativní dopad na dlouhodobou udržitelnost a konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Takže by celý „zelený dýl“ mohl zkrachovat? Zpět do Asie, tentokrát v duchovní rovině. Znáte princip jin a jang? Je třeba nalézt rovnováhu mezi tím, co lidé chtějí a co jsou ochotní zaplatit. Rovnováhu však nelze vytvářet agresivním tlakem na jednu stranu a očekávat, že dojde k vyvážení sil. Nedojde. Ne přirozenou cestou. A ta nepřirozená dříve či později skončí slepou uličkou.

Je tohle správné?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články