To to trvalo: Odborníci „konečně přišli“ na to, že dotykové displeje jsou v autech nebezpečné, a volají po návratu klasických otočných ovladačů a tlačítek

Dvě kolečka a tři tlačítka a to stačí, není třeba žádný displej velikosti televizoru. Dotyková funkce je nebezpečná, lepší je točit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobilový průmysl se neustále vyvíjí a s ním i technologie a design vozidel. Někdy se v rámci vývoje ukáže, že některá z cest, kterou se výrobci vydali, byla slepá. Nebo minimálně „neviděla na jedno oko“. Třeba dvoje dveře na jedné straně aut a jedny na druhé jako u Hyundai Veloster. Kompresor i turbo na malém benzínovém motoru jako u Škody Fabia RS. Anebo v případě dotykových displejů. Pokud se běžný motorista roky ptal, jaký je rozdíl mezi ovládáním chytrého telefonu a dotykového displeje v autě, pak odborníci na to přišli až teď.  

Tlačítka byla, jsou a budou tím nejlepším řešením, bez debat

Jedním z nejvíce diskutovaných témat v poslední době je výrazný nárůst používání dotykových obrazovek v automobilech. Zdá se, že trend směřuje k návratu k fyzickým tlačítkům, a to z důvodu zvýšeného rizika nehod spojeného s používáním dotykových obrazovek během jízdy. Ale nepovídejte, vážně? Omluvte pokus o sarkasmus, ale tohle snad bylo jasné všem a hned od začátku. Tady se zase snažil někdo o vynález kola.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle informací z Euro NCAP, organizace provádějící nárazové testy automobilů, bude od roku 2026 jednou z podmínek pro získání plných pětihvězdičkových hodnocení existence fyzických tlačítek pro základní funkce v interiéru vozidla. Důvodem je snaha omezit rozptylování řidičů, které může vést k nebezpečným situacím na silnici. „Nadužívání dotykových obrazovek je problém celého odvětví. Téměř každý výrobce do nich integroval ovládání základních funkcí,“ uvedl šéf strategického rozvoje v Euro NCAP Matthew Avery. 

Jak osvěžit staré plasty v interiéru takovým způsobem, aby vypadaly jako nové. Domácí rady za pár kaček i pro palubní desku a displeje

„Což nutí řidiče přestat sledovat silnici a zvyšuje riziko nehody kvůli rozptýlení.“ Jak by také ne. Sáhnout popaměti na tlačítko a zmáčknout ho nebo intuitivně otočit kolečkem je stokrát snazší a bezpečnější než hledat v několika úrovních dotykového systému. Automobiloví designéři a technici v minulosti naráželi na kritiku kvůli neintuitivnímu a někdy i nebezpečnému ovládání dotykových obrazovek. Nicméně s postupem času se tyto systémy zlepšily a dnes už mnoho řidičů může potvrdit, že jsou intuitivní a spolehlivé.

Dotykové displeje jsou jako mobilní telefony. A ty jsou zakázané

Přesto, nic nedokáže být lepší než ovládání klimatizace dvěma kolečky a třemi tlačítky. Tak to je, i když marketingoví guru budou tvrdit opak. Nové požadavky od Euro NCAP vyžadují, aby automobilky do roku 2026 vybavily svá vozidla fyzickými tlačítky pro základní funkce ovládání. Tato opatření mají snížit riziko nehod spojených s ovládáním vozidel a zvýšit bezpečnost na silnicích. Je to vlastně dost tragické, že se takto znovu vracíme ke kořenům.

Uvědomme si prosím, že některé věci fungují a jiné ne, i když se nám někdo snaží vsugerovat opak. A prodat nám vír na dně sklenice za cenu zlatého selete. Přestože mnozí uvítali tuto iniciativu jako krok správným směrem, někteří zástupci automobilového průmyslu zdůrazňují, že je nezbytné, aby Evropská unie zavedla odpovídající právní regulaci, která by upravila požadavky pro všechny automobilky. Ne, není to nezbytné. Stačí přemýšlet. Jak na straně výrobců, tak zákazníků. Selský rozum je lepší než regulace od EU.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takže i přesto, že dotykové obrazovky nabízejí moderní a elegantní design, zdá se, že se automobilový průmysl vrací zpět k osvědčeným a bezpečnějším tlačítkům. Je to správná cesta. Pokud se má zajistit, že řidiči budou moci řídit svá vozidla bez zbytečných rozptýlení a s větší bezpečností na silnicích, tak ano. Řidič je od slova řídit, ne „snažit se najít v tom meníčku, jak se zvyšuje teplota klimatizace“. Vymýšlet znovu kolo je ale někdy nutné, pokud se člověk nedokáže včas poučit.

Co preferujete vy?

Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články