Jak moc velký dopad má na to, jak člověk řídí, světlo v autě? Ne před autem, ale v autě, takže nejde o sílu předních lamp.
Někdy má člověk pocit, že se automobilky snaží znovu objevit Ameriku. Nedávné „revoluční“ zprávy o tom, že dotykové displeje jsou nebezpečné, jsou toho důkazem. Na to člověk nemusel utratit miliony korun, aby mu někdo „chytrý“ řekl, že je lepší točit kolíkem než zírat na displej. Audi říká něco v tom smyslu, že při navrhování nových modelů Audi hrají všechny prvky klíčovou roli a světlo není výjimkou. Dobře, jak to tedy chápat?
Světlo je důležité, ale ne proto, aby měl řidič energickou náladu
Světlo jako to, co září vpředu z lamp? Co osvětluje prostor před vozem tak, aby řidič v noci viděl? Ne. Světlo je pro Audi důležitým nástrojem, který ovlivňuje náladu a atmosféru v interiéru vozidla. Vidíte, nejde o viditelnost, ale o náladu. Ta má prý zásadní vliv na celkový zážitek z jízdy. Jaké faktory tedy zohledňují návrháři při práci se světlem a jaký má světlo dopad na řidiče? Je to zajímavé, určitě pro člověka, jenž prožil dětství ve Škodě 105, která o „světelné náladě“ ani neslyšela. A který nemá rád takzvané ambientní osvětlení v moderních autech.
Zejména to měnící barvy a rušící za jízdy. Takže jak to tedy je? Prozrazuje to Cesar Muntada, vedoucí oddělení světelného designu Audi. Ten vysvětluje, že světlo je schopné přenášet informace a emoce, a to i když není vždy viditelné. „Světlo je vlastně něco fyzicky hmatatelného a nehmotného zároveň,“ říká Muntada. Využívá se k tomu, aby oslovilo smysly zákazníků a vzbudilo v nich požadované pocity. Milí zákazníci, tohle všechno pak platíte v rámci pořizovací ceny auta. Tyhle peníze vyhozené z okna za to, že někdo zkoumá světlo v autě a vytváří náladu.
Proces vývoje světelných prvků v rámci značky tedy zahrnuje co? Světelné prvky, které vidíme v sériových vozech Audi, jsou zjevně výsledkem mnoha testů a experimentů. Návrháři umisťují různé světelné komponenty tak, aby ovlivnily charakter a atmosféru uvnitř vozu. Uživateli je pak umožněno přizpůsobit světlo podle vlastních preferencí. Důležité je správné nastavení jednotlivých světelných prvků – teplota, intenzita, měkkost či ostrost světla.
Jízda autem horskými silničkami vyžaduje zelené podsvícení
Tak, aby byl dosažen požadovaný efekt. Co tam světlo nedávat vůbec a spolehnout se na přirozené svícení. Tedy ve dne světlo, v noci tma? Dobře zvolené ambientní osvětlení má podle Muntady významný vliv na zážitek z jízdy. Například jízda po klikaté horské silnici s nastaveným okolním osvětlením na hluboký odstín zelené může připomínat les a dodat pocit svěžesti. Naopak tmavě červené osvětlení může na stejné silnici vyvolat pocit energie.
Nastavení světel do studené bílé vpředu a jemného osvětlení na zadním sedadle pak může navodit pocit soustředění a uvolnění, skoro jako by se řidič vznášel v prostoru. Dobrá, respektujme názor druhého. Ale já vzpomínám třeba na klikaté horské silnice za volantem Porsche 911, Subaru STI, Clia RS a co já vím čeho ještě. Nic nemělo osvětlení s hlubokým odstínem zelené a myslím, že jsem si jízdu užil plně a dosyta. Pokračujme dál s výkladem.
Světlo v modelech Audi ovlivňuje pohodu v autě podobně jako sluneční světlo. Pomáhá uživatelům změnit způsob, jakým se cítí uvnitř svého vozu – mohou se cítit energičtí, uvolnění nebo soustředění. To má přímý dopad na jejich zážitek z jízdy a na jejich celkovou pohodu, když dojedou do cíle. Asi jsem stará škola, mně stačí auto, které dobře jede, a slušné kafe. O zážitky se postarám sám, na to nepotřebuji světlo.
Opravdu tohle zákazníci řeší, opravdu právě tohle chtějí?
Ale chápu, že zákazníka je třeba dnes utáhnout na vařené nudli. Tak jako tak, světlo je neodmyslitelnou součástí designu vozů Audi. Je to prvek, který má schopnost transformovat interiér a ovlivnit náladu a emoce řidiče a cestujících. To vyžaduje důkladné testování. A ten, kdo má jiné preference, namísto světla dá důraz třeba na zvuk. Z nějakého dobrého benzínového motoru s nezanedbatelným objemem.