Kdo musí jít bez protahování před lékařskou komisi? V jednom případě záleží na věku, v tom druhém na to, jestli to má řidič v hlavě v pořádku.
Udělali byste dnes znovu autoškolu? Stoprocentně kladnou a okamžitou odpověď mohou dát asi jen ti řidiči, kteří z autoškoly vyšli jen před pár dny. Doslova. Teorie se jednak poměrně rychle mění a doplňuje a také se rychle vypaří z hlavy. Vím to, sám jsem autoškolu absolvoval v posledním půl roce hned dvakrát. Tedy testy. Testů se týká i novinka, která je aktuální. Nejde ale o testy v autoškole, byť se řidičského průkazu také týkají. Dotčení jsou ovšem ne ti, kdo o řidičský průkaz žádají, nýbrž motoristé, kteří řidičák už mají. Jde o testy zdravotní.
Autoškolu by znovu neudělala většina současných řidičů
Nové povinné testy pro řidiče jsou zaměřené na dvě specifické skupiny. Na starší řidiče a notorické porušovatele zákona. Tyto testy mají za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a omezit počet nehod způsobených zdravotními problémy či nezodpovědným chováním. V pořádku, s tím samozřejmě musím jen souhlasit. O co se tedy jedná? Evropská unie opět zaúřadovala. Od ledna 2024 budou řidiči starší 65 let povinni podstoupit pravidelné lékařské a psychologické prohlídky, aby si mohli prodloužit platnost svých řidičských oprávnění.
Tyto kontroly zahrnují zhodnocení zraku, sluchu a celkové fyzické i psychické kondice řidičů. Pokud neuspějí, mohou přijít o své řidičské oprávnění. Tento krok vzbudil v sousedím Polsku, kde jsou tato opatření již zavedena, značnou kontroverzi. Někteří senioři považují nová pravidla za diskriminační, jiní však argumentují, že jsou nezbytná pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Já se přikláním samozřejmě k tomu, ať takové testy jsou. Nehody, bohužel fatální, které způsobili senioři, jsou pro to jasným argumentem.
Pravidelné kontroly každé dva roky mají pomoci sledovat zdravotní stav řidičů a včas odhalit možné problémy. Dobrá zpráva je, že se tato „evropská novinka“ našich starších řidičů defacto nijak netýká. V České republice již totiž funguje systém zdravotních prohlídek pro starší řidiče. Ten je povinný od věku 65 let. Další prohlídka je povinná ve věku 68 let a následně každé dva roky. Vyšetření zahrnuje komplexní zdravotní prohlídku, včetně vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Tento systém je navržen jako prevence, nikoliv jako šikana starších řidičů.
Senioři mají své potřeby i problémy. Třeba zhoršující se zdraví
Chci zde zdůraznit, že to, že doktor přijde na nějaké zhoršení zdravotního stavu nutně hned nemusí znamenat odebrání řidičského průkazu. I když lékař zjistí zdravotní problémy, může dojít pouze k omezení schopnosti řídit. Pak se to zapíše do řidičáku, a řidič může za daných podmínek jezdit dál. Podívejte se prosím na jiný můj článek na téma Harmonizované kódy. Ten se toho přímo týká a vysvětluje problematiku. Další skupinou, na kterou se nové povinné testy zaměřují, jsou řidiči, kteří notoricky porušují dopravní předpisy.
Podle statistik policie tvoří 25 % všech vážných nehod pouze 8 % nejrizikovějších řidičů. Tito řidiči často nereagují na hrozbu trestných bodů ani na pokuty a mají vysokou pravděpodobnost opakovaného porušování předpisů. U seniorů je ten problém, že si mnohdy neuvědomují zhorší tělesné kondice. Je třeba je na to taktně upozornit, dohlížet na ně, pomáhat jim. Své slabiny si neuvědomují ani „piráti“ a tam je to asi ještě horší. Protože „předělat“ je k lepšímu je jistě obtížné, ne-li nemožné.
Pro tyto nenapravitelné hříšníky jsou od dubna 2024 připraveny povinné psychologické a terapeutické programy. Tyto programy se nezaměřují na opakování pravidel silničního provozu, ale na uvědomování si důsledků vlastního chování a motivaci k dodržování pravidel. S nadsázkou řečeno, tohle je práce pro docenta Chocholouška. Terapie se týkají řidičů, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců.
Notoričtí hazardéři musí na psycho testy, sami si zvolí program
Těch, kteří se odmítli podrobit dechové zkoušce či zkoušce na detekci přítomnosti omamné či psychotropní látky. A těch, kterým to nařídí soud. Ministerstvo dopravy věří, že tyto terapeutické sezení budou efektivní, přičemž se opírá o data ze zahraničí. Na Slovensku například po zavedení podobného programu klesl počet jízd pod vlivem alkoholu téměř na polovinu. Ano, může se to zdát jako nesmysl, jako zbytečnost, jako „drahá sranda“. Ale i kdyby to zachránilo jeden jediný život, dává to smysl. Podle odborníků mohou terapeutické programy snížit recidivu rizikového chování o 30–70 %.
Program byl ověřován při přímé práci s problémovými řidiči, například klienty Probační a mediační služby a v českých věznicích, kde jej absolvovalo více než 750 řidičů. Dlouhodobě se podařilo dosáhnout více než 70% poklesu recidivy problémového chování na silnicích. Chtěl bych tomu věřit, ale znovu. I kdyby realita byla desetkrát horší, má to smysl. Myslím, že to potvrdí každý, kdo ztratil při autonehodě někoho blízkého. Ať jde „ihned“ na testy každý, kdo má tuto povinnost. Nelze třeba hledět na náklady, pokud řešení funguje.