Do olejového hrdla motoru nalil JAR. Po nastartování auta valil oči ze zázračného účinku

Vážně je to tak jednoduché, stačí vzít prostředek na mytí nádobí a rázem motorista ušetří tisíce za profesionální mytí. A teď tu pohádku o Popelce.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Motor automobilu po určité době nevypadá jako nový, jako když auto sjelo z výrobní linky. Tak, jak se motor zanáší nečistotami, lepí se tyto na většinu materiálů v motorovém prostoru i na motor samotný. A pokud dochází k nějakému úniku technických kapalin, k rosení oleje, je „vymalováno“. Motor je po několika letech špinavý. A to nemluvíme o tom, jak to vypadá uvnitř motoru. Dá se motor umýt? Ano, dá. Existuje několik postupů a popravdě, žádný bych vám asi nedoporučil. Proč? Protože buď půjde o nedokonalý pokus.

Mytí motoru není neobvyklé, ale ne každý to umí a zvládne

Pokus, u nějž ztratíte spoustu času na práci a peněz za mycí prostředky. Anebo budete úspěšní, ale s rizikem, že poškodíte v lepším případě „pouze“ elektrické části automobilu. Samozřejmě šikovní motoristé zvládnou motor umýt. A vždy je tady možnost zaplatit si profesionály a nechat si motor auta umýt ve specializovaném servisu. Nicméně, pokud do toho chce někdo jít svépomocí, tak jak umýt správně motor? 

Do nádržky ostřikovačů vhoďte tabletu na mytí nádobí. Po prvním zapnutí stěračů budete z efektu nadšeni

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

„Než začnete, ujistěte se, že motor je chladný,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Nikdy nemyjte motor, když je horký, protože to může způsobit poškození součástek, nebo dokonce popraskání bloků motoru kvůli rychlému ochlazení.“ Problémem je kontakt vody s elektroinstalací. „Nejdříve ochraňte citlivé části motoru, jako jsou alternátor, baterie, vzduchový filtr a elektronické součástky,“ radí expert Pavlíček. „Zakryjte je plastovými sáčky nebo fólií, abyste zabránili vniknutí vody.“ Ideální je také odpojit oba póly baterie.

Absolutní zákaz naftových motorů přijde hodně draho. Na obrovskou částku přispěje platbou každý z nás

V dalším kroku je třeba použít vzduchovou pistoli nebo kartáč k odstranění volných nečistot. Typicky jde o prach, listí nebo jiné drobné usazeniny. Tento krok pomáhá snížit množství nečistot, které bude třeba odstranit vodou a čisticími prostředky. Pak se aplikuje odmašťovač na celý motorový prostor. „Nechte odmašťovač působit po dobu několika minut,“ vysvětluje odborník, „tak, aby mohl efektivně rozložit mastnotu a špínu.“ 

Při mytí motoru je třeba zabránit pronikání vody, kam nemá

Pak se pomocí kartáče s měkkými štětinami jemně čistí motor a jeho součásti. Následně se vše opláchne vodou pomocí vysokotlakého vodního čističe. Jistě, je to honosný název pro wapku. Tento přístup samozřejmě neřeší to, že vodou zasažené části mohou začít korodovat. A že může při neodborném zásahu vodou dojít k poškození jednotlivých součástí. Nutné je po oplachování také sušení. Může se použít hadřík nebo vzduchová pistole k odstranění přebytečné vody. Pak je důležité nechat motor otevřený, aby mohl dokonale vyschnout.

Protřelí řidiči před jízdou stříkají na SPZ sprej WD-40. Vyhýbají se tak pokutě

iZdroj fotografie: abcMedia

Naopak výrobce a prodejce světoznámého čističe, rozpouštědla a mazadla WD-40 říká něco jiného. Zcela jiného. Doporučuje motor startovat a čistit jej zatepla. Doslova na svém webu píše: „Nemějte strach, nastartování motoru je součástí fáze základního čištění motoru.“ Zbavit se mastnoty je prý totiž snadnější, když je zahřátá, to zajistí nastartovaný motor. Tak aby se v tom člověk vyznal. I lidé od WD-40 nabádají k tomu, aby všechny elektrické a jinak citlivé části v motorovém prostoru byly zabaleny. A aby byla odpojena baterie.

Voda a elektřina nejdou dohromady, na to při mytí pozor

Po ošetření WD-40 je třeba vše omýt vodou. Tady jsou oba postupy podobné. Identické je ale to, že se bavíme o mytí motoru zvenku. Jak ale očistit motor uvnitř? V tomto případě už by měl člověk skutečně váhat, než se pustí do nějakého domácí odmaštění pohonné jednotky. Ano, lze vyčistit motor i uvnitř, ale k tomu je zapotřebí určité vybavení. „Dá se to udělat tak, že se vypustí starý olej, motor se propláchne a pak se napustí nový olej,“ říká automechanik Pavlíček.

Automechanik vyjmenoval nesmrtelné ojetiny: Tyto modely najedou bez oprav více než 300 000 km

Pak se podle pana Pavlíčka auto krátce projede a opět se olej vypustí, nechá se řádně vykapat a pak se naplní nová olejová náplň. V Rusku na to jdou ale jinak. Je to k neuvěření, ale jeden ruský automechanik umyl motor tak, že do něj nalil prostředek na mytí nádobí podobný JARu. Přiložené video je nejenom důkazem, ale i slušným studijním materiálem. Jedno je jisté, bavíme se tady o motoru nějaké staré Lady, ne zbrusu novém agregátu nějakého hybridu. To, co je na videu, je vlastně auto, na němž není co zkazit. A cena vozu opovídá asi ceně šrotu.

Mechanik odšroubuje zátku a do motoru nalije prostředek na mytí nádobí. Tak jednoduché to je. Prvotní neúspěchy komentuje. Netřeba umět rusky, video je opatřeno anglickým překladem. Postup opakuje, respektive upravuje a vylepšuje. Na konci videa je pak motor opravdu umytý, rozdíl proti původnímu stavu je zásadní. Na první pohled viditelný. A cenový náklad je opravdu jen pár korun za několik kapek saponátu. Přesto je ale z videa patrné, že doma tohle zkoušet nikdo nemá, a snad ani nebude.

Jak myjete motor auta vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články