Vlastníte auto? Zaplatíte 405 Kč měsíčně. Tak zní nově chystaná daň, bezvýhradně zasáhne firmy i občany

Státní kasa zeje prázdnotou a politici vymýšlejí, jak ji začít plnit. Zdroj je jasný – kapsy běžných občanů, ideálně řidičů osobních aut.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Téma, které je palčivější než lehce prohřátá paprička habanero. Jak dostat do státního rozpočtu co nejvíce peněz. Odpověď je totiž relativně jednoduchá, z kapes daňových poplatníků. A když je daní a daňových poplatníků nedostatek, vždycky se dá nějaká další daň vymyslet. Anebo třeba udělat daň z daně. Že blábolím hlouposti? Ale nedejte se vysmát, to není blábolení, to už u nás dokonce existuje. A platíme to všichni, kdo čerpáme palivo.

A všichni: Kdo neplatí daně, není Čech! Hop, hop, hop!

V přeneseném slova smyslu pak úplně všichni, v nákladech na zboží a služby spojené s automobilovou dopravou. Cena paliva se totiž vypočítává podle určitého klíče. Zjednodušeně řečeno, v ceně litru paliva je zahrnuta spotřební daň. Ta je daná zákonem. A pak je tady ještě DPH, tedy daň z přidané hodnoty. A ta se počítá z celkového součtu všech položek, tedy i ze spotřební daně. Jinak řečeno, platíme v ceně paliva spotřební daň.

Máte řidičák? Nově budete platit 44 Kč každý týden. Bezpodmínečně do státní kasy na dluh po předchozí vládě

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Z té pak ještě zaplatíme DPH. Ano ano, tak přesně takto to u nás funguje. A může být hůř. Naštěstí aktuálně ne u nás, ale u našich východních sousedů. I tam je třeba naplnit státní kasičku. Kdo sleduje politické dění na Slovensku, má o problematice určité povědomí. Ten, kdo politické dění nesleduje, i tak asi ví o atentátu spáchaném na předsedovi vlády. Tím je Robert Fico. Ovšem před jeho nástupem do funkce tam byl Ludovít Ódor.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Ten v posledních měsících svého politického působení v čele dočasné vlády stále častěji diskutoval o možnosti zavedení daně z motorových vozidel pro všechny majitele automobilů. Nejenom právnických osob, tedy firem, ale i u běžných lidí. Podle návrhu by všichni majitelé motorových vozidel museli platit roční daň. Cíl je jednoduchý. Získat dodatečné prostředky do státní pokladny, a také „motivovat občany k pořízení ekologičtějších vozidel“. Jistě, jak vkusně pojmenovat to, že je třeba lidi více ždímat? Zabalí se to do ekologie.

Daň z najetých kilometrů: Vláda přišla s pošetilým nápadem. Kdo víc najede, ten víc zaplatí

Kolik by se platilo?

Roční daň by byla odstupňována podle několika parametrů.

Typicky by se jednalo o:

  • typ vozidla,
  • objem motoru,
  • emisní třídu
  • a stáří vozidla.

Dále by šlo o 3 opatření:

  1. zdražit poplatky za přihlášení vozu;
  2. výpočet daně z motorových vozidel na základě emisí CO2;
  3. rozšířit povinnost platit roční daň z motorových vozidel i na fyzické osoby (občany).

Když je třeba více peněz, zvednou se daně. A zavedou se nové

Tak, jak byly novinky prezentovány, mluvilo se o trojitém zdanění. Prvním byla změna výpočtu registrační daně na základě emisí a hmotnosti aut. Opatření by mělo být zavedeno v roce 2025. Další způsob, jak vybrat víc peněz? Zdražit poplatky. Přihlášení průměrného nového SUV by zdražilo v přepočtu z 1 900 Kč na 8 900 Kč. Zpět ale k daním. Druhým opatřením měla být změna výpočtu daně z motorových vozidel na základě emisí CO2. Modelový příklad u „průměrného SUV“ – z 2 660 Kč na 4 870 Kč ročně (405 Kč měsíčně). To však stále není všechno.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Třetí opatření navrhovalo rozšířit povinnost platit roční daň z osobních motorových vozidel i na fyzické osoby. Dotklo by se to asi dvou milionů aut. Faktem je, že Slovensko a Česko jsou jediné dvě země EU, které zdaňují jen auta právnických osob. Ostatních 21 zemí zdaňuje všechna osobní auta, a to bez rozdílu vlastníka. Soukromá osoba nebo firma, je to jedno, hlavně ať platí. Proč se o tom vůbec diskutovalo? Zavedení této daně mělo několik důvodů. Jedním z hlavních je údajná potřeba financovat údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ta je stále více zatěžována rostoucím počtem automobilů. Ano, tohle má svou logiku. Dalším důvodem je snaha snížit emise skleníkových plynů a zlepšit kvalitu ovzduší, zejména ve městech. Tady už logika chybí. To, že zaplatíme peníze, skleníkové plyny nesníží. Prostě jen zaplatíme více. Návrh měl své příznivce i odpůrce. Zastánci argumentovali, že je potřeba najít nové zdroje financování pro infrastrukturu. A že daň může pozitivně ovlivnit životní prostředí. Odpůrci však tvrdí, že daň nespravedlivě zatíží méně majetné občany a může vést k sociální nerovnosti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tak kde je pravda? Na konci loňského roku však došlo na Slovensku k politické výměně. Ódor je pryč, k moci se dostal znovu Robert Fico. Jeho politika je jiná. Tak jiná, že dnes už víme, jak dopadl. Pro nás v ČR je ale toto téma nebezpečné z jasného důvodu. I čeští politici potřebují plnit státní kasu našimi penězi. A bylo by zbytečné, kdyby se někdo tohoto „slovenského“ tématu chytil. Že by někdo chtěl, abychom zavedli tuto daň i u nás.

Na nás to neplatí? Zatím ano, ale raději dělejme, že nic

Tohle my nechceme! Já to nechci a myslím, že nikdo z vás. U nás se daň neplatí. Neplatí se ani daň, když člověk prodává svoje auto. Pokud je vlastní déle než rok. Podle zákona existuje osvobození od daně z příjmů fyzických osob, ta jsou uvedena v § 4, § 4a, § 4b odst. 2, § 6 odst. 9 a § 10 odst. 3 ZDP. Příjmy osvobozené se do daňového přiznání neuvádí a z tohoto titulu se daňové přiznání nepodává.

Jezdit starším autem se brzy prodraží. Začne-li platit nová daň, majitelé ojetin sáhnou hluboko do kapsy

Mezi osvobozené příjmy, které se vyskytují nejčastěji, patří právě příjem z prodeje hmotné movité věci s výjimkou příjmu z prodeje (…) motorového vozidla, letadla nebo lodě, nepřesahuje-li doba mezi jejich nabytím a prodejem dobu 1 roku. Nikdo nechce, aby se stalo, že se v rámci vymýšlení „nových“ daní přijde na to, že bychom měli v ČR platit roční daň. A že by třeba nebylo od věci zdanit auta při prodeji mezi fyzickými osobami. V tuto chvíli se vyplatí taktně mlčet.

Je třeba platit vyšší daně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články