Auto, které není pro každého, to má teď ještě horší. Kýčovitými změnami si uzavřelo cestu k serióznímu typu zákazníků.
K penězům a řidičským průkazům se dostávají mladší a mladší lidé. To je prostě fakt, se kterým se nedá nic dělat. Jinak řečeno, dorůstá nová generace řidičů. Pokud dřív měl motorista z mládí jako řidičské vzory ikony WRC, dnes tohle nikoho nezajímá. Ne mladší ročníky, které žijí sociálními sítěmi, sdílením všeho a nechutí k pohybu či pobývání venku mimo virtuální ulitu. Vnímají to zjevně všechny automobilky.
Rolls-Royce byl vždy ukázkou 100% luxusu, už to tak není
Pamatuji, když už dávno před lety na jedné novinářské prezentaci mluvil zástupce značky (nezáleží které). Reagoval na můj dotaz, jestli mají mladí lidé na zdech plakáty s jejich sportovními modely, jako „jsme měli my“. Odpověď mne znepokojila. Prý ne tak jako dřív. Je úspěch, pokud tam mladí lidé mají vůbec auto. A nezáleží na jeho značce. Nešlo o Rolls-Royce, který je tématem tohoto článku. A kterého se i tento problém s mladými řidiči a zákazníky dnes týká.
Rolls nedávno představil facelift svého nejprestižnějšího SUV, modelu Cullinan. Prezentace vyvolala docela slušný šok a „lehkou kontroverzi“. Je důležité připomenout si historii této automobilky. Značka Rolls-Royce je synonymem pro luxus a prestiž. Historie této ikonické britské společnosti sahá až do počátku 20. století. Společnost Rolls-Royce Limited byla založena 15. března 1906. Henry Royce byl vynikající inženýr a již v roce 1904 postavil svůj první automobil.
Charles Rolls byl naproti tomu průkopníkem motorismu a vlastnil jednu z prvních britských automobilových prodejen. Prvním společným autem uvedeným na trh pod značkou Rolls-Royce byl model 40/50 HP. Ten, později známý jako Silver Ghost, získal pověst „nejlepšího auta na světě“ a položil základy pro budoucí úspěch značky. Když se přesuneme o nějakých sto let blíže k naší současnosti, najdeme Rolls-Royce třeba jako výrobce elektromobilu. Nicméně předtím i RR, už jako dceřiná společnost BMW, podlehl trendu SUV a vyrobil právě zmíněný model Cullinan. SUV v ceně rodinného domu, ovšem s neutuchající opulentností. To je teď tak trochu jinak.
Jste na Instagramu? Pak se vám tohle auto bude možná líbit
Nové designové prvky tohoto vozu vyvolaly smíšené reakce, protože je mnozí označují až za kýčovité. Změny zahrnují přepracovaný exteriér a interiér. Ty mají oslovit mladší zákazníky, a v tom je zřejmě ten problém. První generace Cullinanu debutovala v roce 2018 s průměrným věkem zákazníků kolem 56 let. Tento model však podle automobilky výrazně snížil průměrný věk na 43 let. Britská značka se rozhodla přizpůsobit vzhled svého vlajkového SUV požadavkům mladší generace. To zjevně neměla dělat.
Faceliftovaný model má světla inspirovaná mrakodrapy, přepracovaný přední nárazník a novou mřížku chladiče. Konzervativní zákazníci mohou považovat některé nové prvky, jako jsou nasvícené pásy, za nevhodné. Slušně řečeno. Interiér prošel rovněž výraznými změnami. Minimálně v případě verze Black Badge, která má dodat vozu sportovní nádech. Proč? U Rollsu? Ten o sportu přece není a nemá být. Chromové dekorace byly nahrazeny černými prvky. Interiér byl vybaven odvážnými barevnými kombinacemi. I ty mohou být příliš extravagantní.
Zákazníci omládli a s nimi i auto. Vypadá ale dost strašně
A to i pro čtyřicátníky. Standardní verze i verze Black Badge mají modernizovanou přístrojovou desku. Ta kombinuje digitální displeje s množstvím tlačítek a analogovými hodinami. Soška Spirit of Ecstasy, která je symbolem značky, je u sportovní verze v černé barvě místo tradičního lesklého chromu. Technické parametry vozu zůstávají stejné. Pod kapotou se skrývá 6,75litrový dvanáctiválec s výkonem 571 koní a točivým momentem 850 Nm.
Síla jde na všechna kola skrze osmistupňovou automatickou převodovku. Verze Black Badge nabízí vyšší výkon o 29 koní a točivý moment 900 Nm. Maximální rychlostí je omezena na 250 km/h. Faceliftovaný Cullinan je zřejmým krokem směrem k mladším zákazníkům. Ovšem tento krok, zdá se, zahrnuje mírné škobrtnutí. Kde předchozí modely Rolls-Royce vyzařovaly nadčasovou eleganci, nový Cullinan působí spíše jako produkt honící se za módními trendy.
To s sebou obvykle nese stinnou stánku rychlého stárnutí. A ano, lze souhlasit s tím, že kritici považují nový design za příliš extravagantní a postrádající tradiční sofistikovanost značky. Je jisté, že technické specifikace zůstávají na špičkové úrovni. Ovšem estetické změny vyvolávají otázky, zda si značka udrží své tradiční zákazníky. A zda noví, mladší klienti budou dostatečně početní, aby tento posun (finančně) odůvodnili. Jestli jde o krok správným směrem, ukáže až čas.