Koupíte si auto a prodejce vás rovnou posadí vedle instruktora autoškoly? Je to blíž, než si dokážete představit.
Titulek tohoto článku může působit mírně šokujícím způsobem. Není to záměr, v podstatě cituji dotaz jednoho našeho čtenáře. I já jsem byl z otázky docela konsternovaný. Do redakce nám 4. 6. 2024 napsal pan Pavel K. z Prahy a my jsme se rozhodli po přečtení zveřejnit jeho e-mail v plném rozsahu. Čtenář se vyděšeně ptal, jestli je pravda, že každý, kdo si koupí elektrické auto, bude muset do autoškoly. „Jinak prý přijde o řidičák,“ dodává pan Pavel, „psali to na internetu, tak to musí být pravda.“ No, nemusí to být pravda, a to ani kdyby to říkali v televizi.
Realita světa aut je často jiná, než říkají na internetu a v TV
Ale dost sarkasmu. Ne, tohle samozřejmě pravda není. Tedy, ať mě zase někdo nechytá za slovo. Ten, kdo nemá řidičské oprávnění, bez něj nesmí řídit. A kdo si koupí auto (a to může bez řidičáku) a bude s ním chtít jezdit, tak si musí řidičák udělat. Ale to se týká auta obecně, ne pouze toho elektrického. Tak jak na to pan Pavel přišel? Po krátké komunikaci se čtenářem Pavlem se ukázalo, odkud vítr vane. Nechci řešit, že pan Pavel nemá elektromobil a ani si žádný nechce koupit.
Vypadlo z něj, že mu jde jen o to, aby v hospodě u piva naštval souseda, který si koupil ojetou Teslu. Nicméně Tesla je tématem tohoto dotazu správně. Tesla disponuje systémem, kdy auto samo řídí za řidiče. A Elon Musk jako nejvyšší člověk v Tesle rozhodl a v interních předpisech nově nařídil, že každý zákazník, který vlastní nebo si půjde pro novou Teslu, si bude moci samočinné řízení vyzkoušet v praxi pod dohledem zkušeného prodejce.
Ano, přiznávám, že jak nemám elektromobily rád, tak vnímám, že Tesla zaujímá vedoucí postavení v prodeji elektrických vozidel. Na americkém trhu, abych byl přesný, kde ji ale stále více ohrožuje konkurence z Číny. O situaci EU versus Čína teď raději pomlčím, to je skutečně k pláči. Zpět k Tesle. Té moc nepomáhají její relativně stárnoucí modely. Asiati nabízejí reálně „více auta za méně peněz“. A nového auta. Akcie Tesly v posledních měsících zaznamenaly pokles, klesá i poptávka po autech této značky.
Tesla (ne)znamená TEchnicky SLAbé, jak by si někdo myslel
Jak říkám, mne neoslovuje vůbec, snad jen svým CyberTruckem. Ten se mi líbí tvarem, se kterým by se mi snadno brázdily české silnice. Ale to je tak všechno. O radlici vpředu a lafetě s velkotonážním kulometem vzadu pomlčím. Stejně jako o tom, že bych takto byl tajným mstitelem všech poškozených řidičů. No nic. Zpátky k tématu. Jedno je jisté, očekávaný nárůst prodejů se po snížení cen modelů Tesla nekonal.
Zvýšení poptávky nebylo tak výrazné, jak Elon Musk předpokládal, spíše naopak. Jak také nazvat pokles, že? Značce nepomáhají ani technické problémy a svolávací akce. Nedávno Tesla svolala vozy k aktualizaci softwaru systému Autopilot, který byl zneužíván. NHTSA jako americká autorita má obavy, zda je tento systém skutečně bezpečný pro používání na veřejných komunikacích. Každý, kdo si koupí Teslu, bude muset absolvovat krátkou jízdu s prodejcem, během níž mu budou předvedeny všechny funkce systému FSD.
Autopilot má být v letadlech, ne v autech, tam se musí řídit
Podle Muska lidé nevědí, jak správně využívat technologii Full Self-Driving. Po této demonstraci ji budou moci používat bezpečněji. Toto nařízení se týká nejen nových vozů, ale také starších modelů, které budou přijíždět do servisu. Takže pro pana Pavla – ne, žádná povinná autoškola se nekoná. Povinné kurzy řízení pod dohledem prodejců by měly zvýšit bezpečnost na silnicích a posílit důvěru zákazníků v autonomní technologie Tesly. V USA.
U nás je to jinak. Kdyby nic jiného, u nás zatím řidiči vědí, že horká káva může opařit a člověk za volantem musí řídit. Nedostatečné pochopení a nesprávné používání technologie bylo jedním z hlavních důvodů problémů a nehod. Nechtěla, ale nakonec je Tesla musela řešit. Třeba právě takovou edukací. Demonstrace funkcí FSD umožní zákazníkům lépe porozumět možnostem systému. Tím by se mělo předejít budoucím komplikacím a dojít ke zvýšení spokojenosti majitelů těchto aut. Jsem ale trochu skeptický. Začal jsem sledovat americký Survival.
Když vidím, jak se výběr trosečníků z USA staví třeba ke křesadlu, zírám. A nedivím se, že neumí používat něco složitějšího, když jim dělá potíže kus kovu a nůž. Počin Muska může fungovat jako marketingový tah, může přilákat více zákazníků a zvýšit prodeje v době, kdy konkurence na trhu s elektromobily roste a Tesla čelí tlaku ze strany levnějších asijských výrobců. Situace kolem povinných kurzů řízení pod dohledem prodejců může být vnímána různě.
Na jedné straně jako zbytečná komplikace při nákupu vozidla. A ano, může to tak být. Na druhé straně to lze chápat jako snahu o zvýšení bezpečnosti a důvěry v technologii, kterou Tesla nabízí. Plus maximální zákaznickou péči. Jak se to projeví do prodeje značky, ukáže čas. A u nás mohou řidiči zase klidně spát. Nová autoškola jim skutečně nehrozí. Vlastně si říkám, proč ty obavy. Asi že by dnes „ostřílený“ řidič po letech testy třeba už neudělal.