Nová dopravní značka se objeví v ČR: Co musíte vědět, abyste správně zaparkovali a nedostali ihned pokutu?

Existuje jednoduchý systém, jak při parkování nevytvářet kolonu. Není to nic složitého, jen je třeba jedna značka a pár pravidel.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Každý to někdy zažil. Tedy pokud má děti a vozí či vozil je autem do školy. Ráno to před vzdělávací institucí vypadá asi tak, že se tvoří zácpa z kolony aut. Rodiče pomalu přivážejí své ratolesti ke škole. V lepším případě pak dojedou přímo před školu, kde zastaví. Vystoupí z auta, vypustí dítě ven. Dají mu školní tašku. Pusa, objetí, pozdrav, pak nasednout zpět do auta, připoutat se. Počkat a přesvědčit se pohledem z okna, že jde dítě do školy.

Jedno auto za druhým, pěkně pomalu. Kolona je nekonečná

Jedno auto, pak druhé. Třetí. Kolona se posunuje rychlostí hlemýždího sprintu. V horším případě dojede rodič před školu, vystoupí a proces vrcholí tím, že dítě odvede ke vchodu do školy. Kolona aut čeká. Nikoho obvykle nenapadne, že by třeba mohlo vystoupit pět dětí naráz, že může být víc aut v procesu loučení a pak zase víc aut najednou odjet. I tak je to ale zdržení. Na jednu stranu pochopitelné, rodič nechce dítě pustit samotné z auta ven a nechat ho jít ke škole. Na Slovensku vyřešili tenhle problém po svém.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V bratislavských Kramárech byla zavedena nová dopravní zóna zaměřená na zvýšení bezpečnosti školáků během ranní dopravní špičky. Tento projekt se realizuje před školou na Bárdošově ulici. Já tedy nevím, kde to je, ale to není důležité, jde o myšlenku, o podstatu věci. Před tamní školou byla zavedena takzvaná „Kiss & Go“ zóna. Tato zóna má za cíl zabezpečit ranní příjezdy dětí do školy. Usnadnit rodičům předání dítěte do školní péče.

Co se stane, když stisknete elektronickou parkovací brzdu za jízdy? Sami to raději nezkoušejte

Škola, ve spolupráci s několika partnery, vytvořila bezpečné oblasti před školní budovou a v jejím okolí. Součástí projektu je i přítomnost školních pracovníků, kteří pomáhají řídit dopravu a zajišťují bezpečný přechod přes silnici. Tyto přechody byly nově nabarveny a výrazně označeny, aby byly dobře viditelné. Hlavním prvkem tohoto projektu je, že v zóně „Kiss & Go“ starší studenti pomáhají mladším dětem. Jsou po ruce, když mladší děti chtějí vystoupit z auta. Toto opatření snižuje dopravní zatížení v okolí školy a zvyšuje bezpečnost.

Systém výrazně zvyšuje bezpečnost. Zavedeme ho u nás?

Iniciativa také podporuje spolupráci a komunitního ducha mezi žáky. Za mne v pořádku. Starší žáci jsou užiteční, rodiče nemusí vystupovat z auta. Podle odborníků by tento projekt mohl sloužit jako inspirace pro další školy a města na Slovensku, které se snaží zlepšit bezpečnost silničního provozu v okolí škol. Za mne – nejenom na Slovensku. Tohle dává smysl kdekoli. Samozřejmě je třeba zajistit, aby děti od auta odváděl kompetentní starší žák a ne „strýček“ s lízátkem v ruce a potutelným výrazem ve tváři. Bez sarkasmu. Jak to mají Slováci legislativně?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nijak. Tedy nijak v tom smyslu, že řidiči v nové zóně musí dodržovat standardní dopravní předpisy. Důvod je jednoduchý, a to protože „Kiss & Go“ zóna není specifikována v zákoně o silničním provozu. Pokud se zóna nachází ve školní zóně, platí pro ni pravidla podle § 59, která mimo jiné říkají, že chodci mohou využívat celou šířku cesty. Vjezd do pěší zóny je povolen pouze vozidlům s odpovídajícím povolením. Rychlost v obytné, pěší a školní zóně nesmí překročit 20 km/h. A řidiči musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům.

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

Ve školní zóně je stání vozidel povoleno, pouze pokud to neomezuje pohyb chodců. Možná se na Slovensku při zavedení nové dopravní zóny inspirovali konceptem „Kiss & Ride“, který je známý i v České republice. Řidiči znají značku K+R. Tato značka označuje místa, kde mohou řidiči krátkodobě zastavit, aby vyložili nebo naložili cestující, a poté pokračovat v jízdě. Cílem je umožnit rychlé a bezpečné vystoupení či nastoupení pasažérů bez zbytečného zdržování dopravy. Značka K+R se používá především v blízkosti škol, nádraží a dalších frekventovaných míst. Prostě tam, kde je potřeba zajistit plynulost a bezpečnost silničního provozu.

Zastavit na minutu, vysadit spolujezdce a jet, to je v pořádku

Dopravní značka „Parkoviště K+R“ má katalogové číslo IP 13e a je z kategorie informativní dopravní značky. Oficiálně označuje parkoviště, na kterém lze zastavit za účelem vystoupení a nastoupení osob, jež dále využívají prostředek hromadné dopravy osob. Zkratka K+R vychází z anglického „Kiss and Ride“, tedy polib a jeď. Na těchto místech je obvykle povoleno zastavit pouze na krátkou dobu, obvykle několik minut. Tak, aby se minimalizovalo riziko vzniku dopravních zácp a zvýšila se bezpečnost chodců. A samozřejmě aby nedocházelo k dlouhodobému parkování.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Před vstupem do metra nebo na vlakové nádraží není žádoucí, aby auta stála dlouhodobě a celý den blokovala parkovací místa. A teď můžeme popustit uzdu fantazii a spekulovat. V ČR máme značku K+R, vím, co znamená a jak se používá. Můžeme ji tedy používat před školami. Doplněnou o časový údaj 30 sekund. A s dodatkovou tabulkou se zákazem vystupování řidiče z auta. Ano, je to trochu kostrbaté, trochu přitažené za vlasy.

Řidič by nesměl vystoupit z auta, jenom spolujezdec či dítě

Co tedy jinak, místo před školou „vybavit“ strážníkem městské policie. Dále značkou STOP a příčnou čarou. Na té by muselo auto před školou zastavit. Strážník by instruoval řidiče či řidičku, že nesmí vystoupit z auta. Což někdy rodiče před školou dělají. A před školou zastavují a vystupují bez ostychu přímo do vozkovy.

Což je samozřejmě špatně. Jak tedy využít koncept, který naznačili na Slovensku? Myšlenka je dobrá, jak ji ale „zlegalizovat“? Samozřejmě nejlepší by bylo ukotvit ji do zákona a připravit nějakou novou, speciální značku. Koneckonců peněz ve státní kase je dost na hlouposti a nesmysly, tak právě to, že by došlo ke zvýšení bezpečnosti provozu před školami, by si jistě nějakou investici zasloužilo.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Je třeba před školami jezdit opatrně?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články