EU chystá změny: Zákaz jízdy v noci, řidičáky s rychlostním limitem a další drastická pravidla. Pocítíme je všichni

Kladivo na všechny řidiče opět uhodí a v ruce ho bude držet Evropská unie. Mladí, staří, ti všichni mají smůlu a budou chodit radši pěšky.

i Zdroj fotografie: Edda Dietrich / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Evropský parlament se chystá brzy zaměřit na několik změn, které by mohly ovlivnit značnou část evropských řidičů. Říkám si, že jestli tohle projde, tak to bude pěkný průšvih. Na pořadu jednání je stále pofidérní návrh z loňského roku. Ten prezentuje několik klíčových úprav pro řidičské průkazy. Jde například o častější lékařské prohlídky pro starší řidiče. O tom už jsme psali několikrát. Dále jde o zavedení nových kategorií řidičských oprávnění, či dokonce o zákaz nočního řízení pro mladé a nezkušené řidiče. Jak může tohle někoho napadnout?

Problém EU jsou úředníci. Za své platy prostě chtějí něco dělat

Tyto navrhované novinky přinášejí v mnoha ohledech poměrně negativní změny aktuálně zažitých pravidel. Dokument obsahuje několik aktualizovaných znění dosud platných předpisů. Snad se to po právě ukončených evropských volbách všechno změní a tohle upadne v zapomnění. Kdyby ne, tak co je na stole? Začněme pěkně od začátku. Současná platnost řidičských oprávnění by se měla snížit. Desetiletá platnost by se měla týkat především řidičských skupin AM, A1, A2, A, B1, B a B+. Pro vyšší skupiny zůstává v platnosti pětiletá administrativní doba.

iZdroj fotografie: Škoda

V tomto ohledu se nás tedy nic netýká. Jestliže už jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, B1, dále AM, A1, A2, A nebo T, je tento řidičský průkaz vydán s dobou platnosti na 10 let. Pokud jste ale dále např. držitelem i některé z těchto skupin vozidel – C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E nebo D+E, řidičský průkaz má platnost 5 let. Jinak řečeno, navrhované snížení je na hranice, které už u nás máme. A mimochodem, jedna poznámka, na niž se ptal nedávno čtenář, pan Karel z Pardubic. Prý se mu po doplnění skupiny C zkrátila platnost řidičského průkazu.

„Kdybyste jel rychleji, mohl jste nám ujet a nedostal byste pokutu.“ Policista radil řidiči něco neuvěřitelného

Ano, je to tak. Pokud má někdo B, ale dodělá si třeba C, tak se z 10 let stane 5 let. Tak to je. Nicméně pojďme dál k úpravám. Návrh dále avizuje povinnost zavést bodový systém hodnocení řidičů. O tomto tématu se diskutuje třeba na Slovensku už léta, ale zatím bez úspěchu. U nás už bodový systém platí roky. Takže i zde jsme mimo zaměřovač EU. Navíc u nás systém trestných bodů nedávno prošel modernizací a je ještě přísnější. Tak tady už není aktuálně moc kam tlačit. Další změnou, kterou dokument přináší, jsou řidičské průkazy s novou skupinou.

Vše se má změnit, pravidla budou podle návrhu přísnější

Jedná se o kategorii B+, která však zároveň mění dosud platná pravidla pro kategorii B. Změny se týkají především celkové hmotnosti vozidla, které lze vést s daným řidičským oprávněním. Pro kategorii B se má podle návrhu celková hmotnost snížit na 1 800 kilogramů. Řidiči, kteří chtějí řídit těžší vozidlo, tak musí sáhnout po nově vzniklé skupině B+, jež víceméně kopíruje dosud platná pravidla pro skupinu B. Vozidlo tedy nesmí překročit 3 500 kilogramů, respektive 4 250 kilogramů při použití přívěsu do hmotnosti 750 kilogramů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je to opět tak nějak kostrbaté, ale v zásadě B+ by bylo jako současné B a „nové B“ by bylo okleštěné. Důležitější je, že se podle návrhu má změnit maximální povolená rychlost při držení konkrétního řidičského oprávnění. Řeč je o novince, která, doufejme, nenajde dostatečnou podporu v Evropském parlamentu. Podle ní se totiž maximální povolená rychlost pro řidičské průkazy zavádí následovně: A1 nesmí překročit 90 km/h, A2 nesmí překročit 100 km/h, A nesmí překročit 110 km/h, B nesmí překročit 110 km/h, B+ nesmí překročit 130 km/h.

Více pravidel, více omezení a více nesmyslů. EU neví, co chce

Kdo tohle zase vymýšlel? Dokument také mění dosud zažitý minimální věk potřebný pro získání konkrétního oprávnění. Ačkoli se v předkládaném návrhu zmiňuje dvojice možných věkových hranic, důležitější je, že podle návrhu od francouzské strany Zelených, která dokument předložila, se věk posouvá na: AM z 15 na 18 let, A1 z 16 na 18 let, A2 z 18 na 20 let, B+ na 21 let (povinnost být držitelem skupiny B). Naopak novela v Evropském parlamentu snižuje maximální věk potřebný k získání oprávnění skupiny A z 24 na 22 let. Aha, tak už víme, odkud vítr vane.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zelení z Francie?! No to nelze ani více komentovat, mluví to samo za sebe. Zbytek už je skutečně bizarní peklo. Jak jinak se vyjádřit ke kontroverzním změnám, jež navrhovaný dokument přináší? Změnách, které hovoří například o omezení možnosti řízení motorového vozidla pro mladé řidiče s ohledem na denní dobu. Konkrétně se mluví o úplném zákazu mezi půlnocí a šestou hodinou ráno. Cílem je zabránit mladým řidičům řídit motorové vozidlo během tmy. To má být odůvodněno nedostatkem zkušeností.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A jak asi mladí řidiči získají zkušenosti? Jen tím, že budou jezdit. Členské země si mohou připravit legislativu, která bude porušení zákazu trestat. Jak a kdo má dané nařízení kontrolovat, je z návrhu nejasné. V neposlední řadě je důležité uvést, že dokument s sebou přináší i změnu v povinnosti zdravotních kontrol pro řidiče od určitého věku.

Tady se u nás nedají ale žádné úpravy očekávat, ministr dopravy už hovořil o tom, že náš systém je v pořádku a nic se měnit nebude. Jednotlivé členské státy navíc mohou seniorním řidičům přikázat absolvovat kondiční kurzy s instruktorem. Tak co na to říkáte? Řada kritiků se proti francouzské straně Zelených ohradila, některé z návrhů jsou považovány za diskriminační. Jeden nemůže popravdě uvěřit, co za návrh někdy může přistát na stole.

Má tohle začít platit v celé EU?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články